Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad behövs för att klara vintern?

  • johanoeberg

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 08:14
    Carl R;583195 wrote:
    Det är det som är skillnaden mellan enkelneopren och dubbelneopren. Dubbelneopren kallas den varianten som har tyg på utsidan, och när tyget är fuktigt så torkar det i vinden. Av torkningsprocessen går det åt värme och dräkten kyls ner.
    Enkelneopren blir det ju bara liksom vattenstänk på när man kommer upp. Den är ju torr på utsidan.

    Jag har både en enkelneopren och en dubbelneopren-dräkt, och för mig är det en stor skillnad i avkylning i vinden (på land eller brädan). I vattnet (badandes) är det ingen större skillnad.

    Om det inte är någon större skillnad när man är i plurret, och dräkten blir kallare på land (när det blåser, vilket det ju gör när man vindsurfar). Varför köper man då en våtdräkt med två lager neopren?!?!?

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 08:41

    För att tyget på utsidan är mycket stryktåligare än det bara neoprenet i enkelnylondräkter. Dykare har nästan alltid dubbelnylon (har jag fått berättat för mig), huvudsakligen för slitstyrkans skull, plus att tyget på utsidan faktiskt håller ett extra lager stillastående vatten, så när man dyker blir dubelnylon lite varmare.

  • macedu

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 08:51

    Vet inte varför jag skall ha back up när den är kalibrerad…. Man kan ju inte ha backup till allt “få helvede”…..:confused2:

    Sen gjorde jag en egen test med en vanlig termometer för kontra IR-pistolen i min pool och det var som det skulle…. (ja och jävligt kallt för den delen med:santa:).

    Sen får vi anta att när det brallar på och är nordligvind så är det ju inte omöjligt att ytvattnet ytterligare tar stryk…. det var IGEN frost och minus denna morgon osv osv…

    Känner mig lite snuvig idag oxå…. så jag lär ha varit nedkyld igår…. Sparar mig tills på lördag då det skall bralla på lite igen (Mälarmått asså).

    /mac:santa:

  • zucko

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 15:15
    Carl R;583195 wrote:
    Det är det som är skillnaden mellan enkelneopren och dubbelneopren. Dubbelneopren kallas den varianten som har tyg på utsidan, och när tyget är fuktigt så torkar det i vinden. Av torkningsprocessen går det åt värme och dräkten kyls ner.
    Enkelneopren blir det ju bara liksom vattenstänk på när man kommer upp. Den är ju torr på utsidan.

    Jag har både en enkelneopren och en dubbelneopren-dräkt, och för mig är det en stor skillnad i avkylning i vinden (på land eller brädan). I vattnet (badandes) är det ingen större skillnad.

    Jo jag vet också att det e skilnad på dessa dräkter. Har en enkelneopren dräkt (gummi på utsidan) så problemet är inte att vattnet på ytan torkar utan att vinden “blåser igenom” dräkten. Som exempel så testa att gå ut med en riktigt tjock ylletröja när det är blåsigt. Den kan va hur varm som helst men du kommer ändå frysa för att vinden kan blåsa igenom denna obehindrat. kanske inte gjorde mig riktigt tydlig på vad jag menade eller så är det just det här som skiljer billigare dräkter från dyrare :/

  • pedersen

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 16:41

    Jag har en avlagd Gore-Tex jacka. Någon som vet om det funkar att köra med en sån utanpå dräkten?

  • patriks

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 16:46
    Pedersen;583330 wrote:
    Jag har en avlagd Gore-Tex jacka. Någon som vet om det funkar att köra med en sån utanpå dräkten?

    Det lär inte fungera särskilt bra då den fungerar lite som en dräkt med dubbelneopren. Jag citer Carl R 🙂

    Carl R;583195 wrote:
    Det är det som är skillnaden mellan enkelneopren och dubbelneopren. Dubbelneopren kallas den varianten som har tyg på utsidan, och när tyget är fuktigt så torkar det i vinden. Av torkningsprocessen går det åt värme och dräkten kyls ner.
    Enkelneopren blir det ju bara liksom vattenstänk på när man kommer upp. Den är ju torr på utsidan.

    Jag har både en enkelneopren och en dubbelneopren-dräkt, och för mig är det en stor skillnad i avkylning i vinden (på land eller brädan). I vattnet (badandes) är det ingen större skillnad.

  • zucko

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 17:25

    Testa, enda sättet att verkligen lära sig något. Tror endast en goretexjacka skulle bidra till extra värme och knappast till större avkylning.
    Bra idé 😀 det ska testas själv nästa gång

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 17:46
    zucko;583301 wrote:
    Jo jag vet också att det e skilnad på dessa dräkter. Har en enkelneopren dräkt (gummi på utsidan) så problemet är inte att vattnet på ytan torkar utan att vinden “blåser igenom” dräkten. Som exempel så testa att gå ut med en riktigt tjock ylletröja när det är blåsigt. Den kan va hur varm som helst men du kommer ändå frysa för att vinden kan blåsa igenom denna obehindrat. kanske inte gjorde mig riktigt tydlig på vad jag menade eller så är det just det här som skiljer billigare dräkter från dyrare :/

    Du kan också prova att klä dig i nåt vindtätt, vira en dyngsur frottéhandduk om dig och ställa dig nånstans blåsigt. Vinden lär inte gå genom det vindtäta men du kommer likförbannat frysa som fan. Det är absolut avdunstningen som kyler, inget annat. Även det tunnaste dubbelneopren som används är helt vindtätt.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 17:48
    PatrikS;583333 wrote:
    Det lär inte fungera särskilt bra då den fungerar lite som en dräkt med dubbelneopren. Jag citer Carl R 🙂

    Gore tex utanpå dubbelnylon borde kunna göra viss nytta eftersom det hämmar avdunstningen något.

  • patriks

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 18:03
    Rasmus_W;583358 wrote:
    Gore tex utanpå dubbelnylon borde kunna göra viss nytta eftersom det hämmar avdunstningen något.

    Fast med en enkelneoprendräkt är det väl inte särskilt mycket avdunstning att tala om?

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 18:08

    Helt riktigt.

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 19:03
    Pedersen;583330 wrote:
    Jag har en avlagd Gore-Tex jacka. Någon som vet om det funkar att köra med en sån utanpå dräkten?

    Hur blir det om du behöver simma en bit med den outfiten?

  • macedu

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 20:27
    stefanlindmark;583384 wrote:
    Hur blir det om du behöver simma en bit med den outfiten?

    En kabinväst ytterst…..dra i de 2 snörena….eller blås i de 2 röda munstyckena……

    Serious…. en jacka att bada i känns ju sådär bra….. bättre att kolla efter ngn gammal Long – John överdel i gammal modell…..

    Som bästa alternativ….. ÄG flera “kit” för vind och väder och sköt om de små liven…… med det lär jag väl få höra att det kostar det är för dyrt…..

    /mac

  • windmiller

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 20:46

    Äh, en tankbil bensin tömd på vattenytan och tutta på.. Nu är det bara surfa naken.. inga problem.

    Nä, jag tror inte riktigt att det är normalt med denna temp i oktober heller.
    Ska nog vara lite högre än detta, men nu är det som det är.

    Ska ju ut på lördag! 🙂

  • windmiller

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 20:55

    Nu skrämms ni ju, jag har föresten bara 3/2 mm dräkt som jag ska använda på lördag! :crazy:

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad behövs för att klara vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.