• benke-2

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 16:33

    Kör man på en öppen fjärd och ca 0,6m vågor med 15 m/s i byarna och ca 110 grader har några få svenskar varit över 37 knop maxfart, 38 borde gå, men 40 blir nog svårt utan plattvatten.
    Riggar man ett 5,8 freeridekitt (i 15 m/s) med mycket nedhal å hög bom, räcker det nog med att dra av 2 knop i toppfart.

  • surfslusken

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 16:46
    dberg;624296 wrote:
    Är han bitter efter att än en gång blivit utan när krogen stängde? :blush:

    Men mest bitter e ja för bakfyllan o skallebanken som ja INTE blev utan:(
    Hur många gånger i sitt liv måste man köra pilsner-rötjut-Cognac till kaffet kombon
    för att till slut inse att de funkar helt enkelt inte? 🙁

  • alken

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 18:46

    Hur snabbt går egentligen formula grejjer kontra freeride?? jag kör både och men upplever det som att freeriden har en högre toppfart , åtminstone på slören? är det så eller är det bara att formulan är stor(160L) jämfört med min 120 l freeride.
    Det känns som att den stora brädan och 70 cm fena borde bromsa i över 20 knop…

  • kinetic

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 19:01

    En formula går en bra bit över 30 knop i topp, men det kräver sin seglare…En freeride runt 120 liter har definitivt högre toppfart. Om vi pratar “vanlig” segling så gissar jag att de som kör Formula loggar kring 25knop i topp. Kolla runt lite på http://www.gps-speedsurfing.com så ser du vilka farter man har loggat med Formula…

  • hdtv

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 20:06

    Oj oj oj, känns som jag måste ge mig tillkänna 🙂 Det är delvis rätt som kinetic skriver körde på ett Point-7 Sado 4.5 vågsegel samt en OES XW 90 vågbräda den dagen och GPS:en visade 26.9. Men när jag kom hem och laddade den in i GPSResult visa den 22,7 på en 10 sek runda med max på 23.6 med standardinställningar. Slår jag av diverse “On” och “doppler” (vad nu allt det betyder) visa den 26.8. Inga toppfarter men jag var tvungen att test då jag hade lånat en GPS för att testa hur fort (sakta) man kör:blush:

  • davven

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 21:10
    HDTV;624432 wrote:
    Oj oj oj, känns som jag måste ge mig tillkänna 🙂 Det är delvis rätt som kinetic skriver körde på ett Point-7 Sado 4.5 vågsegel samt en OES XW 90 vågbräda den dagen och GPS:en visade 26.9. Men när jag kom hem och laddade den in i GPSResult visa den 22,7 på en 10 sek runda med max på 23.6 med standardinställningar. Slår jag av diverse “On” och “doppler” (vad nu allt det betyder) visa den 26.8. Inga toppfarter men jag var tvungen att test då jag hade lånat en GPS för att testa hur fort (sakta) man kör:blush:

    Jo det där har man allt vart med om, det går inte och lita på det som står i display. iaf
    inte på min GT 11, så ladda in och kolla fart över grund i datorn är alltid det enda rätta 🙂

    Håller nog med Gegga till rätt stor del, många som kör Freeride ligger säkert nånstans i spannet 15-23 knop Detta är min gissning och om man nu ska räkna den stora massan som ger sig ut och kör någon gång ibland, folk med mer erfarenhet kör givetvis fortare. Kör ofta med gps och brukar lägga mig en bit ifrån folk och logga hastighet i smyg. Dom som kör i 27 knop eller mer i chop är ofta riktigt vassa i seglare. :cool2:

  • kinetic

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 21:26

    davven: 15 knop är aningens tveksam planing, nästan oavsett brädtyp. Jag brukar komma upp i mycket tveksam planing kring 13 knop, vid 20 knop är det riktig planing, 25 knop är OK sen blir det roligare ju fortare det går. 23 knop sätter nog i princip alla som kan segla hyffsat!

  • m3lk3r

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 23:16

    Som snabbast har jag åkt riktigt fort.

  • lars_k

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 06:18

    Nerför vågen kommer vi vågridare upp i en bra bit över 50 knop, eftersom det är ett sluttande plan. Fast det är aldrig nån som mäter det och inte fan är det nån som bryr sej heller. 🙁

  • surfslusken

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 06:34
    m3lk3r;624455 wrote:
    Som snabbast har jag åkt riktigt fort.

    Som snabbast har ja kommit lite för fort:(

  • mx-iggesund

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 08:25
    m3lk3r;624455 wrote:
    Som snabbast har jag åkt riktigt fort.

    Och jag har åkt jättefort, på mitt sätt sett och med mitt mått mätt.

  • benke-2

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 08:27

    Nä vore ju inge bra å lära sig segla rakt fram så att man får lite hopphöjd.
    Vad är ett Gorge floaterhopp, när man kan rida svenska fotknölar.

  • surfslusken

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 17:11
    benke.;624481 wrote:
    Nä vore ju inge bra å lära sig segla rakt fram så att man får lite hopphöjd.
    Vad är ett Gorge floaterhopp, när man kan rida svenska fotknölar.

    Den där får du nog utveckla lite, eller e de bara jag som e lite långsam??
    Eller så kanske ja gått på rötjutet lite väl tidigt ida?

  • m3lk3r

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 21:26
    surfslusken;624466 wrote:
    Som snabbast har ja kommit lite för fort:(

    Äsch då, det händer även den bäste.

  • surfslusken

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 22:13
    m3lk3r;624565 wrote:
    Äsch då, det händer även den bäste.

    Ja tydligen eftersom ja råkat ut för de.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.