Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Trimaran vs vindsurfing

  • Trimaran vs vindsurfing

    Publicerad av mikekay på 21 augusti, 2007 vid 16:28

    Jag såg en Open60 trimaran i Malmö hamn idag och jag snackade lite med dem. Jäkligt imponerande båt!. Hur som helst så kom vi till diskussionen angående prislappen på båten och de visste inte exakt men antagligen ett par miljoner skulle gissa på ca 20-30 miljoner SEK. Jag drog ett skämt som inte riktigt gick hem hos sjömännen. jag sa: “20-30 miljoner och så blir ni ändå slagna av vindsurfare. . .” De kollade på mig surt och sa att det inte skulle hända. Nu undrar jag om inte någon av er duktiga speed surfare skulle kunna visa var skåpet skall stå.

    trimaranen heter spirit of TITAN.

    rasmus_w svarade 16 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • vivace282

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 19:07

    Som dessa eller?
    http://www.youtube.com/watch?v=iWWf1ycVxWA
    http://www.youtube.com/watch?v=FWINygISxDE

    Är det mycket jobb att anordna?:-)

  • 40knots

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:06

    Det verkar ju vara frågan om vilken trimaran/katamaran det det gäller! Jäkla jämt var det ju i den första video snutten men i den andra var det inte frågan om vem som var snabbare. På videon tycktes det inte blåsa något vidare heller vilket inte är till brädornas fördel.

  • svenne

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:30

    Jag har seglat en del på en sån däringa och så fort grabbarna grus nere på Öland satte fartrekorden skickade jag mejl på en gång. Ja, lite kul måste man få ha, men det går som sagt inte riktigt hem med fartskämt i trimarankretsar, för svaren var typ att “men försök att hålla 30 knop i tio timmar då, om du kan”. Jag mejlade tillbaka och svarade lagom kort att surfaren ÄNDÅ var snabbast.

    Har inte fått svär än… 😀

  • jester

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 21:13

    Haha!!

    Såg att dom toppade dryga 31 knop i andra videon. Är det bara tryck i vinden så klarar en duktig slalomkille/tjej av att toppa dom hastigheterna. Så det bör vara ganska jämt…

  • getwet

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 03:55

    @Svenne 407539 wrote:

    Jag har seglat en del på en sån däringa och så fort grabbarna grus nere på Öland satte fartrekorden skickade jag mejl på en gång. Ja, lite kul måste man få ha, men det går som sagt inte riktigt hem med fartskämt i trimarankretsar, för svaren var typ att “men försök att hålla 30 knop i tio timmar då, om du kan”. Jag mejlade tillbaka och svarade lagom kort att surfaren ÄNDÅ var snabbast.

    Har inte fått svär än… 😀

    Då tycker jag att dom ska hålla i riggen i tio timmar så får vi se hur det går….:wink:

  • nlc

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 06:15

    @vivace282 407508 wrote:

    Som dessa eller?
    http://www.youtube.com/watch?v=iWWf1ycVxWA
    http://www.youtube.com/watch?v=FWINygISxDE

    Är det mycket jobb att anordna?:-)

    Vilka monster (i jämförelse med surfaren)! Men är det inte lite taskigt att luffa den lille killen som trimaranen gör i första filmen?

  • stefan_gbg

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 06:23

    Några kollegor var ute och åkte på en trimmaran i över 30kn vid 8-10 m/s. Jag är tveksam om en surfare gör detta.

    I den första filmen ser det ut som trimmaranen borde ta mycket vind från surfaren, man kan ju fundera på äktheten i filmen.

    Jag tror dock inte att trimmaranen klarar 50 knop, vilket surfare är ialla fall är i närheten av.

  • getwet

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 06:52

    @stefan_gbg 407584 wrote:

    Några kollegor var ute och åkte på en trimmaran i över 30kn vid 8-10 m/s. Jag är tveksam om en surfare gör detta.

    I den första filmen ser det ut som trimmaranen borde ta mycket vind från surfaren, man kan ju fundera på äktheten i filmen.

    Jag tror dock inte att trimmaranen klarar 50 knop, vilket surfare är ialla fall är i närheten av.

    För ca två veckor sedan testade vi (Faster, Mac TS och jag) Naish nya slalomlinje proslalom 2008. Faktiskt så seglade vi 26 knop med 128 liter och ett 8.4 i 6-7 ms. Redan vid 8ms kan man passera 30 knop om vattenförhållandena är bra (då pratar jag om oss glada amatörer jämfört med storheterna), dock inte på havssjö.

  • jester

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 07:04

    Japp, 30 knop vid 8-10 m/s är inga som helst problem.

  • svenne

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 07:53
    stefan_gbg;407584 wrote:
    Några kollegor var ute och åkte på en trimmaran i över 30kn vid 8-10 m/s. Jag är tveksam om en surfare gör detta.

    I den första filmen ser det ut som trimmaranen borde ta mycket vind från surfaren, man kan ju fundera på äktheten i filmen.

    Jag tror dock inte att trimmaranen klarar 50 knop, vilket surfare är ialla fall är i närheten av.

    Jo, med 550 kvadratmeter i riggen så finns det lite att ta av. Det går dessutom att göra 18 knop i 4,5 m/s.
    Det är en av aspekterna med vindsurf som jag tycker så jävla ballt, med utrustning för några tiotusenlappar kan man fläska på lika bra som en 20 millars båt.
    Och ännu bättre, jag skulle vilja se en 60-fotare göra en vulcan…

  • po525h

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 08:37

    Tycker den här verkar rätt cool annars,
    http://www.hydroptere.com/index.php4?lang=EN
    De lyckas ju göra höga hastigheter i relativt grov sjö.

  • 40knots

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 09:52

    Trimmaranerna ser ju mäktiga ut och går fort i lätta vindar men vindsurfingrkorden har alla gjorts i mycket hårdare vind, 17-23m/s och då tror jag inte att crewn på en 20.000.000SEK ser lika coola ut som på videon.

  • po525h

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 11:11

    Vi borde ha rekord där brädhastighet viktas mot vindhastighet. Det skulle vara intressant. Lite svårt bara när vindhastigheten inte alltid är så lätt att mäta.

  • vivace282

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 14:07

    @NLC 407582 wrote:

    Vilka monster (i jämförelse med surfaren)! Men är det inte lite taskigt att luffa den lille killen som trimaranen gör i första filmen?

    Ja man kan ju undra varför surfaren lägger sig i lä om trimaranen…:)

    Man får väl bjuda in dem till sandypoint :-). Lite långt borta och lägga en tävling bara.

    http://mtbest.net/windsurfing.html

  • rasmus_w

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 15:01

    Hur är det med bogar? Som jag har fattat det så har trimaraner ett övertag på väldigt djupa slörar, plus att de fixar helt andra kryssvinklar än en vindsurfare, medan vindsurfare har ett övertag när man ligger runt halvvind. En riktigt toköverriggad vindsurfare har väl dessutom en grym VMG på kryssen (speciellt formula men som jag fattat det kan t.o.m. speedbrädor kryssa ifrån det mesta om det bara blåser rejält) trots att man inte tar så himla bra höjd.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Trimaran vs vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.