Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Va lack man blir!

Taggad: 

  • Va lack man blir!

    Publicerad av thomme på 22 april, 2007 vid 16:08

    När det äntligen blåser till lite på helgen och man lyckas göra sig fri från barn och fru och städdagar och fixar dagar och helg jourer, kastar upp grejorna på biltaket hastar iväg för att äntligen surfa –

    Då viker sig mast — när man riggar !!!@#¤%&&/.

    Dom där j-a 100% karbon masterna i stora ( 11,6 ) seglet.

    Ingen som har en överdel till en gun 580 mast över ?

    Eller en hel 580 mast gun, challanger eller NP ?

    imported_macts svarade 16 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • konstantin

    Medlem
    22 april, 2007 vid 18:28

    somliga straffar Gud direkt:grin:

  • jester

    Medlem
    22 april, 2007 vid 20:52

    Lider med dig. Min Liberty-längare sprack vid riggning idag. 2:a gången den användes… Surt som faen…

  • kinetic

    Medlem
    22 april, 2007 vid 20:58

    Jester: Sprack efter 2:a gången???Katastrof…Kan företagen inte bygga kol-förlängare som håller längre(?), bävar redan för hur det skall gå för min NP-kol förlängare…Som parantes kan jag nämna att min ART kolförlängare (endast ett steglöst justerbart kolrör med ca 70% kol) har hållt sedan 1994…

  • jester

    Medlem
    22 april, 2007 vid 21:10

    Kinetic: Jag bytte till mig Liberty då min NP-kol-förlängare sprack där plastkoppen slutar… Vet faktiskt inte riktigt vad jag skall göra nu. Blir väl antagligen NPs alu-längare (X3:an, då jag inte har lust att byta ut mina nya mastfötter). Problemet är att jag har en Liberty till, men lär vara svårt att reklammera den innan den (oxå) går sönder. Bägge “äggade” sig lite i formen.

    Vad säger ni formula-snubbar? Vad är det som gäller? KelaPro, eller? Kollade på kelapro.com, och den ser ju exakt likadan ut i konstruktionen som Liberty. Är lite lätt skeptisk till så lite förstärkning som det är på den typen av längare.

    Kör NS Warp F2006, 5.8 – 9.0

    (någon som vill köpa en Liberty-längare? Använd enbart en gång… (den som är hel fortfarande alltså…) :D)

  • bjarke

    Medlem
    23 april, 2007 vid 06:37

    @Jester 378419 wrote:

    Vad säger ni formula-snubbar? Vad är det som gäller? KelaPro, eller? Kollade på kelapro.com, och den ser ju exakt likadan ut i konstruktionen som Liberty.

    Kör NP X3 på mina Vapor mellom 9.5 och 12 med rätt mycket nedhal (3-3.5 cm mer änn rekommenderat på 12m2) och har hittils inte hatt nåt problem med dom, inget böj på min 48cm som körs på 40cm forlängning med 12m2 heller (typ 20 dager med denna forlängar, innan dess 30-40 dager med annan 12m2). En kompis har kört några dar med en av mina 28cm X3 på en F2006 11m2 ochså, verkar gå bra det.

    Jag är generellt ingen NP-fanatiker direkt, fast kör NP mastfötter och forlängare for att dom verkar funka riktigt bra utan att kosta specielt mycket.

  • imported_macts

    Medlem
    23 april, 2007 vid 06:54

    @thomme 378353 wrote:

    När det äntligen blåser till lite på helgen och man lyckas göra sig fri från barn och fru och städdagar och fixar dagar och helg jourer, kastar upp grejorna på biltaket hastar iväg för att äntligen surfa –

    Då viker sig mast — när man riggar !!!@#¤%&&/.

    Dom där j-a 100% karbon masterna i stora ( 11,6 ) seglet.

    Ingen som har en överdel till en gun 580 mast över ?

    Eller en hel 580 mast gun, challanger eller NP ?

    Usch vad jobbigt. Har själv en 11,6 RS5 och X9 mast och är toknervös varje gång jag riggar…..

  • swe-496

    Medlem
    23 april, 2007 vid 15:20

    “Vad säger ni formula-snubbar? Vad är det som gäller? KelaPro, eller? Kollade på kelapro.com, och den ser ju exakt likadan ut i konstruktionen som Liberty. Är lite lätt skeptisk till så lite förstärkning som det är på den typen av längare.”

    Tja Jester…
    Kelapro är bra mycket tjockare i godset än vad Liberty är.
    Vet inte om J Blomberg har några kvar på lager hemma.
    Men det e klart bästa förlängaren jag har haft.

    Jan-Erik från Linköping har den lite äldre typen av Kelapro, riktigt bra den med.

    Har inte upplevt att Kelapro har äggat sig i formen.

  • chr

    Gäst
    23 april, 2007 vid 16:12

    Passer Kelapros forlängare ihop med Neil Prydes U-pin mastfot, eller lär man byta till Streamlineds kopp?


    chr

  • jester

    Medlem
    23 april, 2007 vid 19:46

    OK. Tyvärr räcker inte ekonomin till för KelaPro, får nog bli vanliga X3. Verkar ju hålla bra dom med… Och tydligen så är det ju ingen större viktskillnad, och just nu prioriterar jag hållbarhet framför allt annat. Surt o få en bra dax sumpad av en sån skitsak..

    Tack för tips, och sorry för kapningen av tråden!

  • swe-496

    Medlem
    23 april, 2007 vid 22:00

    Kelapro är Streamlinekopp. Men det finns ju adaptrar för pinsystem till kopp..

  • thomme

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:25

    @Konstantin 378384 wrote:

    somliga straffar Gud direkt:grin:

    Tack för sympatierna.

  • thomme

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:31

    @Jester 378413 wrote:

    Lider med dig. Min Liberty-längare sprack vid riggning idag. 2:a gången den användes… Surt som faen…

    Jag köpte för något år sedan streamlined förlängare av någon sommarjobbare på SP -” den håller för allt “, nästa dag när jag riggat 12,5 på den fick jag inte in cuppen i förlängaren som blivit oval. Snabbt in till SP igen där Andreas snabbt böt den till en NP förlängare. Dessa kör jag fortfarande med.

  • jester

    Medlem
    29 april, 2007 vid 20:06

    Nu ligger det ett par fina Neil Pryde MXT-förlängare i prylbagen och väntar på att testas. Måste säga att dom ser extremt fina ut. Och inga konstigheter med hur man skall dra linan. Återkommer efter riktigt test

  • bjarke

    Medlem
    30 april, 2007 vid 05:41

    Köpte du originalmastfoten ochså, eller adapter til vanlig pin/UXT? Funderar själv på att testa MXT ochså, fast vil inte segla med pin/UXT.

  • jester

    Medlem
    30 april, 2007 vid 06:24

    Jag köpte orginal också. Känns som jag inte vill ha några svaga länkar runt mastfot/mastförlängare. Hade ju dessutom bytt till QR/XT, så jag var tvungen att skaffa nya mastfötter oxå.

    Extra kudos till NP som faktiskt har märkt i vilken ordning (och åt vilket håll) man skall trä tampen. Tog bara 30 år… 😀

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Va lack man blir!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.