Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det med progonserna?

  • surfmeister

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 19:25
    Zurfman;626287 wrote:
    Carl R har rätt. Formula har fått extremt mycket planing i år.

    Även jag med 134 l freeride + 8,5 men även en hel del 7,2 har nog kört säkert planat 90% av den tid som formula-kompisarna har planat i år.
    Även jag skulle vilja att det kunde få blåsa något mer, framförallt för små segel.

    Kunde även kört ikväll, men jag slutade jobba litet sent (började rätt sent med) + att vädret inte var så inbjudande (småregnar hela tiden, som en vägg av vattendimma)

    Rent ärligt tilltalar inte en megapråm med 8,5 kvm mig. Testade Formula för några år sen och visst, man planar men vad mer kan göra på en sådan bräda? Har nu förtiden endast en 76-liters twin samt 4 segel med 5.0 som störst (sålde mitt 5.7 för några veckor sen). Hade för avsikt att kompletera med en vågig 85-liters FSW men med facit i hand var det helt rätt att inte köpa ngn. Har nu bestämt mig för att inte göra det heller och endast satsa på den “större” dagarna samt utomlands (Danmark!). Ger lite arbetsro på jobbet och frid hemma……

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 19:35
    Carl R;626277 wrote:
    Formula? 😉

    Nej, tyvärr inte. Det är liksom vågorna som lockar. SUP ligger närmare!

  • electric

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 20:53

    Jag håller verkligen med om att prognoserna har varit kassa den här säsongen.

    Men de har inte bara visat mer vind än vad det blev – det omvända har också förekommit! Se bara gårdagen (16/8), då prognoserna för Sandhamn-Landsort dagen innan visade på uppemot 10 m/s – men vinden i praktiken låg på kring 15-16 m/s vid Landsort; stadigt ökande under dagen. Detta ledde till en avsevärt bättre dag vid Skälåker än förväntat. För att inte tala om den 30 juli då det blev en helt suverän dag vid Fituna, med vind 12-18 m/s och medel ca 15, vilket var avsevärt mer än prognosticerat. För övrigt blev det tre väldigt bra vindsurfdagar på Himmerfjärden (inkl Fituna) den 20-22 juli, triggade av en så god sjöbrispåspädning som man knappast aldrig annars upplevt där så sent på säsongen.

    Enligt min mening har sommaren i Stockholmstrakten varit bättre än normalt. Jag menar, hur många blåsiga dagar får man normalt i juli? Inte många. Men i år blev det 13 planingsdagar för mig här i juli! En slags kompensation för den osedvanligt kassa våren. Hur många schysta sjöbrisdagar blev det i maj-juni på Fituna? Inte många! Gungor och karuseller … som gör att mina planingstimmar hittills denna säsong ligger på ungefär samma nivå som tidigare år. Och som vanligt ligger de verkligt bra dagarna framför oss – det är ett helt kvartal (minst) kvar på säsongen!

    /Lars

  • carl-r

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 22:33

    Vertramp i frysen då?

    Jag förstår er som är våg-frälsta och inte nöjer er med planing. Det är ju helt skilda typer av brädåka. Själv gillar jag träningstimmarna och musklerna som byggs inför dagarna med lilla slalombrädan.

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 06:37
    Electric;626348 wrote:
    Jag håller verkligen med om att prognoserna har varit kassa den här säsongen.

    Men de har inte bara visat mer vind än vad det blev – det omvända har också förekommit! Se bara gårdagen (16/8), då prognoserna för Sandhamn-Landsort dagen innan visade på uppemot 10 m/s – men vinden i praktiken låg på kring 15-16 m/s vid Landsort; stadigt ökande under dagen. Detta ledde till en avsevärt bättre dag vid Skälåker än förväntat. För att inte tala om den 30 juli då det blev en helt suverän dag vid Fituna, med vind 12-18 m/s och medel ca 15, vilket var avsevärt mer än prognosticerat. För övrigt blev det tre väldigt bra vindsurfdagar på Himmerfjärden (inkl Fituna) den 20-22 juli, triggade av en så god sjöbrispåspädning som man knappast aldrig annars upplevt där så sent på säsongen.

    /Lars

    Det är just det där som gjort det så svårt i år – att proggarna varit så otillförlitliga. Inte lätt att packa bilen och åka med tanken att “det blir nog en 6 sekundmeter mer än utlovat…” Då ere inte lätt för sådana som mig som inte bor nära vatten att få sitt surf…

  • fastlandsguten

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 07:28

    Hade man haft 7.5 och en 130 liters bräda på Gotland under Juli månad hade du kanske fått 8-9 dagar på den. Men finns tiden för det, nej oftast inte.

    Det är väl kanske inte prognosens fel att det inte blir surf. Allt annat med jobb, familj, socialt umgänge osv ändrar allt. Det är nog där man får tänka om, inte sälja sina grejer och surfa en månad på Maui varje år. För mig är windsurfingen mer än att “bara” segla. Havet, naturen och vännerna värderas högt. Så hade jag mer tid hade jag haft hela paketet, Formula, Freeride, våg, SUP, longboard osv..Miniramp på baksidan och en pickis med hund på flaket…:) Maui fast Gotland..och ett gäng bra våtdräkter…och några vänner som inte heller jobbade så mycket he he he

  • dude

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 07:54

    Ja, för oss som måste lite på prognoser har det vart dåligt denna sommar. Och som Lars säger så verkar det vara just prognoserna som förstört det för oss och det är ju synd!

    Jag skulle vilja starta en storsatsning på lokala väderstationer på spotsen med mätning av våghöjd också. Då borde det vara lite enklare att veta när det är dax att ge sig iväg!

    Är det någon som är uppdaterad på tekniken vad gäller självförsörjande väderstationer?

  • star

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 07:57

    Bravo med lite positiva vibbar Guteman. Sverige är väl inte direkt mecka för vare sig den som gillar pudersnö att åka skidor i eller vågor och varmt vatten för att få använda sin årligen utbytta utrustning. Här gäller sponsring av flygbolagens utbud. Ofta med samma restid som att skumpa runt I Sverige och få byta om till våtdräkt i en kombination av regn/vind som alltför ofta samverkar?! Jag har sedan ett par år förlagt mina “säkra” dagar utomlands. Plockade 30 dagar vågsegling på Teneriffa under sommaren. Hemmaseglingen blir bonus. Hoppas dock på att få dra på mig min blåa Jula-overall och koka kaffe med grabbarna i Vbg, Gotland och Torö. Snart måste vinden komma så att mina nya Black-tip och Quad kommer till användning……

    Keep on Rockin’

    Säljes: NP Combat -09 (5.3, 4.2, 3.6), Fanatic Wave Twin-84 -09 m.m.

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 09:08

    Ja, ser fram emot att tjöta lite på stranden! Håller helt med om att lägga “säkra” dagar utomlands, enda sättet. Samtidigt så finns det inget bättre än bra dagar på hemmaplan, lite långt emellan bara och ovanligt svårprickade just nu.

    De snurriga proggarna fortsätter, men nu kör jag all-in på tisdag, ha, ha!

  • maglu

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 09:21

    Men för en gång skull ser det ut att hålla häruppe, en progonos som kom redan i helgen. Har iofs minskat, men från 15-16, ner till 10-11 är det ok.
    Eftermiddagen är uppbokad, och det blir crowded med Öviks-mått. Minst fyra pers i storänget-nordmaling =).

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 09:32

    Hur ere däruppe, har ni några vågspots? Tycker mig ha sett lite vågåkning på Surfsveriges sajt?

  • maglu

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 09:52

    Lillskärsudde!
    Har tyvärr bara varit där en gång, första gången i sommar, men riktigt bra vågspot på Syd. Långgrund sandstrand med fina rena vågor. Var måttlig vind när jag var där, så inga jättevågor men brukar tydligen kunna bygga riktigt bra. Ångrar att jag inte pinnat dit oftare genom åren. Hoppas intensivt på bra sydvind…

    Dåligt med våg på NO som idag (vad jag vet)…blir hopp och studs i “krabb” inomskärssjö.

    Salusand är ju ett grymt vågsurf-spot (utan segel) närmare övik, också mot syd, men dåligt med vindsurfare där, jag har inte kört där alls. Inte så långgrunt, svårare att komma ut, svårare vind framförallt.. så Lillis är enklare, plattare landskap runtonkring och långgrunt.

  • fastlandsguten

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 13:54

    Gillar den här för måndag…

    Mellan sydväst och syd, 0-4 m/s ökande till 9-12 m/s.
    Max byvind: 13 m/s.

  • ola-h

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 21:22

    Äh vad ni gnäller. 4.5 och fsw i Olofsbo igår ett par timmar före mörkret och 5.0 och 69-litare i Lödderup någon timma på förkvällen idag.

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 06:33
    Ola H.;626573 wrote:
    Äh vad ni gnäller. 4.5 och fsw i Olofsbo igår ett par timmar före mörkret och 5.0 och 69-litare i Lödderup någon timma på förkvällen idag.

    Najs!

    Asch, det är mest en knep för att locka fram lite normala vindar och proggar!

    Ser ut att funka… :grin::grin:

    Fast det var verkligen inte meningen att skapa en “gnälltråd”, utan jag var (och är) ärligt förundrad över att jag haft så förbaskat svårt att tolka och begripa proggarna detta år. Vet att det har funnits vind här och där och då och då, men uj vad lurigt det har varit att hitta den från kontoret, ah!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det med progonserna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.