Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinser 84L eller Real World Wave 82L

  • Twinser 84L eller Real World Wave 82L

    Publicerad av aggrosurf på 16 april, 2009 vid 09:02

    Halloj.
    Vad ska jag köpa som våg /freestylewave bräda och jag vill bara ha 1 bräda.
    + min freestyle på 100L
    Jag väger ca:80kg
    seglar 3,7 till 5,7 i segel storlek.
    Twinser 84L eller Real World Wave 82L eller rent av en Freestyle wave 84L vad tycker ni?
    Kluven då jag kör mycket göteborgs vatten. men är nere i varberg i bland.
    Självklart finns det andra märken än JP men tog det som en referens på bräd typer
    Skulle tro att det finns mer en jag som vill klara sig med 2 brädor i sverige.
    En kompromiss blir det ju. men gott med bara 2 brädor.

    poppo svarade 15 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    16 april, 2009 vid 10:08

    Det beror ju alldeles på vad du prioriterar i din segling.

    Vågridning, hopp, plattare vatten? Vill du ha en bräda som är bra på lite-av-varje och väldans allround så är ju en fsw väldans svårslagen. Vill du ha den mer vågorienterad, så är ju en “stubbie” närmast given. Men är du dessutom sugen på en ny känsla i din vågridning, och på köpet få bra kontroll så kan en twinser vara klart intressant. Typ.

  • doc

    Medlem
    16 april, 2009 vid 12:19

    Twin är nytt o kul, oväntat bra till bump’n jump, bra höjdtagning men lite mysko på slör. Gillar kort sagt inte mycket tryck på bakfoten. Jag är såld, andra inte. Kan du tänka dig att segla med mycket tryck på framfoten skulle jag kika på RRD twin 82 t.ex. men är du bakfotsseglare ska du nog hålla dig till FSW eller möjligen en stubbie. Goya One kanske? Då håller du dig till powerbox på bägge brädorna och Goyan är ju riktigt bra i vågor har man förstått vid det här laget. Min gamla WaveCult var också grymt allround och mycket bättre i vågor än RRDs FSW som jag inte alls gillade (ensam i världen om detta).

  • pete

    Medlem
    16 april, 2009 vid 13:35
    Doc;540866 wrote:
    Twin är nytt o kul, oväntat bra till bump’n jump, bra höjdtagning men lite mysko på slör.

    Intressant, utveckla gärna! Tyska Surf hade ett läsvärt test (jan-numret möjligen) mellan olika vågis-kategorier där jag har för mig att de kom fram till det motsatta: att twinsern hade sämre höjdtagning, var lite långsammare och därför var sämre som bump’n’jump-bräda. Stora fördelarna var för duktiga vågridare med smak för snäva bottensvängar; eftersom den gick lite långsammare än en hard-core-wave åkte man inte ifrån vågen utan kunde hinna med att svänga 180° med bättre kontroll (alltid en fena i, snabbare rail-to-rail) och träffa läppen vertikalt (…detta är dock bara skön poesi för mig, harvar runt i vitvattnet med en gammal WaveCult55 efter bästa förmåga).

  • poppo

    Medlem
    16 april, 2009 vid 15:53
    Doc;540866 wrote:
    Goya One kanske? Då håller du dig till powerbox på bägge brädorna och Goyan är ju riktigt bra i vågor har man förstått vid det här laget.

    Goya One har US-box i 77:an å 85:an – powerbox i 95:an å 105:an (2009). I övrigt har du förstått helt rätt! Älskar min 85:a, men att ha den som minstabräda på västkusten – njaee. Då hade jag kört på One 77 om jag var du!

    Men jag är tyvärr stenhårt fast i trebrädors-konceptet. Eller fem beroende på hur man räknar…

  • rrd

    Medlem
    16 april, 2009 vid 16:45

    -Twin Fin är främst för vågridning. Men vilka vågridningsmöjligheter det ger…wow
    Tar ett mycket stort segelintervall, tål mycket vind.

    -FW funkar bra för allt, speciellt om du väljer en mer vågorienterad som tex RRD FW eller Goya. Tänk på att gå ner i fenstorlek vid vågsegling.

    -Single, wide eller rad har närmat sig varandra de senaste åren. Själv gillar jag en liten single i tuffa, vindrika förhållanden.

    Den eviga frågan om single eller Twin, kolla länken med en bra jämförelse-analys
    http://www.boardseekermag.com/mini_features/equipment/twin-fins-083.html

    Men försök att verkligen fundera på vad du prioriterar för egenskaper.

    Försök att testsegla Twin och få uppleva känslan, det är en loose o skön helt ny känsla, lite Freestyle.

  • mag

    Medlem
    16 april, 2009 vid 18:39

    Låter givet att du ska välja en FSW tycker jag. Bra till allt och planar tidigare än övriga.

    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    16 april, 2009 vid 20:09
    poppo;540894 wrote:
    Men jag är tyvärr stenhårt fast i trebrädors-konceptet. Eller fem beroende på hur man räknar…

    3=5 medför att 3-3=5-3 dvs att 0=2. Med andra ord ett talsystem där endast 0 och 1 existerar. Heaven or hell, liksom. Svart eller vitt, Bu eller Bä.

    Fortfarande intressant, dock. Det blir värre om vi låter udda vara jämnt. Då blir 0=1 och hela systemet kollapsar. Så passa er för det!

  • tdk

    Medlem
    16 april, 2009 vid 20:35

    Kan inte uttala mig när det gäller twin eller inte.. MEN tänk dig för riktigt gällande volymen… 3,7 på en 84 litare är stooort.. Eller ja, litet segel men stor bräda.. Har kört 2 brädor. 100 och 80.. Väger 82kg.. Har tyckt att det funkat skapligt. MEN sen råkade jag köpa en 71liters, och vipps, så är jag rätt säker på att min 80litare kommer att samla damm… Vilka dagar åker du till varberg igentligen?? Inte de med sunkig 4,7 va?? Har du filurat lite på typ en 75a iaf??

  • doc

    Medlem
    16 april, 2009 vid 22:44
    pete;540879 wrote:
    Intressant, utveckla gärna! Tyska Surf hade ett läsvärt test (jan-numret möjligen) mellan olika vågis-kategorier där jag har för mig att de kom fram till det motsatta: att twinsern hade sämre höjdtagning, var lite långsammare och därför var sämre som bump’n’jump-bräda. Stora fördelarna var för duktiga vågridare med smak för snäva bottensvängar; eftersom den gick lite långsammare än en hard-core-wave åkte man inte ifrån vågen utan kunde hinna med att svänga 180° med bättre kontroll (alltid en fena i, snabbare rail-to-rail) och träffa läppen vertikalt (…detta är dock bara skön poesi för mig, harvar runt i vitvattnet med en gammal WaveCult55 efter bästa förmåga).

    Med tanke på att jag inte är vassaste surfaren på konfen kanske jag skulle vara tyst snarare än utveckla, men vafan:

    Det där med generellt sämre höjd och fart är ju skitsnack. Som vanligt beror planing och höjdtagning i första hand på brädan och i andra hand på hur många/stora/svepta fenor brädan har.
    Självklart kommer en Quatro med bananrocker och smal tail inte att ta jättebra höjd, särskilt inte om man har små fenor på den. RRD har ju däremot ganska bra rykte och den som har sett OlaH på en Evil Twin med originalfenor har nog inte mcket att anmärka på vad höjdtagningen beträffar.
    Samma sak med toppfart. Visst bromsar två fenor lite mer än en ensam på identiska brädor, men det är marginellt. Det handlar långt mer om bottenkurva.
    Jag har två twins (custom) där den större på 88 liter är lite plattare, bredare i häcken och påminner en del om en RRD WaveCult i outline. Den är gjord för europeiska onshoreförhållanden. Den planar tidigt, men kräver en helt annan teknik för att komma igång. Det handlar mycket om att hänga i riggen, lätta vikten från fötterna och pumpa igång på det viset, snarare än att pumpa med fenan som mothåll. Jag tar generellt grym höjd med den trots att den nog skulle kunna ha lite större fenor för 5.7-segling. Bättre än allt annat jag ägt. När man seglar av och an i viken upplever jag den aldrig som långsam, tvärtom rätt snabb och jag brukar hålla jämna steg med FSW-folket rakt fram. Däremot är den läskig på slör som jag skrev, eftersom man då får mer tryck på fenorna (framförallt med stort segel).
    Min andra bräda är däremot specad för hårdare vind och större vågor. Den har mer rocker och smalare häck. Mycket riktigt tar den sämre höjd och planar senare (inte bara pga att den är mindre) men tolererar att seglas överriggad på ett annat sätt.
    Bägge brädor trivs bäst med att seglas över framfoten och driver en del i sida när man inte planar.

    Vad försöker jag säga med detta då?
    Folk inbillar sig att man kan generalisera angående twinfinbrädors egenskaper. Samma människor skulle dock aldrig komma på tanken att påstå att alla singelfenade brädor uppträder på ett visst sätt.

    Brädans form avgör i första hand. En eller två (eller tre) fenor finjusterar sedan känslan i brädan. Att en del av generaliseringarna tycks stämma beror möjligen på att de flesta twins på marknaden är ganska renodlade vågbrädor och vissa av tillverkarna har fått för sig att twins ska vara smala i häcken och passar bäst till down-the-line och siktat in sig på den brädkategorin. Sedan är brädorna formade specifikt för att utnyttja twinfinegenskaperna och så sätter på så små fenor att dom ska kännas riktigt “loose”.
    Kollar du på Boardseekers test kom dom till något annorlunda slutsatser än Surf (som bara testade två enskilda brädor mot varandra, som väl inte var samma modell heller om jag inte missminner mig? Eller var det ett annat nummer?)

  • dane

    Medlem
    17 april, 2009 vid 06:31
    Ola H.;540964 wrote:
    3=5 medför att 3-3=5-3 dvs att 0=2. Med andra ord ett talsystem där endast 0 och 1 existerar. Heaven or hell, liksom. Svart eller vitt, Bu eller Bä.

    Fortfarande intressant, dock. Det blir värre om vi låter udda vara jämnt. Då blir 0=1 och hela systemet kollapsar. Så passa er för det!

    Vi saknar några variabler för konvertering från wave till freestyle av två av brädorna. Låt oss införa två sådana variabler N och M.
    Då blir Poppos ekvationssystem:
    1+1*N+1*M=3
    1+1*N+1*M=5

    Vi löser ut M i den övre; M=3-N-1=2-N och sätter in detta “M” i den nedre ekv, detta ger 1+N+2-N=5 vilket ger 3=5 :laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    17 april, 2009 vid 07:35

    A horse har an even number of legs. It has fore legs and two back legs. Four plus two equals six.

    Six is certainly an odd number of legs for a horse.

    The only numer that can be both even and odd is infinity.

    Conclusion: A horse has an infinite number of legs.

  • poppo

    Medlem
    17 april, 2009 vid 18:45

    pojkar pojkar pojkar… det glädjer mig att ni omformular min tanke i ekvationer, men den är mycket enklare än så! tre brädor som man lägger krutet på – dvs kärnverksamheten. sen att man har ett par gamla nostalgi-darlings liggandes ger de extra två. eller tre… ja ni fattar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinser 84L eller Real World Wave 82L

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.