• surfslusken

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 00:14

    Vem fan bryr sej?? Här iaf, du får nog kolla på speed forumet där dom tycker sån e väsentligt.

  • dberg

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 05:31
    surfslusken;624289 wrote:
    Vem fan bryr sej?? …

    Är han bitter efter att än en gång blivit utan när krogen stängde? :blush:

  • swe-496

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 05:49

    Slusken har rätt, det är inte mer än så…
    Ställ frågan i speedforumet så får du svar;)

  • marden

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 05:49
  • marden

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 05:52

    trodde detta va ett allmänt forum,?
    frågan är vilket forum slusken ska hänga i om någon ska bry sig om hans inlägg!

  • jester

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 06:38
    surfslusken;624289 wrote:
    Vem fan bryr sej?? Här iaf, du får nog kolla på speed forumet där dom tycker sån e väsentligt.

    Så bra! Då förutsätter jag att du skriver alla dina “roliga” poster i Våg & Freestyleforumet framöver? Skönt…

  • kinetic

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 06:41

    En vanlig “freerajder” ligger på kring 27-30 i topp allt som oftast…I samma vind så är en duktig “speedare” minst 7-8 knop snabbare

  • Knatte

    Gäst
    6 augusti, 2010 vid 07:13

    Skulle tippa på att de som seglar med vågbrädor/vågsegel/freestyle-grejer kanske kommer upp i 20-25 knop i toppfart i bästa fall. Har du snabba freeride/slalomgrejer så klättrar du upp i 30 knop som Kinetic säger. Men då kräver det lite bättre vindar och kunskap för att nå detta.

  • surfslusken

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 09:54
    Jester;624302 wrote:
    Så bra! Då förutsätter jag att du skriver alla dina “roliga” poster i Våg & Freestyleforumet framöver? Skönt…

    Jasså, ja trodde ni va glada o nöjda me att ja hållit mej borta från speedforumet?
    Ja ska väl inte behöva bredda min verksamhet o sprida glädje där me?

  • oscar

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 09:54
    kinetic;624303 wrote:
    En vanlig “freerajder” ligger på kring 27-30 i topp allt som oftast…I samma vind så är en duktig “speedare” minst 7-8 knop snabbare

    Det där var nog att ta i lite…knattes är nog mer riktigt.

  • jester

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 11:21
    surfslusken;624328 wrote:
    Jasså, ja trodde ni va glada o nöjda me att ja hållit mej borta från speedforumet?
    Ja ska väl inte behöva bredda min verksamhet o sprida glädje där me?

    Jag är moderator på det forumet… 😛

  • kinetic

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 11:38

    Oscar: Nix, det är min egna erfarenhet…Senast i Habo tex så låg “Freerajdarna” kring 27-30 knop i topp (det kördes segel kring 4.5 – 5.0) iaf om man får tro GPS:en, den snabbaste speedaren körde närmare 37knop. Med “Freerajder” menar jag en person som kör allround-aktiga segel o typ freestyle eller freeride bräda, ofta med ett segelval anpassat efter den högsta/starkaste vindbyn istället för medelvinden…

  • gegga

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:00

    Blåste en hel del den dagen då?

  • gegga

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:18

    Med vågprylar brukar man inte dra iväg i djupa slörar på plattvattnen kraftigt överriggad så ofta.
    Upplever själv det svårt att komma över 25 knop i halvvind shopp normal riggat
    har svårt att tro freerajder kommer över 25 knop så ofta.

    “”Freerajder” menar jag en person som kör allround-aktiga segel o typ freestyle eller freeride bräda, ofta med ett segelval anpassat efter den högsta/starkaste vindbyn istället för medelvinden… “”

    Knappast freerajder når 30 knop!!
    Krävs en hel del för den farten överriggad rätt trim med anpassad fena samt maxtryck på fenan
    djup slör och hyfsat plattvatten, ingen fFrrerajder når slupmässigt 30 knop i kraftig vindbyar.

  • kinetic

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:28

    Gegga: Det var en “freerajder” jag pratade lite med, han körde med GPS första gången, 4.5 “wave segel” på en typ 100 liters freeride bräda. Han hade 27 knop i topp, o det stämmer att han körde mest halvvind, vilket jag oxå påpekade för honom, hade han fallit av på “djup” slör så hade man nog kunnat plussa på 1-2 knop gissningsvis. Vet inte hur mycket det blåste men gissningsvis kring 11-12m/s i medel.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.