Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man köpa?

  • Vad ska man köpa?

    Publicerad av thunafish på 8 augusti, 2014 vid 22:51

    Har nu surfat på i två somrar på 80-tals prylar o tycker att de är vansinnigt roligt.. Men har ju förstått att de nog kommer bli magiskt med moderna prylar men va f..n ska man ha? Är en kille på 86 kg 185 lång..
    Tips o råd hjälp!!!

    thunafish svarade 9 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • consigliere

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 01:23

    Oj vad jag har skrivit det du just skrev, fast för några år sedan. Det finns ett gäng trådar i ämnet men jag ska skriva mitt svar utifrån det svar jag fick och vad jag idag vet att jag borde köpt. Dessutom kommer jag förutsätta att du surfar på ungefär samma förutsättningar som jag, dvs sämre östkustvindar. 🙂

    En stor, bred freeridebräda. Inget centerbord. Har du surfat på 80talsprylar och kan ta dig dit du vill så kommer du inte behöva gå via centerbordsbrädor IMHO. Så någonstans mellan 120-150L Skulle jag gissa. I det här läget tänkte jag…

    – Ja men jag väger rätt lite och är hyfsat begåvad så jag satsar på lite mindre och valde 135L och tänkte att då kan jag säkert ha glädje av brädan längre.

    Nu är den såld, hade jag valt en lite större från början så kanske jag hade haft kvar den som lättvindsbräda. Det jag istället köpte var en 114L och kände att det ligger för nära i storlek så den blir överflödig. Smaksak alltså.

    Segelmässigt så skulle jag försöka få tag i 2 segel som får rum på en rigg av ekonomiska skäl och för att kunna få mycket tid på vattnet. Jag köpte ett 7.5 och 6.5 typ, men 6.5an var den jag använde mest. Jag var ute ganska ofta då jag var underriggad för bägge seglen och då valde jag alltid det minsta för att åtminstone kunna öva att snurra lite segel, öva balans, slag och jippar. För mig var det både roligt och bra träning. Jag älskar att fara runt och plana hela tiden men jag har haft stor nytta av att bara stå och känna mig bekväm och göra allt långsamt. (är grym på helitacks i 1m/s 😉 )

    Köp/Sälj: Som du ser på köp/sälj-marknaden på sidan så säljs det inte så mkt större brädor… Bli inte lockad att köpa en för liten bräda från början även om den ser asfet ut och är nästan årets modell. Jag fick sålt min 135L med segel och allt för 6000kr nyss och då är det ändå brädan som är värt något. Stora freeridebrädor går åt fort trots att de kan vara från typ 2003 som min var.

    -Det är sjuka skillnader i pris på mindre vågbrädor och freeridebrädor i den storlek du behöver. Acceptera det. Du får säkerligen tillbaka det du lagt ut om du vill byta ner dig senare ändå.

    Jag väger 70kg och är 180cm så jag är lite lättare än du vilket kommer göra en liten skillnad när det gäller tidig planing men jag tror ändå att det jag skrivit är rätt generella saker som passar dig med.

    Mvh Anders

  • thunafish

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 06:42

    Stort tack Anders för ditt svar. Nu är de bara börja leta dock är de väldigt lite prylar här efter Norrlandskusten

  • gustav1980

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 18:21

    Ah, fler norrlandssurfare 🙂 vart bor du?
    Håller med om allt som sagts ovan. Jag är i samma storlek som du och använder nästan uteslutande 6.5 och 8.5 och tycker du ska satsa på något liknade, kanske 8.0 kan räcka som storsegel så blir det lite smidigare och du slipper köpa/transportera en 490 mast.
    Lycka till 🙂

  • maglu

    Medlem
    11 augusti, 2014 vid 07:02

    Väger 90, ibland drygt :). Gick från 80-tal till 145 liter freeride och 7.0.
    Det var perfekt för mig. Använder den fortfarande ibland, även om det är mest fru och barn som använderden nu. Har kört från 9.8 formulasegel ned till 5.0, även tillräckligt med volym för att köra lite SUP.
    Större än det skulle jag inte rekommendera om du har grundläggande seglingskontroll.
    Provade 160 då i samma läge som du, och det var onödigt stort och otympligt.
    Norrland här med 🙂

  • thunafish

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 23:07

    Härligt o höra från lite Norrlandssurfare! Själv håller jag till i Hudiksvall. Du som hade 8,5 o 6,5 vad har du för bräda? Man är ju lite orolig för att de ska bli för litet o jobbigt eller för stort o tråkigt. Hur funkar de att dra rigg från dom nyare brädorna? Numera är man hyfsat snabbt iväg men då jag inte ens känt på eller sett en nyare bräda live så snurrar tankarna.

  • pgvirtual

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 06:06

    Det är inget problem att dra rigg på nyare brädor, speciellt om brädan är tillräckligt bred så är den också stabil. Men en för liten bräda (i liter) torpederar snabblt hela projektet.

    Med 86 kilo på vågen så tycker jag att du skall titta på brädor på mer än 130 liter, gärna 140 liter. Då flyter de ordentligt och är “stabila” att stå på. Du kommer att ramla en hel del, och brädan kommer att få mycket stryk. Skaffa alltså inte någon gammal tävlingsslalom som är lätt men ömtålig!

    Jag tycker inte att du skall vara så rädd för “stort och tråkigt” även om det här på konfen finns en massa folk som tycker att allt större än en vågbräda och 5.3 är onödigt.

    Det magiska i början är att plana rakt fram i 20 knop 🙂 Då skall du skaffa grejer som gör det möjligt. Det betyder i sin tur en 140 liters bräda och ett största segel på kanske 8 m2. Eventuellt 8.5, men när det blir större än så blir det ohanterligt. Och så ett kompletterande segel som med din kroppsvikt kunde vara ungefär 6.5 m2.

    När du letar begagnade grejer skall du undvika tävlingsutrustning, både när det gäller brädor och segel. Tävlingsseglen är tunga, svårhanterade och går lätt sönder. De är gjorda för dem som alltid surfar med ett par m2 större segel än lika tunga kompisar (och är skickliga nog att göra det)!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 11:45

    Den här annonsen ligger ute. Om Ultrasonicen finns kvar och Du skaffar Dig en 8.5:a till så planar Du antagligen i 5-6 m/s. Det är väl plana Du vill…?

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/6634/starboard-ultrasonic-147/

    Kompletterar Du framöver med en mindre bräda samt med 7.5 kvm och 6-6.5 kvm så har Du ett bra kit. 7.5:an kan Du använda på både Ultrasonicen och den mindre brädan.

  • consigliere

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 22:34

    Personligen så tycker jag att 8.5 är väldigt stort. 6.5 blåser det ju kanske inte alltid för men ändå det segel jag använde mest de första åren. Visst jag väger 15kg mindre men jag tyckte mitt 7.4 var för stort för att ha kontroll över och att dra rigg hela tiden… Vilket man får göra en hel del i början. 6.5an lärde mig att manövrera och just för att man ibland var underriggad så lärde man sig att segla bättre. Alltså stance, pumpa igång saker osv. 8.5 är säkert toppen… Men skaffa ett mindre segel också.

    Men det är som sagt min åsikt. Jag är inte i närheten så kunnig som Pelegrin eller andra på forumet. Jag bara utgår från den långa tid men få gånger jag surfat 🙂

  • maak13

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 08:51

    Tjena.

    Kan rekommendera Ultrasonicen. Med den kan du segla i alla väder. Från vindstilla till hård vind. Har en själv och är fascinerad över hur mycket sjö och vind den pallar. Den är dessutom riktigt snabb för att vara så stor. Många gör felet att dom köper för små prylar i början. Problemet är ju det att om du har för små prylar så kan du ju inte träna så ofta! Med en större bräda så kan du ju segla mer.
    Jag använder 4.9 som minst och 11 som störst på min Ultrasonic. Och jag kan segla alla dagar i veckan med den utrustningen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 09:09

    Maak13 – Kul att höra. Du är säkert inte ensam om Din uppfattning. Jag har under några år nu försökt propagera för lite större brädor för de som ska starta upp eller för återfallsvindsurfare med inriktning på segling inomskärs eller på sjöar. För rena nybörjare kan t o m en 130-liters freeride vara för liten. Det kan få som följd att det tar ett par år innan man planar i stropparna med kontroll över brädan.

    Mycket handlar dock om bredden i kombination med ett tillräckligt stort segel. För en normalviktig person som seglar i normalvind så får man faktiskt betydligt mer planing med en 8.5:a än med en 7.5:a. Däremot fungerar 7.5:an bra med sitt bredare register i lite hårdare vind. En 6.5:a räcker inte för 6 m/s om man inte är väldigt lätt eller har bra teknik.

    Det är ju med den bakgrunden som flera bredare brädor dykt upp på marknaden genom åren. Folk är trötta på att stå och plöja med sina 110-120-litare.

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 10:05

    Jag skulle titta på en 140-150 l freeride iLÄTTVIKTSMATERIAL. En sån bräda växer du nämligen inte ur trots dess storlek och volym till skillnad mot diverse introbrädor. När du har kontroll på en sådan kan du börja titta på slalom/formula/racesegel om du är ute efter lättvindssegling.

    Hur blåser det där vid Huddik, ja menar det är ju inte inomskärs direkt, havet kraschar ju rakt in. Det måste ju mer vind än här i Sthlm där det ligger stadigt runt 4-7 hela tiden mest…

  • consigliere

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 11:24

    Jag håller med Pelegrin till fullo. Vad jag menade var att det är skönt att ha ett litet segel dels för starkare vind men framförallt när det blåser typ 4,5 och man ändå är ledig och vill ut på vattnet. Jag vet inte hur många timmar jag har stått så. Nu skulle jag tycka att det vore trist att stå så en dag men då tyckte jag det var kul och bra träning.

    Men det beror ju lite på hur man lever också. När jag började kom jag inte alltid iväg med grejerna när det blåste. Jag var oftast stationerad på något landställe under en tid och försökte få så mkt jag kunde utav det. Och då kanske mitt tips inte har samma prioriteringsordning?

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 11:39

    Consigliere – Vi får väl se om jag kan lura ut Dig på Ulvsundasjön en vardagseftermiddag när jag fått klart med min förvaring! Kan bli tight för Dig att kryssa upp med en 4.5:a under Leden vid Lilla Essingen från Riddarfjärden?:wink:

  • consigliere

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 11:57

    Haha. Ja där har jag faktiskt sett två surfare stå helt still. En med trekantssegel och träbom och en på nyare saker. Var det du?:laugh: Menade inte 4.5a menade 4-5m/s

  • thunafish

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 11:25

    Tack för dom tipsen för de är ju verklig tid på vattnet jag är ute efter.. och här där jag surfar så är de inte många dagar med hård vind:( och med 80 tals prylarna kommer man ingenstans om de inte blåser 5-6 m/s känns de som iaf

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.