Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultimata surfbilen?

  • Ultimata surfbilen?

    Publicerad av jox på 15 april, 2012 vid 12:25

    Hej!

    Jag går i lite bilhandlar tankar inför kommande säsong och tänkte höra efter om ni har några tips?

    Drömmen är att hitta en vw caravelle men har märkt att man får räkna med att lägga ganska många extra tusenlappar för att komma över en i schysst skick… Min budget ligger väl runt 10 000:-… Har hittat flera familjebilar, typ Ford Galaxy, Chrysler voyager, VW Sharan mm. och dessa har oftast gått mindre och är billigare än caravellerna…

    Det jag funderar främst över är om man får plats med all utrustning i en sådan bil? Vill kunna ha allt liggandes redo i bilen så det bara är att köra på första bästa prognos, det ultimata vore om man slapp fälla passagerarsätet fram… Har inte så mycket utrymme för förvaring heller då jag bor på 25 kvadrat… Har en freestyle och en vågbräda så inga jättestora saker egentligen…

    Nån som har tips? Vad kör ni för bilar till surfet?

    Aquario svarade 11 år, 12 månader sedan 17 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • kinetic

    Medlem
    15 april, 2012 vid 12:41

    Jag har en Passat kombi från -95/96. Packar jag “bra” så får jag in 6 segel,4 master, 3 bommar samt 3 brädor (längsta ca 270cm). Har du “bara” 2 plankor med en längd kring 250 cm o säg 4-5 segel (upp till 6.5), 2 bommar samt 2 master, så får du plats med detta lekande lätt i en Passat, framsätet måste dock “fällas”.
    Gällande bilarna du nämner så är Galaxy & Sharan “samma bil” men med olika “sminkning”, om jag minns rätt. Personligen skulle jag satsa på en så snål bil som möjligt nu när soppan ligger kring 16 kr/l. Vet ej vad en Sharan/Galaxy drar men de lär ligga på dryga litern kring 120-130, en Passat ligger vid samma hastighet kring 0.85, kör man långt så märks det i plånkan. En annan sak att tänka på med att ha prylarna liggandes i bilen är att man bör ha nån lämplig försäkring, kan bli dyrt om bilen blir stulen med all utrustning. Ett alternativ kan ju vara att köpa ett släp som alltid är “redo”, men då behöver man även ett lämpligt garage till släpet…
    Är din budget kring max 10″ så tycker jag att du skall kolla på bilar med annonspris upp till 20″.

  • fiskmat

    Medlem
    15 april, 2012 vid 12:50

    Bilar som Chrysler Voyager sväljer mycket prylar. Dock är ju kvaliteten inte den bästa. Jag kör Chevrolet Transport, som ju är ett liknande bygge, och jag får in ca 5 brädor och en packe segel i den. Med passagerarstolen kvar. Tyvärr ganska tveksam kvalitet på den bilen med. Allt är underdimensionerat – motor, växellåda, axlar. Detta för dock det goda med sig att bilen inte drar så farligt mycket soppa.

    Tveksamt bara om det går att hitta en ok för 10000. Lägger man det dubbla borde man kunna hitta nåt helt ok.

  • claes6

    Medlem
    15 april, 2012 vid 15:01

    Jag har en Cheva Starcraft -89 och en sådan skulle kunna passa din budget. Köpte den för två år sedan för 16 000:- och får plats med precis allt och lite till: 4 brädor – en freeride, en vågis, en freestyle och en klassisk vågsurfbräda, 5 segel – från 4.5 till 7.2, 3 master, 2 bommar, en rejäl materiallåda med fenor, verktyg mm, en väska med våtdräkter, skor, hjälmar etc och en minicykel. Och då finns det ändå rejält med plats kvar för ev resväskor mm och sittplats för tre andra vuxna personer i kupén. Den är verkligen GRYM och jag använder den precis som du säger – den står alltid packad så att man kan sticka på alla prognoser.

    Jag kör ofta långresor ner till västkusten och om man tänker lite på hur man kör så drar den inte mer än ca 1,2-1,3 l/mil. Förutom soppan är det lite fix och trix varje år när man tar ut den efter vinteride, alltid nåt som behöver bytas, men det finns god tillgång på reservdelar till de här bilarna och de är ofta väldigt billiga. Hittar man dessutom rätt mek (=de som gillar jänkare) blir det sällan några större hål i plånboken.

    Rekommenderas!

  • Aquario

    Medlem
    15 april, 2012 vid 20:20

    Varför inte satsa på en släpvagn med kåpa, packad och klar, bara att kroka på oavsett vilken bil man har.

  • thomme

    Medlem
    15 april, 2012 vid 20:30

    Jag kör opel omega kombi sedan många år och är mkt nöjd, mkt prylar får plats i bilen och ungar samtidigt.
    http://www.blocket.se/hela_sverige?q=omega&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2000&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ccco=1&ca=10&l=0&md=th&sp=1

  • surfgus

    Medlem
    15 april, 2012 vid 21:00

    Hej

    Jag valde en Sharan ,får allt in i den utan problem .Valde 1.9l diesel motorn för den är bra snål för en sådan stor bil 0,68/mil Problemet var at hitta en billig ,och fick ändå ge 26.000-för den
    Lycka till

  • henke_a

    Medlem
    16 april, 2012 vid 18:13

    Hade en seat alhambra (som sharan/galaxy). tog ur passagerarstolen på sommaren och hade alla grejjer i bilen (3 brädor varav största 150 liter, några riggar mm). jag tycker att den funkade bra som surfbuss. drog inte så farligt, knappa 0.7 om man höll sig under 100, sen drog det iväg. dom är väldigt mycket billigare om man väljer “gamla” karossen, dvs 00 och äldre.

  • jat

    Medlem
    16 april, 2012 vid 21:02

    Jon Olsson använder ju en Lamborghini som ultimat Skidåkarbil, så varför inte go wild.
    Nu kanske inte 10000 sek räcker till en Lambo, eller Porsche, eller Ferrari.
    Men saken är den att det behövs lite spruttibangbang

    Men det räcker till:
    http://www.blocket.se/sodermanland/Audi_80_quattro_2_8_coupe_38742735.htm?ca=15&w=3
    Incl. fyrhjulsdrift så du tar dig till secret spots.

    http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Celica_39471538.htm?ca=15&w=3
    Härlig klassiker (?) på 90-talet

    Samtliga förslag är under 10000 sek så du har pengar över till en fin fin takbox. Som troligen behövs. Saken är den att du surfar ju inte jämt så varför honka fram med stor bil. Bättre att ha en taxbox liggande beredd med all utrustning.

  • gustav1980

    Medlem
    18 april, 2012 vid 10:20
    Jox;686141 wrote:
    Vill kunna ha allt liggandes redo i bilen så det bara är att köra på första bästa prognos, det ultimata vore om man slapp fälla passagerarsätet fram… Har inte så mycket utrymme för förvaring heller då jag bor på 25 kvadrat… Har en freestyle och en vågbräda så inga jättestora saker egentligen…

    Nån som har tips? Vad kör ni för bilar till surfet?

    En lösning stavas box och det ämnet har nyligen avhandlats här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=85885″]Takbox som räcker till? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • spike

    Medlem
    19 april, 2012 vid 19:13

    Peugeot 307 SW HDI,
    3 brädor på bakåtfällda framstolen
    4-5 Segel lägger man under den fällda framstolen när 2 delar av det tredelade baksätet plockats ur på 5 sek.
    3 master till höger om brädorna
    2 bommar stående i mitten
    1 passagerare bakom föraren
    Drar 0.45 landsvägskörning
    Skatt 2200:-/år

  • henke_a

    Medlem
    19 april, 2012 vid 20:36

    kan tillägga att min nya surfbil drar 1.2 är sju meter lång väger några ton och knappt tar några prylar (man kan iof sätta några brädor bak, den är ca 3 meter hög). Däremot kan man jobba “hemifrån” i den vilket öppnar upp för en del extra tid på vattnet. Ett expirement, troligtvis får jag nog gå tillbaka till surfbuss nästa år, då skulle jag nog välja nån niositsig, typ huyndai h1.

  • tmalm

    Medlem
    21 april, 2012 vid 07:18

    Volvo 850/V70 kan man ju fälla fram passagerarstolen på och får då lätt in allt man behöver. Finns massor och de är billiga.

    /T

  • spitchen

    Medlem
    21 april, 2012 vid 08:44

    Köp en släpvagn. Klart bäst om du någon gång funderar på att byta bil uppstår ju problemet igen!
    En vagn kan du ju inreda som du vill (om den är med kåpa)..

  • jeppo_f

    Medlem
    25 april, 2012 vid 13:21

    Jamie Knox hade en grymt sjysst släpvagn som han körde runt på stranden vid Brandon bay med. Full ståhöjd, så det var kombinerat omklädningsrum och pryltransport. Tillräckligt stor för att kunna hänga upp seglen uppriggade och klara, surfcenter-style.

    Vi andra dom stod och frös vid våra hyrda minibussar var lika avundsjuka som imponerade.

    Trodde jag hade bilder på den, men det var bara Johan som gör Arials på alla bilder från den dagen.

    /j

  • spike

    Medlem
    25 april, 2012 vid 19:55

    Har haft minibuss och har släpvagn, men med 12 mil till västkusten, 25 mil till Gislöv, 28 mil norra öland så var jag tvungen att tänka om i förbrukning. En tripp till Gislöv kostade 1000:- i soppa..
    Totalt 30 resor per år gör sitt, så med 307 SW HDI skall det bli en fröjd att åka på surfpass nu!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultimata surfbilen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.