Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trim för kryss? (Slalombräda)

  • Trim för kryss? (Slalombräda)

    Publicerad av carl-r på 27 juli, 2008 vid 22:24

    I dagsläget så trimmar jag alltid med löst uthal och vad jag anser lagom nedhal för vinden och seglet. (Ungefär som bilderna i trimm-faq’n när det gäller nedhal)
    Jag har bommen strax under hakan när jag står upp intill masten om det är sommar å skitväder, annars kanske den är vid axlarna.
    Mastfoten brukar sitta så att det känns bekvämt ihop med fenan. (Mastskena med pedal, justerar ibland under åken)
    Idag när jag var ute hade jag mastfoten lite längre fram för att komma igång lättare, det kändes som att det var lättare att få brädan plan då. Hursomhelst så slog det mig hur dåligt jag tog höjd. Det kan ha varit dåligt med vind, men tanken slog mig att jag kanske alltid trimmar brädan så att den kryssar sämre än den skulle kunna göra?
    Jag har en smal 280 lång slalom och nästan alltid raka slalomfenor. (och en chameleon) Borde kryssa som f*n om man trimmar den bättre va? Och har liiite mer vind än en fis.
    Hur ska jag trimma riggen för bästa möjliga kryssegenskaper?
    En andra fråga förresten, går det att kombinera lättvindstrim och trim för att kunna kryssa? Jag antar att fenan är densamma, stor och rak, men hur är det med resten?

    rasmus_w svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • canoya

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 06:13

    Gammal slalom och lätt vind går dåligt ihop med kryss. Jag hade (har fortfarande, men använder inte) en Copello 280 Slalom Racing från 93 eller nåt med ett 6,6 racesegel från samma tid med 6 cambers. Båda designade av Raphael Salles så de borde matcha varandra bra. I lätt vind körde jag med en 38 cm rak Select fena, i mellan och hård vind körde jag med en 36 cm ellipsformad Cobrafena som gjorde tydligt mindre motstånd i vattnet. Vid riktigt mycket vind hade jag en 34 cm Select med samma outline som 38-fenan med betydligt snabbare profil. Länge körde jag med löst uthal för att få mycket buk i seglet och det var nog bra för tidig planing men när det behövdes så var det jobbigt att ta höjd. Blåste det lite mer så kunde man plana ut seglet med lite mer uthal och plötsligt ta mycket mer höjd. Med det trimmet så kändes det väldigt sällan som att seglet blev för stort utan det bara gick fortare tills jag kände att jag inte kunde hålla kontroll på brädan längre. Jag körde alltid med masten längst bak för att få så lite våt yta som möjligt. Med masten långt fram kommer man igång i lite lättare vind men du får inte alls samma fart som med masten långt bak. Om du har mastskena med pedal kan du ju justera superenkelt på vattnet.
    Kör hårt!
    /Håkan

  • celtic

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 06:32

    De du behöver på en gammal slalom är följande för att ta höjd:
    *Bra med vind
    *Stor fena jag körde på min vivac 263( från 96) 35cm fena med 6,0 till 5,0.
    *När man står o har fölt ös så kan man flytta fram den bakre foten ur stroppan så tar du lite mera höjd men du måste ha ordentligt drag i seglet.

    Dessa tips har funkat bra för mej. Hänger med nyare brädor på kryssen när jag gör så-

  • carl-r

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 07:14

    Tack för tipsen!
    Just nu har jag kört ett 8.8 Simmer m. 5 cambers och en 44cm course slalom fena. Brädan är en mistral explosion 280 (-93).
    Nästa gång det blåser lite mer ska jag testa med ordentligt med uthal och se hur det funkar med masten lite längre bak.
    Att ta ur bakre stroppen vettesjutton om jag nånsin kommer att göra på den brädan innan framfoten åker ur. 🙂

  • jester

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 07:32

    Skaffa justerbart uthal. Då kan du spänna uthalet vid kryss, och släppa det sedan vid slören tillbaka.

  • carl-r

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 07:39

    Ingen dum ide alls faktiskt.

  • celtic

    Medlem
    29 juli, 2008 vid 05:59

    Man kliver ej ur bakre stroppen fören man lovat upp kraftigt i vind. Du kommer ha lite lägre fart då, och då är de inge problem att kliva ur den bakre stroppen.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 augusti, 2008 vid 10:59

    Jag brukade inte kliva ur alls, för jag pressar konstant järnet med bakfoten när jag kryssar med min RRD 286.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trim för kryss? (Slalombräda)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.