Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing utomjordingar, problemfria bilar och bris på Haga.

  • utomjordingar, problemfria bilar och bris på Haga.

    Publicerad av sunken på 15 maj, 2005 vid 18:42

    Alla tre är ju bara myter, tack och lov var ju vädret fint nu i pingst. Har i alla fall lyckats få solbränna dit våtdräkten sällan når.

    “Blir fint när brisen kommer…” den är man ju rätt trött på.

    anonym-anvandare svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • philippos

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 20:14

    Ni åkte dit en helg för sent. Flygarhelgen bjöd på fin briseffekt 3 av 4 dagar. Det måste dock vara sydlig eller sydvästlig grundvind å sol. Nordligt och ostligt fungerar bevisligen inte.

  • styret

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 21:13

    skönt att folk kan se längre än näsan räcker.

    förra årets tävling var första tävlingen på sjuuuukt många år som var utan vind och tyvär blev så även i år men så kan vi ju inte skryta med någon sedvanlig vår i år heller.

    att lyckas pricka in två dagar mitt i en rätt dålig sässong är rätt svårt. hade ni däremot kommit förra helgen hade det osm philip sagt varit segla av 3 av 4 dagar och sen på att på måndagen igen.

    dravla inte så jävla mycket. hur kan man förvänta sej att det garaterat blir bris dom två dagar på ett år som det är tävling, varav den ena är mulen med regn som blötte alvaret och dagen efter när ostvinden kylde ner det redan, för brisen, dåliga alvaret.

    om du däremot skulle vara här en normal sässong och vara här i två veckor kanske du skulle kunna uttala dej.

    /Styret som seglar bris lika ofta som du byter kalsonger.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 21:43

    Jag brukar surfa i Lökenäs (har stuga i Röhälla) och brukar chansa på vind på Haga om det är stiltje i Lökenäs. Hittills kan jag inte minnas att det har funkat. Blåser det kanske lite mer på Haga de dagar det blåser bra i Lökenäs?

    I lördags passade jag i alla fall på att hyra 7.0:a och alldeles ny Shark 142. Synd att 7.0 verkade vara det största som fanns, en 10.0:a eller så hade nog suttit himla fint…

  • styret

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 06:16

    om det är stiltje i lökenäs, tror du seriöst då att det skulle blåsa segling 2 mil fri kust bort?

    återigen. var här och vr ledig för segling en hel vår eller höst så ska ni f se vad stället har att erbjuda.

    vill man garanterat kunna köra när man väl är på ett ställe så har man nog valt fel sport.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 07:32

    Om du inte planade på en 7,0 och en shark då freestyleseglarna körde igång sina plankor med 6,0or ute vid öarna så rekomenderar jag dig att se över din lättvindsteknik.
    Sen att höra alla turistexperter angående vinden är frapperande.
    Det ösregnade ena morgonen och så är jordtempen för närvarande ca 10 grader vilket är väldigt lågt för årstiden
    Vilket också märks i trädgården. då gräset inte växer.
    Tänk att det inte varit bris på fyra dagar så kommer ett gäng gnällisar och gapar.
    Utan tror du inte på ett ställe åk då inte dit utan surfa där du trivs.
    Bensinen är så pass dyr idag så stanna hemma och låt oss
    som älskar denna sport slippa höra ert tjafs.
    Och få segla på myten i lugn och ro.
    Superlocal

  • tomasn

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 07:51

    Ni kan ju lika gärna åka till Torhamn, där är väl minst lika bra bris? Missar kanske lite “surfgemyt” förvisso.. Känsligt ämne det där förresten!

  • sunken

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 08:27

    hoppsan..
    Nu var det inte så att jag vill totaldissa Hagapark på något sätt. Tvärtom, jag trivs bra där, god stämning, mycket surfare och trevliga människor.
    Men för oss som inte är locals och som åker dit för att hyra stuga över en helg med härlig surf i tankarna så blir det frustrerande att sitta och titta på stiltjen. DET ska väl inte vara så svårt att föstså?
    Nu är vi dessutom ett gäng som har haft väldig otur, varje gång vi åker till Haga så har brisen lyst med sin frånvaro.

    Jag ville bara få lite utlopp för min frustration, om någon känner sig påhoppad så ber jag härmed om ursäkt.

  • styret

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 08:46

    våra svar beror nog på en lika frustrerad känsla över att folk som inte har koll alltid snackar skit om brisen och då och då öppet anklagar för oss att ljuga om brisen.

    jag tänker försöka knega halvtid och helst nattetid nästa vår och ska då bokföra varenda dag tror jag.

  • adde

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 09:34

    Det är ju inte bara att sätta sig i bilen, åka dit och sedan segla. Men med rätt förutsättningar kommer brisen, punkt slut. Denna helg valde jag att inte åka 80 mil eftersom förutsättningarna för bris var för dåliga.

    När jag bodde på ostkusten hade jag nästen lika många seglingsdagar på haga som på fastlandet. Trotts strandtomt och prylar riggade 24/7.

    Det är en myt att brisen är en myt.

    /adde

  • rasmus_w

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 10:19

    Visst planade jag med 7.0 och Shark, men det var ju “popcornplaning”, dvs en seglare planar i taget. Med 9-10:a hade jag haft fullt drag hela tiden, det är skillnaden, det vet jag. Förra sommaren var jag ute med 9.7 nån av de dagar då det fanns antydan till bris trots att det var juli, och planade i två timmar efter att alla andra gått iland.

    Jag tolkar det som att stora segel har sina fördelar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 maj, 2005 vid 11:09

    lite aliens around me allt the time but,
    is there äny wind aråund.
    ingen premiär ännu. smile.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing utomjordingar, problemfria bilar och bris på Haga.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.