Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gäller idag? :P

  • Vad är det som gäller idag? :P

    Publicerad av noshorning på 10 augusti, 2012 vid 14:45

    Tjenare!

    Jag har vindsurfat i ett antal år och då använt min pappas och min farfars utrustning som de hade när min pappa var liten. De är alltså från typ 70-talet. :O Sådana där långa och tunga brädor och trekantiga segel.

    Jag funderar nu på att köpa mig något skapligt mer modernt. Men har ingen aning vad jag bör leta efter. Jag har läst den där nybörjarguiden här på forumet om vad man ska tänka på när man köper sådant här. Men den är ju snart 10 år gammal osv. Jag tänkte därför att jag kunde skapa en egen tråd…

    Lite om mig då:
    Bor: Haninge (söder om stockholm)
    Tillgång till vatten: Insjö i närheten och några minuters bilfärd till kusten…
    Vikt: 85-90kg
    längd: 190cm

    pedersen svarade 11 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • hakuna

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 15:34
  • raask

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 19:02

    Kändes som du inte läste hans inlägg riktigt Hakuna?
    Ta kontakt med skidsport eller någon av dem andra surfbutikerna upp i stockholm och hör med dem! De kan oftast ge dig bra tips och kanske sätta ihop ett bra paket till just dig?

  • mortadelo

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 20:45

    Insjö i haninge, låter som ganska kassa vindförhållanden. Med din vikt skulle jag satsa på en beggad Formulabräda + ett frerace segel typ Sailloft Traction 8,5 eller större.
    Vad gäller surfbutiker I 08 land vill jag å det varmste rekommendera Surfspot. De har bra priser, kan ge bra råd och har framför allt den oslagbaraste servicegraden samt kund vården av alla butiker jag har handalat av hittintills.

  • dodo87

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 23:03

    Jag lånar tråden lite då jag sitter i en liknande sits, seglar för tillfället i en insjö i Norrbotten på en rigg från 70-talet men har god tillgång till Luleå skärgård. Tips om utrustning mottages varmt, sen undrar jag om det finns någon typ av surfbutik i Norrbotten?
    Väger för övrigt strax under 80 kg, är 178 cm lång och har surfat “seriöst” denna säsong, men otroligt sugen på att byta upp mig och vindsurfa “på riktigt” 🙂

    Skickat från min X10i via Tapatalk 2

  • noshorning

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 15:34

    Jag tänkte bara berätta hur min historia slutade…

    Jag beställde ett sådant komplett freerider paket från surfspot. Tycker de hade en riktigt bra service och verkade väldigt kunniga.

  • mortadelo

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 17:51

    Congrats!

    Vad blidde det då för prytlar?

    /Migge

  • noshorning

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 19:58

    En f2 xantos 150l bräda och sedan en 7.0m^2 rigg från unifiber. Fick en unifiber rigg eftersom deras f2 riggar över 6m var slut.

    Niten på den sidan av bommen där man spänner seglet var trasig på den som jag fick. Kom då tillbaka och han gav mig då en unifiber bom till, men vi upptäckte att den hade samma fel(budget segel -_-). Jag fick då en helt annan bom som skulle vara bättre och styvare bland annat för att den var lite längre så att man inte behövde ha den max utdragen till detta seglet. Allt det där utan något tjafs alls.

    Han drog även med mig ut utanför affären på gräset där och visade hur man satte ihop riggen osv. Riktigt bra service tycker jag. Allt gick på 12 000 kr. Det var lite mer än vad jag hade tänkt mig från början. Dock tror jag det var billigt för nya sådana här grejer?

    Jag tog med mig grejerna till drevviken (insjön här i haninge) och skulle testa lite idag. Dock så var det helt vindstilla så jag fick inte testa så mycket :(. Imorn skulle det blåsa i allafall 5m/s ute vid kusten på eftermiddagen så då tänkte jag ta mig till årsta havsbad och testa grejerna lite mer på riktigt för första gången.

  • pedersen

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 21:44

    Surfspot är bra att ha att göra med. Lycka till med seglingen.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gäller idag? :P

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.