Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twistade hängselelinor och olyckor

  • oldschool

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 20:31

    Later mer som en freak accident an nagot annat. Framgar ju inte hur han omkom. Finns ju inget som tyder pa att snabbutlosning pa linor eller en kniv skulle ha gjort nagon skillnad. Ibland har man ju helt enkelt bara en jakla otur. Vi far inte glomma att vi aker runt och leker i en miljo dar vi inte riktigt hor hemma. Ett latt slag mot skallen och ingen som ser pa….sa kan det roliga helt enkelt ta slut…..

  • stoorfaen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 20:37

    Jo, rätt perspektiv där oldschool! “It’s more likely to get killed on the way the surfspot than while surfing!” Och en sak till, det ända man vet är att man kommer dö, varför inte när man surfar?

  • perrapops

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 21:10

    Precis, är det någonstans man ska dö så är det ju när man håller på med det bästa som finns! Antingen med surfet, eller med damer!

  • ulrik

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 21:50

    Jo…visst..serru…som tidigare påpekat så tyder inget på att denna olycka var orsakad av att linorna fastnat, tvärtom. Frågan från början handlade om något annat, nämligen om någon råkat ut för twistade linor som fastnat. Det kan förstås vara lite ballt att tillstå att det man gör innebär risker. Men det skadar inte att vara medveten om vilka de är och hur stora de är. Möjlighet är ju inte samma sak som sannolikhet.

  • stoorfaen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 21:58

    Sorry Ulrik, det var inte meningen att på något sätt marginalisera tråden. Självklart ska man göra det man kan för att minska riskerna!

  • Tragiskt

    Gäst
    29 februari, 2008 vid 22:04

    Jopp, varit där flera gånger med krypande panikkänsla då man legat låst i i hängselen under segel o missat å tajma luftintag. Hände ofta ‘förr’ då jag använde ‘långa’ tampar omkring 28:or. Nu för tiden hamnar jag aldrig i detta läge trots års surf o tusentals crasher iom ‘freestyleriet’ etc. Tror att det beror på att jag nu kör korta tampar (21:or) vilket knapp kan tvinna sig. Kanske svårt å ta efter för er som kör formula? Bästa receptet är således än så länge andas ofta å mycket, korta tampar, ta det easy där under. En pen-kniv i ‘skjortärmen’ så man kan göra en nödluftslucka i seglet å greja vidare
    med härvan.

    Mr X

  • swe-496

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 06:09

    @oldschool 448397 wrote:

    Later mer som en freak accident an nagot annat. Framgar ju inte hur han omkom. Finns ju inget som tyder pa att snabbutlosning pa linor eller en kniv skulle ha gjort nagon skillnad. Ibland har man ju helt enkelt bara en jakla otur. Vi far inte glomma att vi aker runt och leker i en miljo dar vi inte riktigt hor hemma. Ett latt slag mot skallen och ingen som ser pa….sa kan det roliga helt enkelt ta slut…..

    Såhär skriver hans dotter i en av kommentarena “I also wanted to correct the Echo on their report. He fell unconsious, and we find out why today. He was FOUND under the sail. He did not get trapped.”

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 mars, 2008 vid 22:52

    Tror mycket på det där med att försöka vänja sig vid tanken att vara i och under vatten. Fick själv panik i början när jag hamnade under ikrokad och senare när jag hamnade under större vågor. Grejjen är ju att 5 sekunder kan kännas som 5 minuter när man bara vill upp. Men man lär sig efterhand att det inte är någon fara. Det viktigaste om man vill vara safe är nog att aldrig surfa ensam och att man håller lite koll på varandra.

    Jag träffade förresten en surfinstruktör som varit livräddare som påstod att de flesta som drunknar gör det på grunt vatten, ofta faktiskt där det är så grunt så att det skulle ha funkat att ställa sig upp… Vanligt scenario var enligt honom att man slås omkull av en våg eller känner att en ström tar tag i en och får panik och försöker simma sig tillbaks till land mot strömmen vilket inte funkar. Bara man tar det lugnt så kan man i 99 fall av 100 klara sig utan att vara någon bra simmare genom att simma åt sidan ur strömmen och sen i land, ibland med hjälp av vågorna.

  • fng

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 23:16

    På min Pat Love – midjesele finns en röd “nödögla” som lossar hängselekroken på ena sidan om man drar hårt i den. Känns bra att ha den men jag har märkt att det är rätt svårt att hitta öglehelvetet när man ligger där under efter ett kastfall..

  • spray

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 11:18

    Jag har också upplevt detta att fastna under segel. Kanske vore en liten dykarkniv att fästa på ena benet en bra lösning så man kan skära sönder tamparna om det blir allvar.

    Ibland kan det ju även funka att slå upp en hand på seglet och på så sätt få till en liten luftficka.

  • woodleaflay

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 14:07

    Jag undrar om det är så klokt att ta med en kniv ut??? I alla fall i vågor eller freestyle skulle jag vara rädd att den skulle skada mig snarare än hjälpa mig. Jag tror, som flera av er varit inne på, att man har mer tid än man tror. Börjar man direkt och är cool tror jag att man hinner ta av sig hela selen. Risken är att man blir stressad och försöker med fel saker eller att man tuppat av innan och därför inte kan göra något.

  • andersbq

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 16:07

    När min syrra hoppade fallskärm hade hon nåt som hette typ “cutter”, ett litet plasthantag med en böjd krok, på insidan av kroken satt två rakblad lite snett. Den hade hon lätttillgänglig på benet, och med ett drag kunde hon panik-kapa linorna. Jag tror det finns något liknade för kite nuförtiden.

    Typ en sån här:

  • spray

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 16:25

    @andersbq 449304 wrote:

    När min syrra hoppade fallskärm hade hon nåt som hette typ “cutter”, ett litet plasthantag med en böjd krok, på insidan av kroken satt två rakblad lite snett. Den hade hon lätttillgänglig på benet, och med ett drag kunde hon panik-kapa linorna. Jag tror det finns något liknade för kite nuförtiden.

    Menar du en sån kniv som liknar en bälteskniv som man kan ha i bilen?
    Bara Den kan ta de 8-10millimetrarna som hänglinorna är så är det nog en lysande idee!

  • swe-496

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 17:13

    @andersbq 449304 wrote:

    När min syrra hoppade fallskärm hade hon nåt som hette typ “cutter”, ett litet plasthantag med en böjd krok, på insidan av kroken satt två rakblad lite snett. Den hade hon lätttillgänglig på benet, och med ett drag kunde hon panik-kapa linorna. Jag tror det finns något liknade för kite nuförtiden.

    Typ en sån här:

    Och när vill man panikkapa linorna på en fallskärm?;););)
    Den “kniven” liknar den som brandmän och poliser har i bilarna för att kapa säkerhetsbälten med..

  • andersbq

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 17:20

    När skärmen trasslar sig och man ska dra i reserven. Tyvärr missade min syrra det och blev delvis invalidiserad när hon kraschade… 😡

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twistade hängselelinor och olyckor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.