Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är livslängden på ett segel?

  • Vad är livslängden på ett segel?

    Publicerad av sinker på 7 juli, 2008 vid 19:14

    Ja, jag vet att det är samma som att fråga vad längden är på ett snöre… men vad är det som gör att ett modernt segel (låt oss ta Combat med xply eller Crossover med monofilm som exempel) har ett bäst-före-datum?

    Förutom direkt åverkan från bräda, hängselar och seglare är det slitage från riggning på oläpliga ställen, saltet, vindtrycket i sömmarna, UV strålningen eller något annat som bryter ner seglen.

    4-5 säsonger, är det en rimlig livslängd? Längre för xply? Vad är era erfarenheter?

    /sinker

    rrd svarade 15 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • rrd

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 19:38

    Klart längre livslängd för Xply än monofilm. Och att rigga på gräs o inte stenigt underlag typ sand m stenar. Akta mono för UV.

    Ibland syns knappt 4 säsonger på mina segel o jag surfar mycket. Impregneringen av mastfickor har blivit mycket bättre sista 5 åren. Och så gäller det att förstärkningarna verkligen sitter på rätt ställen.

  • usel

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 19:50

    personligen brukar jag räkna med minimum 5 år i Sverige (antagligen närmare 8 år innan jag byter) förutsatt att man inte seglar sönder seglet eller låter det ligga framme i solen och baka allt för mycket. De storlekar som används mest frekvent slits ju givetvis mer och snabbare. Tex är min 4.7:a betydligt mer sliten än min 5.7:a, detta beror främst på högre användningsgrad samt hårdare slitage pga alla vurpor.

    Sol och sand tror jag personligen är de viktigaste faktorerna för hur länge filmen i ett segel kommer att hålla. Jag kan dra paralellen mellan ett par 03 segel jag köpte utomlands. De segel som inhandlades lätt beggade är idag i betydligt mycket sämre skick i duk/film än de segel som jag fick nya vid samma tillfälle.

  • andreas-t

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 06:42

    Var på landet i helgen, men tog inte med några surfprylar. Så började det att blåsa. Har lite gammalt junk liggande där, så jag tänkte att jag kunde testa lite retro-surf. Dammade av en gammal Klepper 272 från 1988 (illgrön med rosa stjärnor) och ett NP Raf Cam slalom 5.5 från 1990. Vilka grejjer. Helt annan känsla än med dagens prylar, men det var rätt kul ändå.

    Nu handlade ju tråden om livslängd på segel. Det gamla NP-seglet var en av de första med monofilm. Jag seglade det rätt flitigt i början av 90-talet, men sedan dess har det bara legat och samlat damm. Seglet var i förvånansvärt bra skick, men monofilm-kvaliten som användes då var väldigt tunn och prasslig jämfört med dagens varianter (och det var den redan som ny). Seglet skulle säkert hålla för någon säsongs segling till (rent materialmässigt) om man skulle vilja, men man kan lugnt säga att det hänt en del med segelutvecklingen sedan dess!!

    Segel förstörs nog mest av UV-strälning och av ovarsamhet. Pysslar man om seglet ordentligt, riggar på gräsmattor och så, (och låter bli att segla när solen skiner…), så kan det nog hålla bra länge 🙂

    Det äldsta segel som jag fortfarande använder är från -99, inköpt nytt -01. Det är fortfarande i helt ok skick. Nu kanske man inte ska räkna år/säsonger, för det beror ju mer på hur mycket man surfar. För mig blir det 15-20 dagar/år.

  • dragenrof

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:37

    Måste man torka segel innan man rullar ihop dem, eller när man kommer hem? Är det någon skillnad på om salt- och sötvatten i det här fallet?

    Det jag frågar är väl egentligen om de kan mögla och om livslängden förändras beroende på om man torkar seglen eller ej.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:50

    @Dragenrof 480945 wrote:

    Måste man torka segel innan man rullar ihop dem, eller när man kommer hem? Är det någon skillnad på om salt- och sötvatten i det här fallet?

    Det jag frågar är väl egentligen om de kan mögla och om livslängden förändras beroende på om man torkar seglen eller ej.

    Segel möglar inte men “skit” i seglet kan mögla. En tångruska du rullar in i seglet innan du stuvar undan seglet för ett bra tag framöver kan de intressant ut om seglet inte förvaras ordentligt torrt.

  • ola_p

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:52

    Ett år, max! Sen kommer ju nästa årsmodell. 😉

    Saltvatten har fördelen att det inte möglar.

  • nachoman

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 08:04

    Ett år höll mitt NP Xpression, utsliten mastficka!

  • andreas-t

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 08:37

    @Nachoman 480956 wrote:

    Ett år höll mitt NP Xpression, utsliten mastficka!

    Hur sliter man ut en mastficka? Låter du riggen ligga och skava mot stenar på stranden, eller trär du i masten på något speciellt sätt?

    Med silikon- eller teflonsprejad mast och dragspelsmetoden sliter man nästan inte alls på mastfickan när man riggar.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 08:49

    @Andreas T 480964 wrote:

    Med silikon- eller teflonsprejad mast och dragspelsmetoden sliter man nästan inte alls på mastfickan när man riggar.

    Å andra sidan sliter dragspelsmetoden på monofilmen närmast mastfickan.

  • nachoman

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 09:02

    Jag trär i masten utan dragspelsmetoden för att inte skrynkla monofilmen. Hade förväntat mig bättre kvalitet på seglet, eller snarare mastfickan då resten av seglet ser nytt ut.

  • andersbq

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 09:20

    Jag tycker inte man ska räkna antal år, utan antal dagar. Jag hade en linje (5 st) Simmer Onshore 4,1 4,7 5,2 5,7 6,3 som jag körde i 9 år. De små seglen var i nyskick, medans de större var ganska slut. Så snarare skulle jag säga att ett segel håller typ 100 dagar eller 400 timmar. För vissa tar det kanske ett liv att segla 100 dagar, för andra något år eller två. (Detta förutsätter dock att man inte är WC-seglare och förvarar seglen riggade på i solen på stranden.)

  • dragenrof

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 10:02
    Rasmus_W;480951 wrote:
    Segel möglar inte men “skit” i seglet kan mögla. En tångruska du rullar in i seglet innan du stuvar undan seglet för ett bra tag framöver kan de intressant ut om seglet inte förvaras ordentligt torrt.

    Skönt! Det kan ju vara lite knöligt att torka segel när man väl kommit hem.

  • ola-h

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 11:55

    En intressant detalj i sammanhanget är att sötvatten kan göra att pvs (som finns som fönster i en del “no mono segel” kan gulna men att slatvatten inte har den effekten. I själva verket kan begynnande gulning botas med saltvattenbad. Kul va? Saltvatten är även bättre ur mögensynpunkt, dvs mögen växer inte lika bra i salt. Däremot kan ett segel med torkade saltkristaller på bli rätt risigt om det transporteras och skumpar runt för mycket. Kristallerna repar filmen helt enkelt.

    Bäst ur hållbarhetssynpunkt är förståss Hots dacronssegel. Visserligen töjer det sig lite, men långt innan detta blir ett problem har motsvarande xply eller mono-segel blåst sönder.

    En mastficka som går sönder sådär är nog mest en fråga om dålig design.

  • sinker

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 12:08

    Ola, hur många säsonger hade du kört dina segel om du inte bytt varje år (för att färgmatcha dom nya brädorna)?
    /sinker

  • ola-h

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 12:55

    Svårt att säga. Antagligen hade jag köpt förra årets begagnade och sedan kört ett år förutom vissa storlekar som jag kanske skulle kört längre (lite beroende på tillgång på begsegel).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är livslängden på ett segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.