Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingssteg för att bli bättre

Taggad: 

  • hanness

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 13:35
    hellgren;567572 wrote:
    Vill bara hoppa in med min åsikt här också.. Strandstarten tycker jag är viktigare än många saker ni lägger före där.. Med strandstarten så sparar man en massa energi. Sparad energi ger mer tid på vattnet, mer tid på vattnet ger mer tid att öva på allt annat. Så jag hade nog velat lägga strandstarten lite tidigare på listan där. Men jag kanske har fel.

    Jag håller inte med men det beror nog på vilka spots man är på. Där jag surfar så kan jag bara göra strandstart en gång sedan har jag seglat ut till djupare vatten.
    Därför tycker inte jag det är så viktigt, om man inte tänker på att man borde börja med strandstart innan man kan lära sig vattenstart.

  • hellgren

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 14:11
    HannesS;567581 wrote:
    Jag håller inte med men det beror nog på vilka spots man är på. Där jag surfar så kan jag bara göra strandstart en gång sedan har jag seglat ut till djupare vatten.
    Därför tycker inte jag det är så viktigt, om man inte tänker på att man borde börja med strandstart innan man kan lära sig vattenstart.

    Det har du ju sant i, jag är lite bortskämd med långgrunda spots.. Jag bottnar oftas hela vägen. Vilket för övrigt också är ett hett tips för energin.. Ha möjligheten att ställa sig och ta en pause lite då och då.

  • jps

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 14:14

    Bortskämd var ordet 😉

    i 08-land så kanske man bottnar där man startar men absolut inte där man vänder. I något enstaka fall är det tvärt om.

    Att det skulle vara långgrunt på bägge sidor (och i mitten) verkar mycket utopiskt här.

  • hellgren

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 14:31

    Fan gör du kvar på den sidan då? Bara ta ditt pick o pack och kom över till the najs side..

  • jps

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 14:39

    Tanken har kommit upp ett antal gånger. Det behövs en lite övertalningskampanj mot resten av familjen bara 😉

  • hellgren

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 15:50

    Hälsa dom att jag bor här.. Det borde räcka.. Jag är en underbar människa..

  • mrcohen

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 17:29

    Väldigt många bra svar som i de flesta fall pekar åt samma håll: Träning med sele ska påbörjas tidigt.

    Var nere i Habo Ljung en sväng på förmiddagen. Det blåste ca 5 sekundmeter. I byarna gick det att plana fint. Har fortfarande ingen sele så jag satsade på att träna på oplanande gipp mellan planingarna. Pallade i ca en timme innan mina klena spaghettiarmar ville åka hem.

    Glädjande var dock att jag först idag verkligen hajjat hur seglet ska trimmas, och hade dessutom bomen just över axlarna. Den har varit lägre innan och det har tagit på krafterna…

    Nu krävs bara att övertyga frugan om att ännu en investering till vindsurfingutrustningen krävs (sele). Får väl korka upp en vinare…

  • claes6

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:14
    hellgren;567572 wrote:
    Vill bara hoppa in med min åsikt här också.. Strandstarten tycker jag är viktigare än många saker ni lägger före där.. Med strandstarten så sparar man en massa energi. Sparad energi ger mer tid på vattnet, mer tid på vattnet ger mer tid att öva på allt annat. Så jag hade nog velat lägga strandstarten lite tidigare på listan där. Men jag kanske har fel.

    Jag tycker strandstarten ligger rätt i listan, men det finns en poäng att träna mycket på den så fort man har/får tillfälle. Ju mer man tränar på den, desto lättare blir det med vattenstarten sedan. Framför allt momentet att styra brädan genom bommen/vind i seglet. Den aha-upplevelsen fick i alla fall jag när jag satte mina första vattenstarter.

  • johanoeberg

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:19
    hellgren;567572 wrote:
    Vill bara hoppa in med min åsikt här också.. Strandstarten tycker jag är viktigare än många saker ni lägger före där.. Med strandstarten så sparar man en massa energi. Sparad energi ger mer tid på vattnet, mer tid på vattnet ger mer tid att öva på allt annat. Så jag hade nog velat lägga strandstarten lite tidigare på listan där. Men jag kanske har fel.

    Absolut är det ett bra tips. Att dra rigg är ju ett jäkla ansträngande moment. Så strandstart och vattenstart antar jag är bra att kunna, även om man i de bästa av världar inte ska behöva ligga i spat nån gång, va?

    Jag kom nyligen hem från en ~5h session vid N Ässundet utanför örebro. Blåste bitvis rätt perfekt, troligen 5-6 m/s. Planade otroligt ofta, och med ökad kontroll: niiiiiice :cool2: Hade dock svårigheter med att få in fötterna i stropparna, den bakre gled lätt in men jag ville helst ha främre foten framför främmre stroppen, nån som har nån idé varför det “kändes” så?

    Ohhh, provade strandstart idag och satte alla… YEEEY! 😀

  • claes6

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 07:42
    BooMan;566996 wrote:
    Den här är kalas! En hel DVD med gippinstruktioner… Beställer du här har du den inom en vecka…

    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0145v01.htm

    Lycka till!

    De vet att ta betalt! H-e, 40 pund för en dvd om gippar! Är den verkligen värd det…?

  • svennebanan

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 08:42
    JohanOeberg;567685 wrote:
    Absolut är det ett bra tips. Att dra rigg är ju ett jäkla ansträngande moment. Så strandstart och vattenstart antar jag är bra att kunna, även om man i de bästa av världar inte ska behöva ligga i spat nån gång, va?

    Jag kom nyligen hem från en ~5h session vid N Ässundet utanför örebro. Blåste bitvis rätt perfekt, troligen 5-6 m/s. Planade otroligt ofta, och med ökad kontroll: niiiiiice :cool2: Hade dock svårigheter med att få in fötterna i stropparna, den bakre gled lätt in men jag ville helst ha främre foten framför främmre stroppen, nån som har nån idé varför det “kändes” så?

    Ohhh, provade strandstart idag och satte alla… YEEEY! 😀

    Antagligen hade du inte tillräckligt med tryck i riggen för då vill man automatiskt flytta sig bakåt på brädan. Främre foten först i stroppen. Du har väl sele?

    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Back%20Strap%20Zap%20and%20the%20Elvis%20Wiggle.pdf

    Annars är N Ässundet perfekt att lära sig strandstart och vattenstart då man kan få tårna i botten nästan överallt vilket underlättar att få upp riggen den första biten vid vattenstart. Den uppmuddrade banken vid rännan ger också en perfekt vilo, snack och teknikstudieplats.

    http://deja.se/bilder/surf09082/content/_R7Z9989_large.html

  • johanoeberg

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 09:51
    svennebanan;567864 wrote:
    Antagligen hade du inte tillräckligt med tryck i riggen för då vill man automatiskt flytta sig bakåt på brädan. Främre foten först i stroppen. Du har väl sele?

    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Back%20Strap%20Zap%20and%20the%20Elvis%20Wiggle.pdf

    Hehe, ja jag har sele (sittsele). Det sjuka är att jag lätt får i foten i bakre strapen. Men det är väl som du säger, inte tillräckligt bra tryck. Lite konstigt dock för jag är way beyond planing. Men, ska ut nu och köra lite, det ska ju blåsa 4-7 NV (smhi) så det bör väl räcka till med 7.5 rigg. Har dock redigt ont i armarna (armbågarna sen gårdagen session) :confused2:

  • svennebanan

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 09:56
    JohanOeberg;567885 wrote:
    Hehe, ja jag har sele (sittsele). Det sjuka är att jag lätt får i foten i bakre strapen. Men det är väl som du säger, inte tillräckligt bra tryck. Lite konstigt dock för jag är way beyond planing. Men, ska ut nu och köra lite, det ska ju blåsa 4-7 NV (smhi) så det bör väl räcka till med 7.5 rigg. Har dock redigt ont i armarna (armbågarna sen gårdagen session) :confused2:

    Ja planar du så borde du kunna få i främre foten. En Starboard GO har väl typ en miljon ställen att sätta stropparna på så du kan ju prova att flytta dem dit det känns bra.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingssteg för att bli bättre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.