Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

  • lars_k

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 09:01

    Ser ut att bli en “hemstridszon” för fastighetsägarna höhö.

  • feg

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 09:48

    Stort tack till våra ambasadörer i TV inslaget, Jesper och Micke. Två sköna snubbar med brinnande angagemang i en het fråga som ändå förhåller sig sakliga. Skönt att en part gör det iallafall. Politikerna lät lite köpta och fastighetsägarna lite väl “mitt och inte ditt” samt “jag har fan betalt massor för mitt”.

    Jag håller med om att många av inläggen i rädda Torö trådarna handlat om Stenstranden och att Kärringviken kommit i skymundan men som Koa sa är tomten på udden STOOOR, vilket borde tala för att bara “hemridzon” runt huset kan gälla. Kärringviken ligger ju definitivt långt utom synhåll från kåken.

    Den största risken på hela Ören är att fastighetsägarna tilldelas rättigheter att anlägga bastu, brygga, båthus eller andra permaneta installationer som ger dem rätt att hävda större hemfridzon än vad de har idag. Om detta tillåts från kommunen kan tillgången till både Stenstranden (förutom allmänningarna) och Kärringviken hotas.

    Som slutkläm vill jag bara påpeka att jag endast bemötts surt av en fastighetsägare där ute. Alla andra har varit trevliga och glada. Kanske är det bara en till tre sura ägare som sabbar för oss alla?

    Återigen tack till samtliga ambasadörer för Torös vänner.
    Tyvärr kan jag själv inte delta i mötet pga utlandsvistelse men jag hoppas att många dyker upp och stöttar de våra.

    /Jocke

  • safesurfer

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 16:45

    Man ska inte bygga hus så nära stranden och om man antingen har mutat till sig ett bygglov eller köpt en gammalt hus så får man banne mig finna sig i att folk går på stranden. Att det finns folk som skräpar ner är ju helt bedrövligt men det tycker jag inte har inte med strandskyddet att göra. Blir ordentligt arg på de som resonerer som gubbarna i inslaget. Det de kan göra är väl att ge sig på hur folk parkerar och göra något slags förbud på det. Men då man inte kan gå längst med en strand i sverige blir jag rätt förbannad.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 februari, 2008 vid 20:18

    Dem har väl fått ideerna från vår kära Göran Persson som också fick lov att ockuppera mark nära vattenbrynet. Kanske var det inga surfare som blev ledsna i det läget, utan kanske istället några naturvänner eller andra Svensson som har nekats till samma bravader!

  • dude

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 21:07

    Tack för programmet! Kul att se informationen spridas. Undrar vad jag som gemene man kan göra förutom att gå på torövännermötet för att hålla igång debatten.

    Håller helt med dig SafeSurfer. Jag tyckte också kommentaren om man “bor på nedre botten utan persienner” var komisk… Själv är jag inte den bästa retorikern men de e roligt att driva med det de sagt. Hoppas bara de som beslutar inte ser på saken helt annorlunda:frown:

  • vinta_kestrel

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 21:47

    Några saker var riktigt dåligt i programmet, som i övrigt var bra:

    1. Visst kan man klippa video som man vill och därmed få uttryckt det man vill (jag säger bara Janne Josefsson), men ändå – var fanns sakligheten hos “de tilltalade”? Att prata om nedskräpning, felparkeringar och pissa i buskar (tur de inte spårar alla djuren också) när det eventuellt rör allemansrätten. Jag säger eventuellt för jag har inte satt mig in tillräckligt i saken. Jag menar, om det är så att de har rätt till marken (vore sanslöst konstigt, med tanke på att det är ett naturreservat) så har de. Om inte…

    2. Varför i helskotta klippte de bort dig Jeppe, precis när du skulle fånga vågorna? Torskade du och bad att bli bortklippt? 😉 Du bär SOS’en snyggt dock! 😉

    När ni nu hade sån lycka att få med en rikskänd svensk reporter i inslaget, tycker jag ni borde gå steget längre och satsa på Janne Josefsson eller liknande. De gillar ju att hacka på vad de känner är felaktigheter, så det gäller bara att övertyga de om att det är så, sen kommer de att gräva så otäckt djupt i det hela att ni slipper anlita ev jurister. Jag hade nog försökt satsa Janne-vägen först. Ni har ju redan mycket gjort med detta första inslag, som definitivt borde kunna gå upp på riks-tv.

    Bra jobbat gott folk! Resten av surf-Sverige håller på er. Och när resten av Sverige förstår att det rör allemansrätten (om det nu är fallet) och det här går vägen (att tomtägarna tvingas ta bort skyltar och staket samt stranden och dess närhet återigen blir tillgänglig för allmänheten) så blir ni rikshjältar 🙂

    Kör så det ryker!

  • getwet

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 10:09

    Den största anledningen till varför jag kommer att engagera mig framöver är egentligen inte enbart för Torö.

    Jag har tröttnat radikalt på all privatiseringsiver som löper som en farsot genom hela vårt samhälle idag. Där tom skolelever blivit en handelsvara och rektorernas viktigaste uppgift numera är att se till så skolan har så mycket elevunderlag/elevpeng och intäkter som möjligt istället för att arbeta för en bättre undervisning. Kan tänka mig hur det idag låter på en skola i lärarrummet när man har en “bolagsstämma”.- Aktieutdelningen är något lägre i år till ägarna, inför nästa termin måste vi få in fler elever, och minska på kostnaderna, ska vi erbjuda dom en laptop kanske om dom börjar på vår skola?

    I samma fotspår ser jag vad som händer med den nu på Torö aktuella allemansrätten. Mer och mer ska “privatiseras” enligt markägarnas önskan, och man ser klart att tjänstemännen i kommunen inte riktigt orkar att hålla emot. En viktig fråga som också i den här tråden tagits up av några, tex Feg är hur man plötsligt fått tillstånd att bygga en bastu längst ut på Ören. Detta är ett direkt hån mot andra intressenter som vill utnyttja området och vad jag tolkar det som ett direkt övertramp mot det strandskydd som finns. Den där bastun är ENBART till för att utöka hemfridszonen, ingenting annat. Och så kommer vi att få se det framöver på fler ställen, vi har sett det förr och kommer se det igen, allt i privatiseringens fotspår och i harmoniseringen med EU. Förmodar att vår allemansrätt inom några sekel är helt utraderad om det ska få fortsätta så här.

    I mitt tidigare yrkesliv (finansbranschen) såg jag väldigt ofta (mina kunder, oftast väldigt förmögna)att man vid konflikter med myndigheter/verk mer eller mindre drog ett litet smile och påpekade att det där tar vår jurist/advokat hand om! Och vad kan då en stackars blek kommuntjänsteman (och hans kollegor)på en sliten stol i en grå kontorslokal sätta emot när storfräsaren med buller o bång öser på med pengar och köpt kompetens. Hur många brottsmål har vi inte sett “klaras upp” med hjälp av listiga rävar till advokater, och skillnaden till en tvist angående bygglov eller det som händer nu på Torö skiljer sig naturligtvis inte på något sätt.
    Jag har även i dags dato sett det på mycket nära håll när min granne herrgårdsägaren förhandlade med kommunen om att få bygga ytterligare hus (jaktstuga), men fick först ett blankt nej eftersom marken är en sk parkmark. Efter vissa påtryckningar och juridiska finter har han nu fått sitt bygglov…….

    Just därför anser jag att vi alla som är intresserade av att bevara Torö fritt på ett sakligt sätt måste sätta sig in i det som händer just nu, och engagera oss. För vad är det som hindrar att någon köper Björkvik i framtiden…..eller Torkelstorp….eller kanske rent av Apelviken och sedan hävdar hemfridszon. Vem anade att ABSOLUT skulle säljas för tio år sedan, vem anade att SBAB skulle säljas och vem begrep att alla elever/äldre omsorgen skulle bli en handelsvara likt vilken kapitalvara som helst.
    Jag ser det inte alls som någon omöjlighet att även attraktiva områden som idag ägs av kommun eller landsting/stat i framtiden kommer att avyttras för att finansiera övrig verksamhet, om vi då redan skapat ett “oklart” läge vad allemansrätten betyder så är nog loppet kört för den rätten som under många år gjort det möjligt för alla att röra sig fritt med ansvar.

    Normalt sett brukar jag gå ut och pissa runda ringar i snön när jag blir riktigt förbannad, men nu har vi ingen snö. Så jag går nu ut och pissar runda ringar i vattenpölarna istället!:wink:

  • robin

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 10:49

    @getwet 443886 wrote:

    Normalt sett brukar jag gå ut och pissa runda ringar i snön när jag blir riktigt förbannad, men nu har vi ingen snö. Så jag går nu ut och pissar runda ringar i vattenpölarna istället!:wink:

    Ni gör ett otroligt bra jobb!! Jag är imponerad över det ni har gjort än så länge. Tror att det ni gör nu lämnar bra mycket mer spår än en piss i snön:smirk:

  • safesurfer

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 10:49

    Är inte emot marknadsekonomi men det krävs att det finns konkurrens och ett någorlunda jämbördigt förhållande mellan konsument och företag. Ett exempel är sydamerika där det blev tvingade att av världsbanken att privatisera vattenverket i ett försök att införa laissez faire-kapitalism. Det fungerade ockej till en början tills ägarna insåg att man kan ju i princip ta betalt hur mycke som helst för vatten om man har monopol på det. Det ledde givetvis till uppror. Ursäkta är rejält off topic nu.

  • rrd

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 11:10

    Getwet skriver:

    “I mitt tidigare yrkesliv (finansbranschen) såg jag väldigt ofta (mina kunder, oftast väldigt förmögna)att man vid konflikter med myndigheter/verk mer eller mindre drog ett litet smile och påpekade att det där tar vår jurist/advokat hand om! Och vad kan då en stackars blek kommuntjänsteman (och hans kollegor)på en sliten stol i en grå kontorslokal sätta emot när storfräsaren med buller o bång öser på med pengar och köpt kompetens. Hur många brottsmål har vi inte sett “klaras upp” med hjälp av listiga rävar till advokater, och skillnaden till en tvist angående bygglov eller det som händer nu på Torö skiljer sig naturligtvis inte på något sätt.
    Jag har även i dags dato sett det på mycket nära håll när min granne herrgårdsägaren förhandlade med kommunen om att få bygga ytterligare hus (jaktstuga), men fick först ett blankt nej eftersom marken är en sk parkmark. Efter vissa påtryckningar och juridiska finter har han nu fått sitt bygglov…….”

    Min kommentar:

    Jag tror att det är fel att göra detta till en politisk fråga. Dessutom ska det mycket till innan man ska tappa tron på rättssamhället.

    Det är inte “fult” att få en fråga prövad juridiskt oavsett politisk ståndpunkt, att ta tillvara sin rätt.

    För övrigt så gäller i brottmål att kunna styrka högt upp på sannolikhetsskalan kan man inte det så fälls den åtalade inte.

    För att lyckas i den nu gällande konflikten gäller att hålla sig kall och att inte blanda ihop sakförhållanden och annat.

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 februari, 2008 vid 11:18

    Synd att Torö börjar se ut som gamla kommunistländer dvs. staket och taggtråd överallt! Angående skolor så är det bra att det finns privata skolor som ett komplement. Om jag vill sätta mina barn på en privatskola så har INGEN med detta att göra, bara ren avundsjuka! Varför kan dem inte få tjäna (belöning)pengar för ett bra jobb! Tex en begravningsbyrå som tjänar pengar på döda människor är detta också fel? Det finns inte ett rött land som lyckats, Nordkorea är ett exempel,människor hålls instängda och självdör men det är väl USA:s fel det också trots stora hjälpsändningar. Bättre med lite klasskillnader än att alla har det dåligt.
    / Marcus

  • koa

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 12:03

    Åter till ämnet…

    Allemansrätt, Strandskydd, Torö Stenstrand

  • _frippe_

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 12:21

    Jag beundrar engagemanget från GetWet m fl, men samtidigt måste jag nog hålla med RRD ovan om att man inte bör göra detta till en politisk fråga.
    Som jag sett det är målet med Torös vänner helt enkelt att se till att vi kan fortsätta surfa både på Stenstranden och i Kärringviken. Det kanske är lättare att nå det målet om man fokuserar de konkreta problem som finns just på Torö. Gör man det till en mer generell fråga om allemansrätt och hamnar i en politisk debatt är väl risken att det blir en väldigt hätsk debatt och har man otur så gör det bara situationen ännu värre ute på Torö. Jag tycker att man bör fokusera på konkreta problem som finns på Torö, kanske större P-plats, fler soptunnor, bajjamaja(?) och få bort olagliga skyltar och staket.

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 12:24

    Riktigt bra jobbat !

  • koa

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 12:38
Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TORÖ KAMPEN PÅ ABC-nyheterna 19:10 Fre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.