Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasigt Segel

  • Trasigt Segel

    Publicerad av niclasb på 16 juli, 2014 vid 14:13


    Tjena!
    Jag har nu fått en riktigt stor reva i seglet som går tvärs över den nedersta monofilm-plattan, seglet är Aero-x II 7,5 Kvm.
    Jag har ringt och snackat med björns segelvård och han trodde att skadan skulle kosta ca 1500-2000 kr att reparera. Det lät lite väl mycket, så frågan är då, är det ett rimligt pris? Kan man laga det lätt själv istället? Och finns det andra segelmakare som gör det för ett snällare pris?

    Tack i förhand!
    // Niclas

    tsss svarade 9 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • john1

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 14:17

    Har fått reparerad (i Varberg-Surfers) tillsvarnde skada på ett Ezzy segel efter att jag krschade med annan surfare. Tror jag betalade ca 500,00.
    JJ

  • niclasb

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 14:22

    Jaha det var ju rätt så mycket billigare :), men problemet är att jag bor i Åkersberga, så det är en bit ifrån Varberg. Vill helst kunna dra ut och surfa så snart som möjligt.

  • niclasb

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 14:30

    Sv: Trasigt Segel
    Jaha det var ju rätt så mycket billigare , men problemet är att jag bor i Åkersberga, så det är en bit ifrån Varberg. Vill helst kunna dra ut och surfa så snart som möjligt.

  • niclasb

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 15:56

    En till fråga, om jag tejpar med någon slags tejp typ, packtejp eller silvertejp skulle det hålla för flera vindsurf-turer?
    Jag bryr mig inte om hur det ser ut!

  • trimmarn

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 17:10

    Det blir nog svårt att få tejpen att hålla så nära mastfickan. Kolla beg marknaden är mitt tips.

  • electric

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 17:21

    Jag håller med trimmarn. Efter många egna tejplagningsförsök vill jag också tillägga att det i princip är kört att laga med tejp etc när det rör sig om belastade ytor (som i detta fall, där laster från nedhalet tas upp). Om det däremot rör sig om att laga revor på ytor som bara är utsatta för “vindbelastning” så finns det hyfsad chans att lyckas – dock knappast med silvertejp (mer än väldigt tillfälligt) utan i så fall med tejp av bättre (=dyrare) kvalitet.

    /Lars

  • vindsokaren

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 17:40

    Bra och lätt segel men lite budget som innebär färre förstärkningar.
    Skulle också kolla beg.

  • emmhmms

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 18:07

    Vilket sammanträffande, mitt segel (Sailloft Traction 2014) gick sönder idag eller jag såg det åtminstone idag. Förstår inte hur det gått till. Är första gången ett segel går sönder för mig.

    Vad gör man? Laga själv med vad? Lämna in till segelmakare?

    Se bild. Skadan sitter långt ner på seglet, 3dm upp och 2dm från mastfickan.

    https://docs.google.com/file/d/0B6i2EFkR8uJ7dWxOYzBKYUpyMkU/edit?usp=docslist_api

  • bjornen

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 18:32

    Testa rengöra monofilmen med typ t-röd och sedan tejpa med presenningstejp (grön) Sitter som berget och töjer sig inte. Jag har till och med lagat ett av mina rejssegel inne i mastfickan och det håller ännu. Det blir inte så snyggt med den gröna tejpen men bra nödlagning som håller ett tag i alla fall.

  • rillestark

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 18:42

    Hur gammalt är seglet? Monofilm gillar inte solljus och har en livslängd på ungefär 300 soltimmar, skulle jag tro. Så har ett äldre segel väl börjat spricka så är det ingen idé att lägga några pengar på´t för även andra ytor är sköra.

    När det gäller Traction seglet, så ser det ut att vara för låg lattspänning som är orsaken. Då blir det punktbelastningar & det är aldrig bra.
    Det seglet är så nytt så det skulle jag skicka på lagning. 🙂
    Surfspot borde ha någon segelmakare de kan rekommendera.

    Frid!

  • niclasb

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 19:39

    Tack för alla svar!
    Jag antar att det blir marknaden för mig då :/

  • staffomania

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 20:39

    @EMMHMMS 725121 wrote:

    Vilket sammanträffande, mitt segel (Sailloft Traction 2014) gick sönder idag eller jag såg det åtminstone idag. Förstår inte hur det gått till. Är första gången ett segel går sönder för mig.

    Vad gör man? Laga själv med vad? Lämna in till segelmakare?

    Se bild. Skadan sitter långt ner på seglet, 3dm upp och 2dm från mastfickan.

    https://docs.google.com/file/d/0B6i2EFkR8uJ7dWxOYzBKYUpyMkU/edit?usp=docslist_api

    Kolla med Surfspot först. Finns väl garanti på seglet om det är från 2014.

  • emmhmms

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 21:51

    @staffomania 725133 wrote:

    Kolla med Surfspot först. Finns väl garanti på seglet om det är från 2014.

    Känns nästan pinsamt för jag fick mastbrott för 2v sedan första dagen jag använde masten. Eftersom jag ännu är bortrest har jag inte varit i butik med masten men jag ringde Surfspot och beskrev händelsen och fick svar att det med största chans var materialfel och får ny mast på garanti.

    Är jävligt rädd om saker som cyklar, mobiler och annat så det stämmer inte in på mig att vara vårdslös.

    Jobbiga är just att jag inte förstår varför seglet gått sönder! OK att saker går sönder om man hanterar det fel men vill inte att samma ska hända 9,5m²-Traction, också nytt för i år, men som sagt svårt förhindra om jag inte vet vad felet är. Följer Saillofts guide i vilken ordning seglet ska riggas på/av, är lite speciellt med 2 cambers.

    För löst spända lattor sa RilleStark. Lattorna har jag inte skruvat på så vore om dem var för löst spända från fabrik(!)

  • rillestark

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 22:17

    De är löst spända från fabrik och ska spännas när seglet är riggat så att rynkorna försvinner. Det brukar följa med lämpligt verktyg för detta. Står också i instruktionerna, skulle jag tro.

    Det är också viktigt för seglets form och ger resultat i bättre dragkraft och stabilitet.

    Frid!

  • tsss

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 17:45

    Jag har lagat ganska många segel åt TWC. Och nästan alltid med märkduk, mer nedan. Om det bara är monofilmen som är trasig så funkar märkduk utmärkt. Om skadan även går över i duken runt lattor och akterlik så behöver man förstärka med flera lager märkduk alt något annat, tjock dacron eller x -ply eller så. Då behöver man även sy en o annan söm för märkduk fäster sämre på dacron än på monofilm. Lagade ett gammalt Gaastra som vi hade stående utomhus, riggat o klart säsongen runt. Det höll för allt tills någon stal det…

    Märkduk är vad segelmakaren använder förr att göra siffror som klistras på segelduk. Det är tunn dacron med kontaktlim på. Brukar köpa av Björn, finns dock bara som metervara på stor bredd, ca 140cm tror jag. Snacka mer med Björn, han erbjuder ibland ful-lagning på äldre segel som inte är värda att lägga ned mycket pengar på. Jag gillar honom, med vet att en del har varit kritiska.
    Det är ett helvete att byta en hel panel och lyckas bra. Bäst är om man kan tejpa ihop den till ursprungsutförande och sedan lägga märkduk på.
    I Polen och Egypten kan du troligen få en hel panel bytt för en 5-hundring.

    Ser inte riktigt på fotot hur kraschad din panel är så svårt att avgöra om fullagning funkar. Dom lagningar jag gjort brukar hålla men blir inte vackra….
    Kan köpa ditt segel för ett par hundringar o göra ett försök

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasigt Segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.