Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad gäller egentligen….

  • skotten

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 06:07

    : ) I should really start with red text again, please, nobody take anything I said seriously!!! I do suffer with you though. Its pretty much one of those things where I think we all need to ride around watching out for the unexpected, so everyone has their responsibility to watch out for everyone else.

    Had something gone wrong though and your kite got wrecked, I would have not hesitated to ask for some form of compensation from the offending rider, and I am sure that they would do the right thing as well. Perhaps I am too well invested in humanity though.

    for the record, naishkites dont really suck getballe… but they do like to sniff them when nobody is looking… ho ho ho…

  • lance

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 07:31

    Hahahah

    Gaaah i only have Naish kites so I should really stop listening to you now. However it’s time to go from the Sigma kite to a C kite instead this summer. Will be fun to try something else and something more agressive. My old Cult is behaving like a Nordsvensk working horse.

  • smaskens

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 11:01

    “I sjövägsreglerna betonas att reglerna inte befriar befälhavaren från hans skyldighet att följa “gott sjömanskap” och formuleringar av typen “då särskilda skäl inte kräver annat” är vanliga. Betoningar och praxis är alltså klart annorlunda än i vägtrafik.”

    Rågelund är packat med folk. Bara se till att försöka hålla undan så att man inte krockar. Alla kan dock göra misstag eller tappa kontrollen på kiten så det gäller att vara lite ödmjuk, det kan man ha nytta av en annan gång när rollerna är ombytta.

    Väjningsreglerna till sjöss för dig som kapten på segelfartyg och som klar etta: undvik kollision.
    Googla upp lämplig sida själv eller gå båtförarkurs.

  • acemattias

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 12:05

    När jag gjorde lumpen och vi frågade vem man fick skuta och inte sa dom bara, använd sunt förnuft eller sunt förnuft, alternativt sunt förnuft.

  • smaskens

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 12:18
    acemattias;659649 wrote:
    När jag gjorde lumpen och vi frågade vem man fick skuta och inte sa dom bara, använd sunt förnuft eller sunt förnuft, alternativt sunt förnuft.

    Hoppas at du inte “skuter” mej för detta då 😉

    Åkej, titta på nybörjar tipsen i
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=30097″]Nybörjar tips Viktigt! – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Väjningsregler

    En surfbräda har samma rättigheter och skyldigheter som ett segelfartyg, eftersom lagen likställer surfbrädan med detta – Du är befälhavaren och den ytterst ansvarige för att fartyget framförs på ett betryggande sätt.

    Tre enkla regler täcker de allra flesta situationer:

    1. Högerregeln-Styrbordsregeln
    Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss

    2. Högst i vind
    Den som ligger högst upp i vind (lovart) skall lämna företräde om ni seglar åt samma håll.

    3. Upphinnande.
    Upphinnande väjer alltid.

    Dessa tre grundregler gäller för kitesurfare och andra segelfarkoster. Motorbåtar har alltid väjningsplikt för segelbåtar/surfare, men lita inte på att alla racerförare är medvetna om detta förhållande…
    För kitesurfing på större vågor gäller delvis andra regler om rätt till våg mm.
    Observera att nyttotrafik alltid äger företräde, yrkesfiskare som Stenafärja…

  • viktor77

    Gäst
    20 juni, 2011 vid 13:22

    Jag skulle tippa att mindre än hälften av kitesurfarna kan dessa regler, medan det bland vindsurfarna är i stort sätt alla. Alla gånger jag mött en vindsurfare har de följt reglerna och förutsatt att jag gör det också. Det har till och med varit så att jag börjat väja, men då har vindsurfaren väjt då jag haft rätt att köra. Men jag tycker det är lite problematiskt att applicera dessa regler mellan kitesurfare som möts.

    Just det här fallet att två surfar efter varandra och första personen vill/måste svänga är problematiskt. Själv har jag blivit trängd ett par gånger då jag varit första personen. Att se sig om och sen göra en snabb carvingsväng känns ju inte helt stabilt, Jag har ett par gånger provat att ge tecken, vilket ibland har resulterat i att personen som följt efter mig bara har stannat och hållit kiten kl 12.

    Mycket beror på hur bra personen man möter kan kitesurfa har jag märkt. På populära plattvattenställen är det ju ofta en hel del nybörjare. När jag var nybörjare blev det att man höll kiten kl 12 många gånger, vilket ju inte allt är optimalt.

  • davids

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 16:34

    Det handlar inte om väjningsregler det handlar om att kolla sig om innan man vänder.. Händer jämt och ständigt i Lundåkra också.. Mycket kooks som inte vet var andra kitare är och inte heller vänder sig om för att kolla.. Otroligt irriterande.. Samma sak med kooks som ska “boosta air” när de är på väg rakt mot en.. Go back to the valley om ni ska hålla på så..

  • debkausf

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 20:23
    acemattias;659649 wrote:
    När jag gjorde lumpen och vi frågade vem man fick skuta och inte sa dom bara, använd sunt förnuft eller sunt förnuft, alternativt sunt förnuft.

    Fick ni inte lära er “rules of engagement” så var det nog scouterna du var med i 😉

  • lima-ko

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 21:33

    Jag är väldigt noga med att lära ut på kurser att eleverna typ aldrig ska ha draken klockan 12. Dels för att de tar upp så mycket plats men också av säkerhetsskäl, kommer det en vindby kan de bli loftade eller om vinden dippar kommer draken falla in i powerzone.

  • davids

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 22:15
    Lima-ko;659738 wrote:
    Jag är väldigt noga med att lära ut på kurser att eleverna typ aldrig ska ha draken klockan 12. Dels för att de tar upp så mycket plats men också av säkerhetsskäl, kommer det en vindby kan de bli loftade eller om vinden dippar kommer draken falla in i powerzone.

    Det är bra att du göra det, och framför allt lär nybörjarna hur man gör direkt.. Tyvärr är det nog inte alla som gör så.. Många som håller kurs i LA och dessutom gärna står med kiten klockan 12 inne vid stranden med eleven.. och även om det är folk som inte kör kurs, utan bara nybörjare så står de bara där med kiten klockan tolv och typ pratar?! Vad fan sysslar ni med?! Ska ni kita så kita, ska ni snacka så lägg ner kiten och försvinn ur vägen!

  • lima-ko

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:05
    Davids;659741 wrote:
    ,,,och även om det är folk som inte kör kurs, utan bara nybörjare så står de bara där med kiten klockan tolv och typ pratar?! Vad fan sysslar ni med?! Ska ni kita så kita, ska ni snacka så lägg ner kiten och försvinn ur vägen!

    Så ska de tas, Bolsjevikerna, ord och inga visor =P.

  • davids

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 08:40
    Lima-ko;659758 wrote:
    Så ska de tas, Bolsjevikerna, ord och inga visor =P.

    Hehe ja va fan:) Det är sånt daltande alltid.. Det är väl bättre nybörjare lär sig direkt hur man gör för att inte vara i vägen.. Ska man behöva kita ut till Barsebäck bara för att man kan kita och nybörjarna “har rätt att vara i vägen”? Nej säger jag.. Finns det alternativ, typ som att man inte står med kiten klockan 12, eller att man lägger ner kiten om man ändå inte ska kita så bör man göra det

  • xshaolin

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 09:14

    Shit vad mycket aggression i denna tråden.
    Skulle tro man kommit in på ett forum med vindsurfare 😉
    Använd sunt förnuft.
    Var hövlig och visa respekt mot varandra så löser sig problemen som uppstår när sunt förnuft inte hjälpte eller när hjärnsläppet var framme…

  • davids

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 22:30
    XShaolin;659780 wrote:
    Shit vad mycket aggression i denna tråden.
    Skulle tro man kommit in på ett forum med vindsurfare 😉
    Använd sunt förnuft.
    Var hövlig och visa respekt mot varandra så löser sig problemen som uppstår när sunt förnuft inte hjälpte eller när hjärnsläppet var framme…

    Öhhh nej? Men jag gillar din “jag-säger-inget-för-då-kanske-jag-skaffar-ovänner-så-jag-håller-hellre-tyst-och-hoppas-problemet-försvinner-av-sig-själv” inställning.. Önskade alla tänkte så, då hade antagligen problem löst sig själv, right, left and center..

    Om man inte framför tankar, åsikter och klagomål hur kan något ändras då? Om man inte påpekar att det kanske inte är tvunget att stå med kiten klockan 12, nånsin, och ännu mindre på ett ställe där folk kör, launchar, landar, och vänder hur ska då folk veta att det är frowned upon? Där är många nybörjare eller kurser som står långt upwind i tex LA som gör helt rätt och är ur vägen, men dessvärre är där många nybörjare som står med kiten klockan tolv vid strandkanten, eller en liten bit ut också.. Men skall vara tyst, så löser sig nog problemet av sig själv..

  • isis

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 22:52
    smaskens;659654 wrote:
    Hoppas at du inte “skuter” mej för detta då 😉

    Åkej, titta på nybörjar tipsen i
    Nybörjar tips Viktigt! – http://www.Surfzone.se

    Väjningsregler

    En surfbräda har samma rättigheter och skyldigheter som ett segelfartyg, eftersom lagen likställer surfbrädan med detta – Du är befälhavaren och den ytterst ansvarige för att fartyget framförs på ett betryggande sätt.

    Tre enkla regler täcker de allra flesta situationer:

    1. Högerregeln-Styrbordsregeln
    Den som seglar med höger hand fram i färdriktningen äger företräde. Babord – Vänster till sjöss

    2. Högst i vind
    Den som ligger högst upp i vind (lovart) skall lämna företräde om ni seglar åt samma håll.

    3. Upphinnande.
    Upphinnande väjer alltid.

    Dessa tre grundregler gäller för kitesurfare och andra segelfarkoster. Motorbåtar har alltid väjningsplikt för segelbåtar/surfare, men lita inte på att alla racerförare är medvetna om detta förhållande…
    För kitesurfing på större vågor gäller delvis andra regler om rätt till våg mm.
    Observera att nyttotrafik alltid äger företräde, yrkesfiskare som Stenafärja…

    Två vanliga missupfattningar där. Styrbord/barbord går före upphinnade ( inte särskilt relevant när det gäller kite ) och det finns ingen som helst regel som säger att komersiell trafik har företräde. Däremot så gäller ofta tråg farled och begränsad av djupgående/manöverförmåga när man pratar typ stenafärjor.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad gäller egentligen….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.