Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör mest nytta för tidigare planing?

  • enkan

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 11:32

    Nåt som inte nämnts som ja tycker gör stor skillnad för tidigare planing är en bra mast -dvs lätt och snabb, dvs mkt mkt kolfiber. Då är det roligare att pumpa oxå.

  • danneman

    Medlem
    19 juli, 2007 vid 14:03

    väger 65 kg kör Chilli mitt största segel e ett bash 5.3 planar i 5-8 ms..
    tror det e mycket teknik sen en minst 75% kol mast å en styv bom ..
    uthal ochy ned hal får man ju vara sparsam med i dessa vindar teknik tips fall av pumpa med både segel ochy bräda gå bara i fram srtoppen. när du ska laddda trick gå i båda!
    ps orkade inte läsa hela tråden så risk för upprepning

  • jps

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 05:46

    Fortsättning…

    Nu är 7.0a inhandlad (North Natural).

    Då kommer nya frågor. Räcker AB+ens 34cm std fena till detta segel eller måste man öka lite? Om det behövs längre fena hur stor ska den vara då tro. 36 eller 38 kanske? (Har kollat med fenkalkylatorer och får ut ett spann mellan 34 och 39)

    Lättast är ju att testa men man sparar en dålig surfdag och ett surfbutiksbesök om det blir rätt från början 😉

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 06:46

    Vad är det för AB+ du har? Hur ser standarfenan ut – rak slalom?

    34 kommer att funka, men visst kan du sannolikt förbättra planingsegenskaperna något med en längre/kraftfullare fena.

  • basse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 06:49

    Hmmm…. jag är förvånad att ingen har nämnt längre linor! Det gör riktigt stor skillnad tycker jag.

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 06:53

    Ja, det måste jag hålla med om. Men det är väl inte “längre linor” i sig, utan mer att skicka upp bommen som gör att man kan ha längre linor? Hursomhelst sitter min bom klart högre upp och linorna är längre när det gäller all åkning, men klart mest i lättvind.

  • basse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 06:54

    En kombi helt klart. Men även att seglet får en annan vinkel, det trodde jag iaf.

  • nachoman

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 06:55

    Jag är i samma viktrange som du (69-70kg) och kör en freestyleplanka på 109liter x 69,5cm bred (dn är iofs ruggigt lätt) tillsammans med ett 6,5 freestylesegel och kommer igång i planing strax över 6 m/s. Känns som att man behöver helt andra grejor om man skall kunna köra i mindre vind.
    Är det mindre vind än så håller jag med drMasse om att man hellre sysslar med annat.

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 07:50

    Ja, Living sa till några surfpolare att det är “uppåt-framåt” med riggen som gäller, något som jag försöker jobba med. Funkar rätt bra, men är lite jobb att ändra sin stance som är resultatet av 20 års harvande… att ständigt motarbeta den egna obegåvningen är ett evigt arbete, ah!

  • hjn

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 08:10

    Bra mast har bara nämnts av en person så därför upprepar jag det. Mycket Kol och framförallt rätt styvhet eller kanske tom en snäppet styvare för att maximera tidig planing.

    Man hamnar lätt där på stranden i hopp om vind när man kanske borde jobba, cykla eller pyssla om omgivningen. Dessa gånger kan det ju vara bra att förstå att:
    4m/s har bara 1/8 del av den energi som 8m/s. Det tar fort slut om man säger så.

    Guy Cribbs tipps på tidig planing:
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf

    /HJN

  • anilson

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 08:41

    Och en fetare fena som kan generera lite mer lyft till brädan kanske.
    – anders

  • jps

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 11:18

    @dr Masse 405195 wrote:

    Vad är det för AB+ du har? Hur ser standarfenan ut – rak slalom?

    34 kommer att funka, men visst kan du sannolikt förbättra planingsegenskaperna något med en längre/kraftfullare fena.

    Det är en crossover 100 liter. Fenan är en rätt rak något tillbakasvept freeride AB+ orginal.

    OFO måttet är 38 så längre än det bör väl inte fenan vara i alla fall.

  • anilson

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 12:37

    Jag kör ibland en 52cm rak racefena till min e-ray 140 om det känns som om jag ligger på gränsen, och tror att OFO är 46cm (precis som std fenan) och det tycker jag ger mycket för planingen, tappar en del i manöverbarhet men vem vill svänga 🙂
    – anders

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 13:00

    Om det är en sådan här, och med tanke på seglet du valt, så tror jag faktiskt att en 34 fena blir fint att börja med.

    383_ext-213.jpg

    Du kan nog köra 38 för lättvindsdagarna, men jag skulle lätt ta en repa med 34 fenan och 7.0 för att se hur det känns.

    Planingsegenskaperna hänger ju inte bara på fenan, utan även på hur brädans kanter, bottenkurva, tjocklek och lite annat ser ut. Stropparna sitter dessutom en bit in, vilket får mig att tro att 34 nog blir utmärkt som start.

    Fin planka det där, förresten.

  • jps

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 13:06

    Exakt en sådan planka är det! Jag är förresten helnöjd med den. Den är klart bättre än vad jag är 😉

    Då följer jag ditt råd och testar 34an innan det blir köp av en större.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.