Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torödagar, men helt egna version

  • Torödagar, men helt egna version

    Publicerad av jesper-b på 4 november, 2013 vid 17:24

    Tänkte skriva denna på min blogg “jeppe’s surf notes”. Men där skriver jag på engelska, vilket ibland bara blir preto, dessutom tror jag spridningen här är mer relevant, vilka bryr sig mer om Torö än Torölocals, och kanske en och annan till runt om i Sverige? Hur som helst här kommer lite personliga funderingar och en och annan ny bild från senaste tidens Torösessions. Lite knäppt egentligen hur många dagar det funkat där nere. Lägger man surf till vindsurf så har det fasen nästan varit varje dag i typ 2 veckor, och fler är det på G! Vindsurffokus här dock. En och annan gammal bild blir det också, snor från tidigare trådar, hoppas det är ok.

    Det började någon dryg vecka kvar av oktober med sydost och enligt rapporterna inge vidare vinkel, men det visade sig bli bättre än väntat denna dag. Jag var dessutom sjukt extra sugen på vindsurf av en massa orsaker: 1) Jag hade en massa bra dagar på olika Gotlandsspots i somras, men ingen på Torö på hur länge som helst, det är alltid lite xtra när det funkar i hemmaviken! 2) Jag har surfat mer än surfat det gångna året, i vart fall efter Januari på Maui som var extremt vindsurfigt – nu djädrar skulle det bli fokus våg-SEGLING! 3) Fortfarande osedvanligt varm, varken handskar eller huva nödvändigt, om några veckor, om kanske bara några daga,r är det andra bullar. Det gäller att vindsurfa innan allt det där gummit krånglar till det, för surf spelar tjocka handskar mindre roll, dvs surfet kan vänta till senare! 4) Jag hade äntligen fått hem de där nya balla KS3-seglen, jag var extremt nyfiken på dem: Skulle de leva upp till alla positiva omdömen man kan läsa om på nätet?

    OK, vi var en handfull gamla kära vänner och tillika Torögubbar på plats. Filip, Tomas H, jag själv och någon enstaka till. Rapporten var inte strålande men lite cross-on från sydost var det sagt och det såg precis så där stökigt ut, men hyfsat 5.0-5.3 tryck och kanske lite bättre vinkel än väntat. Tomas hade redan varit ute en sväng (så klart, det verkar inte brinna sååå ofta, Tomas är brandman för de som inte vet). Hur som helst var Tomas inte sååå tagad, en gammal fotskada gjorde ont och det var lite allmänt trögseglat. Jag riggade dock min språnkans 4.9 KS3. Enligt allt jag läst skulle det ha bra grunddrag så även om det var lite mindre än Tomas 5.3 borde det funka: Satan i gatan – genialiskt segel, hlet olikt allt annat där ute (mer om det senare).

    Efter nån halvtimme/timmes segling in för en banan. Det hade ökat på och nu var 4.9 inte för stor, men jag var sugen på att prova min favo 4.3 bara för att jämföra (ett HSM QU4D).

    Tomas var på land och Filip skulle fota lite. Det blåste absolut tillräckligt för min 4.3a och Tomas passade på att prova KS3an. Han blev grymt nyfiken av att lyfta upp min rigg på land – väldigt impoinerande lätt! Och yes, he liked it! För att det här inte ska bli en ohämmad produktplaceringstråd så säger jag inte mer än så. Tomas rippade dock extremt inspirerat i flera timmar, som bortblåst var hans onda fot.

    Tomas ensam i sitt rätta elemant – Torö stenstrand:

    Vi seglade på ett par timmar. Jag fick i all ärlighet inte riktigt till det, men jag såg Tomas rippa skiten ur de halvdana förhållandena och jag hade sjukt kul trots min lite klena insats.

    Delad glädje är dubbel glädje heter det, och visst fasen blev jag mer än extra glad av att det var just Tomas som gjorde mig sällskap. Av ALLA som rippar Torö är Tomas den som hållit på längst, möjligen bortsett från mig själv. Dvs de som jag brukade segla Torö Stenstrand med för 25 år sedan har alla lagt av, utom Tomas. Vi hade en riktigt fin liten tvåsamhet därute – tack för sällskapet!

    Men jag glömmer en tredje glädjedelare. Självaste fotografen Filip Philippos Wallin. Tack för alla fina bilder, den här dagen men även en mängd andra gånger! Hur f-n kan man vara såååå cool som han. Han rippar som en tok, är otroligt snäll utan att för den skull bli töntig, och han älskar att filma, fota ANDRA, snarare än sig själv, trots att han rippar lika hårt eller hårdare än de han fotar. Som tur var stack han ut en stund efter det att jag och Tomas gav upp, dessutom fick han finast förhållanden. Torö byggde på och det började vrida in en våg runt udden som bara blev finare och finare. Jag tror Filips goda mana gör att han blir belönad av sådana här små fina stunder:

    OK, det här var bara uppvärmning, den här oktoberdagen var ju som vi nu vet bara den första på en massa Torödagar, och dessutom svingade riktningen om till sydväst – fortsättning följer inom mycket kort!

    ola-h svarade 10 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    4 november, 2013 vid 17:54

    MELLANAKT
    Tja, efter den där långa utläggningen om en trevlig Torötisdag i slutet av oktober kanske jag ska försöka vara lite mer fåordig om dagen efter. I synnerhet med tanke på hur många dagar det faktiskt varit surf och vindsurf på Torö sista tiden måste jag ekonomisera lite. Därför blir det bara en dag som får ta rollen som mellanakt inför den stora finalen (!?). Dessutom har bilderna redan visats i en tidigare tråd. Jag har helt enkelt kapat dom – skit, dessutom utan att fråga om lov. Får man skäll för sånt?? Börjar därför med ett stort tack till fotografen henryk för de stämningsfulla bilderna.

    Appropå gamla vänner, Tomas tillhör ju en av de mest långvariga Torörippers man kan få tag på. Men bröderna Feg och Fjant har också hållit på ett tag nu. De är inte där lika titt och tätt som till exempel Tomas, och just därför är det lite extra kul när någon av dem dyker upp. Jag och Fjant trivs så mycket det bara går:

    Men det här var bara början. När sydvästan blåser på ordentligt på Torö brukar det alltid klarna upp. Slöjmolnen ligger oftast kvar men när solen börjar gå ner och skiner på mellan horisonten och molnbankarna blir det ett löjligt magiskt ljus. Vem minns inte den där megadagen hösten 2006 då alla mer eller mindre slutade segla, fota, snacka och bara stod och stirrade ut på de guldfärgade vågtopparna med en djupröd-guldig himmel bakom? Den här onsdagen var inte i närheten av den upplevelsen varken seglingskvalitetsmässigt eller ljusmässigt, men den var inte alls fy skam. Och trots rätt dålig vinkel funkade min segling så där lite extra bra. Nej, jag vill inte skryta och det spelar fasen ingen roll om det såg bra ut eller kom med på bild, men min egen feeling var lite extra. Ni vet själva hur det kan totalt lossna när allt bara stämmer med sig själv, med att hitta vågor, med prylarna (faaaaasen vad jag gillar mitt QU4D 4.3 på en 370 Ultra, sååå lätt, snärtigt och snabbt). Whatever, just så kända jag det den här onsdagseftermiddagen. En riktigt fin mellanakt!

    OK, grand finale är kvar, och nu måste jag laga lite middag och plugga matte med min ena dotter. Senare ikväll kommer lite nya bilder från den där riktigt fina Torödagen. Tills dess – ALOHA!

  • fredrik-plantin

    Medlem
    4 november, 2013 vid 20:25

    Den brädan såg inte tråkig ut tompa, inte tråkig alls … 🙂

  • robin

    Medlem
    4 november, 2013 vid 20:27

    Kul läsning som vanligt Jesper. Tack!

  • jesper-b

    Medlem
    4 november, 2013 vid 21:48

    Hm, var var vi nu… måndagsmiddag till familjen… koordinatsystem och lite annan grundskolematte med Tora… hm… jo just det ja TORÖ:

    Att det var en riktigt fin Torödag förra veckan kan knappast någon härinne ha missat. Äntligen knakade det på med BÅDE vind från sidan och vågor på Torö stenstrand. Inga löjliga vindstyrkor utan så där perfekt skön knapp 5.0a och vågorna i välordnade set om 3, 4 ordentliga gubbe plus vågor med bra Torökraft rullandes in långt bort ifrån Södra Östersjön, Gotlands farvatten och Skåne.

    Torö är dessutom extremt fotogenic. Det är bra när det är bra, i bland till och med helt otroligt bra, men det ser inte sällan ännu bättre ut på bild. Närheten, vinkeln, ljuset och de feta utskjutande läpparna är helt enkelt enklare att mindsurfa än att hantera i verkligheten.


    På väg ut på Torö i size, lika pirrigt som på Hookipa!

    Den här dagen hade jag major problems att få till toppsvängen, det vi oftast kallar cut back, även om vi rätt sällan svänger tillbaka utan oftast bara ner. Jag trodde det var jag, att jag helt enkelt inte fick till det pga av mig. Något låg det nog i det, åtminstone inledningsvis. Jag var så sjukt överstokad.

    När jag kom ner runt 7 var det redan full cirkus på Stenstrand. Först av alla mötte jag Calle Nyberg som just riggat sin 4.7a. Jag var stressad för både vindstyrka och vinkel skulle bli sämre under dagen. Calle var som vanligt både uppjagad men cool. “Du kommer precis lagom, vinden har just börjat fylla i, det är nog 5.3 men jag seglar hellre 4.7 och guppar.” Perfekt för min helt fantastiska KS3 4.9 tänkte jag direkt och blev ännu mer upphetsad än under resan ner, det vill säga OTROLIGT upphetSAAAD!!! Jag fullkomligen kastade upp riggen, hoppade ner i min underbara sköna 5.3a, sprang ner till riggen och…. visst fasen man kanske skulle ha med sig en bräda också (?!). Tillbaka till Humlan och ner med en bräda från taket, på med riggen och ner genom tallarna. Jag hade knappt tittat på vattnet och när jag nu såg ett perfekt set med en just uppstigen sol lysande rakt in i ansiktet kunde jag bara skrika högt, vråla av upphetsning. Ut bland de hala stenarna och… men f-n jag har ingen sele på mig… tillbaka upp på stranden och tillbaka till Humlan… Ni fattar, jag var liksom lite väl övertaggad och är man inte fokuserad på Torö när det är mycket vatten som rör sig, gubbe plus dumpande vågor, då går det INTE bra. Skitsamma, nån dryg haltimme, kanske mer med rätt pinsam segling från min sida, sen upp för en banan och mer fokus, lung, mer fokus, lugn, mer… Så på det igen!

    Men det var något med vågorna den här dagen. Setvågorna hade ofta en liten antydan till double up. Då det var ovanligt långa linjer/sektioner som i princip dumpade, dvs hela vågen bröt i en lång och kraftig sektion på en gång, hann vattnet inte undan åt sidorna, trots sedvanlig stark sidström på insidan. Vattnet studsar tillbaka och möter vågorna och bildar ett litet steg ganska högt upp på facet även efter det att vågen just börjat bryta. Den där antydan till kant gör timingen sååååå svår. Antingen måste man gå tidigt som f-n och liksom göra cut back innan det släta facet (för det var det) dubblat upp och fått det där steget, eller så får man vänta till vågen brutit så pass att den sugit upp steget, men då går det väldigt fort och risken att man är för sen eller för långsam är typ 99,7%.


    På de lite mindre vågorna var det enklare att hitta rätt, bra tryck och inget “steg” att bråka med.

    Därför var det inte bara jag som hade problem med sköna läppträffar, airs och fensläppande cut backs. Alla var skitglada och nöjda, och sådana här dagar SKA man åka på stryk – det hör till, ibland ren förnedring, men det fanns även en liten lätt frustration på stranden, vi fick inte riktigt till det den där sista biten. Det var närmast sjukt att man kunde hitta så otroligt fina släta långa Torövågor och få till så pass snabba och carviga bottom-turns, och ändå inte få till fler och bättre toppsvängar.


    Att vänta ut en Torövåg gör en lätt lite sen – genom taket bara!

    Men varför klaga. När jag väl fått mig några knasiga insidesresor i strömmen, legat och försökt vattenstarta precis där man inte ska ligga i impact zone, och lite kaxigt bara försökt seglat ut, trots att ett större set precis är på ingång, istället för att vänta och tima, ja då började jag hitta in i seten och njuta av de för Torö ovanligt långa fina vallarna. Man kunde både dra ut och snäva in sin bottomturn efter humör (även om då toppsvängen inte riktigt blev som man kanske skulle velat). När man väl gillar leget en sådan här dag, då börjar man verkligen gilla leget. Jag kanske låter som en klagande surpuppa ovan, men det är precis tvärt om som är poängen. Det gäller bara att go with the flow, då kan man bara njuta av allt som Torö bjöd på denna underbara dag. Det var nog den bästa Torödagen på flera år. Bra sväng helt enkelt.


    Sköna vallar av grönt vertikalt vatten

    När överstoket väl lagt sig, och leget allt mer gillades, då blev det allt fler och allt skönare bottom turns:

    Och tja, vad ska man säga, lite varierade toppsvängar innan jag var tvungen att pipa hem vid lunch för att hålla föreläsning för 260 kandidatstudenter (kul det med), föreläsningen handlade om hur man “sätter processerna” i dagens stora internationella eller till och med globala koncerner. Det är nämligen så att…. men här skulle det visst handla om toppsvängar av sisådär kvalitet:

    Tja, nu har jag väl lagt ut mer bilder på mig själv på det stora INTERNET än jag gjort under alla år fram till nu. Inte riktigt va? Kanske har jag en gång för alla givit upp i kampen mot RÄTTEN ATT VARA ANONYM och istället fullt ut byggt min egocentriska men omgivningsberoende bräckliga identitet, helt och hållet på massuppmärksamhet. Jag har liksom ungdomarna givit bort min integritet och ersatt den av en omättlig törst på uppmärksamhet och fame.

    Eller så har jag bara velat dra ut på karamellen lite till. De där magiska ögonblicken man inte kan fånga på bild, men som får en att verkligen leva, kanske kan de trots allt förlängas, fördjupas, knappast förklaras men ändå lite grann förstås, och kanske till och med delas med hjälp av en text och bilder som ovan?

    Eller så vill jag bara göra en massa ohejdad reklam för världens bästa vindsurfsegel?

    Eller…?

    Skitsamma säger jag. Vind och vågrapporterna lovar mer magi, och även om de inte slår in så kommer fler, både rapporter, mega-offantliga förväntningar, galen överstoke, magiska ögonblick, gött eftersnack på stranden och sedan bilder, text och ännu mer eftersnack här på nätet. Det är väl egentligen skitsamma om det är egobostande, gemenskapsbildande och kommers i en salig blandning, så länge vi har sjukt kul där ute. Och föresten, nog fick jag till en och annan cutback som jag faktiskt är stolt över, och visst lyckades den där oerhört trevliga snubben Philippos fånga en på bild.

    Återigen tack Filip för både fotande och sällskap på sjö och land! Tack alla knäppgökar som dyker upp på magiska Torö Stenstrand när det väl går av, oavsett text och bilder, det är där och då det händer. Ses på plats!

  • maca

    Medlem
    4 november, 2013 vid 22:26

    Hehe, skön story Jeppe och sköna bilder.
    MEN wtf är det dags redan imorn igen?!?

  • ola-h

    Medlem
    4 november, 2013 vid 23:01

    Grymt Jesper. I uttryckets båda bemärkelser.

  • fjant

    Medlem
    5 november, 2013 vid 09:20

    Shit Jeppe, jag älskar dina små berättelser, som oftast kantas av en lagom dos virrighet! (kommer ihåg höstens Bästkust-romantiserande…:) )
    Nu sitter jag här och surar med spräckt trumhinna (igen!). Hoppas den läker fort, ser ju ut att bli mer surf…
    Och 370 masten!!! Jag hör av mig…

    Mackan

  • pipe69

    Medlem
    5 november, 2013 vid 09:52

    Hade jag 10 tummar skulle de pekar upp allihopa! Jeppe, du är inte bara “fulländat” på vågorna utan även “verbalt”… en verklig poet!

    Tack!

  • challgren

    Medlem
    5 november, 2013 vid 12:24

    Stöööoouke!

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2013 vid 15:57

    Jesper, Torös egen Stokefather.

    Även om jag tyckte mig se viss produktplacering så ere ju så värt det med en sådan enastående läsvärd och underhållande text om min favoritplats på hela jorden. Torö.

  • jesper-b

    Medlem
    7 november, 2013 vid 15:19

    Tack för alla tummar och glada kommentarer vad gäller mitt författande och stoke. Man får dock beakta att jag är absolut 100% kook på att fota och filma, och i mitt jobb är skrivande en av de viktigaste komponenterna.

    Sjukt kul att Torö plöstligt levererat så mycket vindsurf, och då kommer ju alla bilder och filmklipp (och mitt ordbajs) som brev på posten. Kul med alla poster med underbar vindsurfing all over!

    Men Masse, vad menar du med produktplacering – jag förstår inta alls? 🙂 …Så klart det är full-on produktplacering i valet av bilder! Kan inte låta blir att lägga in några till (tack för lånet Deltaphoto)! Måste då samtidigt säga att det finns oerhört många tillverkare av bland annat vindsurfingsegel som gör oerhört bra produkter: NP, Gastra, North, Simmer, Goya, Mauisails, Ezzy, Severn, Gun, Challenger, Loft, Sailworks, KA, Aerotech, mfl… !

    /JB

  • fredrik-plantin

    Medlem
    8 november, 2013 vid 14:27

    Severne om jag får be, Severne. Tack. Puss.

    @Jesper B 718568 wrote:

    Tack för alla tummar och glada kommentarer vad gäller mitt författande och stoke. Man får dock beakta att jag är absolut 100% kook på att fota och filma, och i mitt jobb är skrivande en av de viktigaste komponenterna.

    Sjukt kul att Torö plöstligt levererat så mycket vindsurf, och då kommer ju alla bilder och filmklipp (och mitt ordbajs) som brev på posten. Kul med alla poster med underbar vindsurfing all over!

    Men Masse, vad menar du med produktplacering – jag förstår inta alls? 🙂 …Så klart det är full-on produktplacering i valet av bilder! Kan inte låta blir att lägga in några till (tack för lånet Deltaphoto)! Måste då samtidigt säga att det finns oerhört många tillverkare av bland annat vindsurfingsegel som gör oerhört bra produkter: NP, Gastra, North, Simmer, Goya, Mauisails, Ezzy, Severn, Gun, Challenger, Loft, Sailworks, KA, Aerotech, mfl… !

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    8 november, 2013 vid 14:53

    @fredrik plantin 718626 wrote:

    Severne om jag får be, Severne. Tack. Puss.

    Ah, du menar segelmärket? Och här har ja gått å trott att de var floden alla hänvisade till.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Severn

  • fredrik-plantin

    Medlem
    8 november, 2013 vid 20:30

    Asså, den här snubben… han heter Ben Severne.. han syr lite segel å så. Lite så menar jag.

    [video=vimeo;66003803]http://vimeo.com/66003803[/video]

    @dr Masse 718629 wrote:

    Ah, du menar segelmärket? Och här har ja gått å trott att de var floden alla hänvisade till.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Severn

  • challgren

    Medlem
    8 november, 2013 vid 20:34

    Fuck, när drar vi till Gnaraloo??

    @fredrik plantin 718639 wrote:

    Asså, den här snubben… han heter Ben Severne.. han syr lite segel å så. Lite så menar jag.

    [video=vimeo;66003803]http://vimeo.com/66003803[/video]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torödagar, men helt egna version

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.