Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

  • Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

    Publicerad av roggan på 11 juli, 2014 vid 17:16

    Vill ha en tråd som det händer mycket i så jag skapar förhoppningsvis en nu?

    Här ska man skriva hur man tycker tricken ska se ut för att vara godkända, hur dom ska se ut och göras för att få kallas för ett särskilt namn. Diskutera varför samma namn finns för olika trick eller samma trick har olika namn. Vad skiljer dom åt?
    Har det någon betydelse hur kiten står mm.

    Hoppas ni fattar vad jag menar. Här kommer ialf ett ex.

    Är tex en popp till toeside godkänd om man kan landa toeside men inte klarar av att höjdå och måste göra en vändning av det? är popp till toeside godkänt om kiten är kl12 eller ska den vara runt 45?

    Skriv vad ni själva tycker och tänker om olika trix nu.

    hejning svarade 8 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    11 juli, 2014 vid 21:44

    Kul med en tråd som inte bara handlar om borttappade prylar eller sönderskavda linor 🙂
    Trick i olika former övar väl dom flesta på och har säkert synpunkter på, hoppas att det blir
    många så att man har något att läsa när man är uttråkad på jobbet.
    För egen del så kollar jag på på tuben och om jag hittar något trick som jag tycker ser bra ut och är realistiskt att jag ska kunna lära mig, så övar jag på det. Sen skiter jag i om det är godkänt av andra eller inte, bara jag tycker det känns bra och är kul.

  • hejning

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 15:34

    Okej, här kommer nåt o snacka om..
    Vilket är nästa steg efter backroll/backloopen? kör den både poppad och sent jump. är det frontroll nästa? eller prova på den urkrokad?

  • skanepaul

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 15:48

    Frontroll känns väl ganska naturligt som nästa steg.

  • hejning

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 15:50

    Tycker det låter rimligt med, några tips på genomförandet? Den känns ju inte lika naturlig som backrollen.

  • roggan

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 08:25

    Idag har jag moddat min brädas handtag.
    10cm långa skruv och rör som distanser gör att handtaget kommer upp en bra bit från brädan.
    Nu bör handtaget bli mycket lättare att nå.
    Ska försöka lära mig boardoff och hoppas att det här kan hjälpa mig.
    Själv tycker jag inte det är godkännt om jag skulle klara tricket med handtaget moddat.
    Vad tycker ni?

    Förhoppningsvis kan det nog vara en bra hjälp på vägen och kanske ett litet tips till er andra som också har svårt att nå handtaget i luften.

  • roggan

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 08:39

    @Hejning 724979 wrote:

    Tycker det låter rimligt med, några tips på genomförandet? Den känns ju inte lika naturlig som backrollen.

    Här är ett bra exempel på nått som borde ha två olika namn tycker jag.
    En frontroll med kiten kl12 och 360 snurr är ju långt från lik en frontis med kiten 45, bra fart och brädan nästan eller över huvudet.

    Hur som tycker jag du ska testa första gångerna med kiten ganska högt. Men lägre än kl12. Ta hjälp av en liten våg så går det lättare. Har du problem och överstyr kiten när du snurrar pröva att släppa ena handen och håll nära mitten på bommen. Du behöver lite mer fart en för en backroll om du ska hinna runt i luften och landa på brädan. Vänd huvudet åt det hållet du vill snurra och blunda inte.
    Sänk kiten mer och mer när när du väl klarat tricket och du börjar känna dig säker så kommer det kännas roligare att göra och ser enligt mig lite snyggare ut. Lycka till och hoppas mitt svar var till lite hjälp.

  • pelle-surf

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 10:09

    Jag tycker att det känns ganska stor skillnad beroende på vilket håll man kör på när man ska göra olika trix mm. Hopp gör jag helst när jag kör höger, även frontrollen. Transitions med loop försöker jag helst när jag kör vänster. Känns fel när jag försöker ifrån “fel” håll och blir lite som att börja om från noll igen. Kör ni andra alla färdigheter på båda hållen eller är det lättare åt ena hållet ?

  • blizzy

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 09:22

    @Hejning 724976 wrote:

    Okej, här kommer nåt o snacka om..
    Vilket är nästa steg efter backroll/backloopen? kör den både poppad och sent jump. är det frontroll nästa? eller prova på den urkrokad?

    Backroll med grab? (finns massvis med varianter)
    Backroll transition?
    Backroll åt andra hållet (dvs om du gör den åkandes åt höger nu så gör den åkandes åt vänster)
    Backroll kiteloop? =)

  • blizzy

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 09:25

    Angående tips på genomförande:
    http://www.iksurfmag.com/technique/ (131 videos)
    http://www.progression.me/videos/ (152 videos)

    Där finns en del att öva på! =)

  • skanepaul

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 09:29

    Backroll till toeside kan ju vara något också, ett cleant snyggt enkelt trick utfört rätt och lägger man till en nosegrab så blir det ännu snyggare.

  • hejning

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 15:39

    Här har hänt grejer! Provade som du sa roggan, att köra kiten nära 12, då satte jag fronten på andra försöket, nu ska jag bara fixa den med kiten vid 45 grader! Tack för länkarna blizzy, ska kolla igenom och inspireras!

  • skanepaul

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 13:33

    @Hejning 725172 wrote:

    nu ska jag bara fixa den med kiten vid 45 grader!

    Kan du poppa? Det krävs med kiten lägre.

    Kanta emot kiten hårt så du känner att du liksom laddar upp en “spänning” mellan bräda, dig och kite.

    Släpp sedan kanten genom att trycka den snett bakåt mot din främre axel och upp mot vinden.

    Vid frontroll med kiten lägre brukar jag tänka att jag “kastar” mig mellan mina armar framåt.

    [video=vimeo;75438537]http://vimeo.com/75438537[/video]

    Tyvärr höjer jag kiten lite mot slutet här… 🙂

    Ett enkelt pop i lättvind

    [video=vimeo;30794876]http://vimeo.com/30794876[/video]

  • hejning

    Medlem
    18 juli, 2014 vid 17:21

    Jag håller på o tränar pops hela tiden.. Börjar kännas rätt naturligt åt ena hållet. Åt andra hållet gör jag allt som oftast en “ofrivillig” 180 och landar toeside.. Men poppen funkar bra när jag gör Backroll. och sist jag var ute provade jag att ha kiten typ 45, lite högre upp och försökte mig på en frontroll, men det slutade i en kanske hård krasch.. Och slutprovat för den dagen. Bara på det så fort det blåser igen!

  • roggan

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 10:08

    @Hejning 725206 wrote:

    Jag håller på o tränar pops hela tiden.. Börjar kännas rätt naturligt åt ena hållet. Åt andra hållet gör jag allt som oftast en “ofrivillig” 180 och landar toeside.. Men poppen funkar bra när jag gör Backroll. och sist jag var ute provade jag att ha kiten typ 45, lite högre upp och försökte mig på en frontroll, men det slutade i en kanske hård krasch.. Och slutprovat för den dagen. Bara på det så fort det blåser igen!

    Om du slutade med en hård krasch är du på god väg. Jag krashade rätt hårt i början jag med när jag skulle lära mig ikrokad poppad frontis. Det är skoj när den väl sitter så bara kämpa på så funkar den nog snart. Som jag tror jag skrev innan så ladda på ganska bra för du behöver komma upp en bit om du ska hinna runt. Själv försöker jag lära mig s-bend och det är lite som att gå tillbaka till frontis krasherna. Otäckt att raley först och sen snurra tycker jag. Har varit nära någon gång att sätta den men landat fler på ryggen och då blir det inte fler försök den dagen. Lite bra tips på s-bend läser jag gärna om ni har?

  • skoldpadda

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 07:20

    Angående frontroll:
    Jag slog mig ofta en del i början när jag skulle lära mig, vilket visade sig ha att göra med att jag tryckte fram kiten för mycket. Detta troligen pga. detta är det i prinip enda att tänka på vid backroll som var tricket jag gjorde innan.
    För att lära sig frontroll rekommenderar jag att “gunga kiten”, dvs dra tillbaka den högt (12-13) och poppa, hålla den där en kort stund och sedan föra fram den långsamt. Mao gör ett “sent jump”.
    Kan kännas löjligt när man försökt få bort den tendensen vid andra trick, men underlättar mycket när man skall lära sig. Jag brukar också tänka att upphoppet är påtagligt annorlunda -jag har i princip brädan rakt i färdriktningen och sträcker ut bakbenet.

    2:21 i filmen
    https://www.youtube.com/watch?v=QeopoUfNlm4&list=PL5hN2-muHcQ_eIQnRfPwPnboKVVh239gz&index=19

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.