Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad skall jag välja för bräda?

  • Vad skall jag välja för bräda?

    Publicerad av newold_surfer på 10 augusti, 2016 vid 07:06

    Jag har återigen fått ett återfall, och mina grejjer som jag själv tycker är i nyskick är ju tokgamla 😜 Skäms ju… 😜😜

    Kör idag på en Fanatic Cross 120 från -03,
    Men skulle vilja prova något modernt. Valde denna bräda en gång för att få fler dagar på vattnet, den är ju lite stor när det brallar på, å för liten när det är lungt. I stort har jag varit nöjd med brädan, den är snabb, men trots storleken tycker jag den är seg upp i planing.

    Skulle någon kunna hjälpa mig i djungeln, nuförtiden brukar jag segla såhär;
    Gillar segla fort
    Hatar å inte plana, snabb planing är viktigt. Är det byigt måste jag plana igenom byarna, hatar å inte få flyt med planing.
    Har alltid seglat överriggad för att kunna hålla planingen.
    Hoppar långt, å inte högt
    Vattnen där jag brukar hålla till är choppiga, korta stubbiga vågor, det tycker jag är roligt. Det är även kul med gamla dyningar, där man kan få en å annan ramp till å hoppa långt.
    Är normalt avancerad, de bästa dagarna ligger långt bakom mig, gör inga avancerade moves längre. Är lika glad varje gång jag planar igenom gippen varje gång.
    Vill bara ha en bräda.
    Älskar segla med mitt 5.5 segel. Men mellan 4.5-7.0 ska det funka tycker jag.
    Jag väger 85.

    Kan detta vara Info nog. Jag vet inte om jag skall titta på slalom, eller freeridebrädor.

    Tacksam för hjälp.

    raggarn svarade 7 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • irieman

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 07:16

    För de scenarion som du nämner så skulle jag välja en Freemovebräda på ca 110 liter, typ RRD Firemove, Fanatic Gecko, JP Magic Ride eller Starboard Atomiq t ex. Annars så skulle en stor Freewavebräda funka bra också som kan ta ända upp till 7.0 kanske. Ytterliggare ett alternativ är en Freestylebräda såsom Fanatic Skate eller Starboard Flare. Dessa är roliga men också mer tekniska att segla i o m väldigt korta fenor bl a. De som är duktiga på dessa brädor får igång dom väldigt tidigt med mindre segel oftast än de som kör Freeridebrädor. Moderna Freestylebrädor hoppar ju väldigt bra också men kanske inte skär igenom gippen lika bra som en Freewave eller Freemove.

  • newold_surfer

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 08:08

    Tack, det hjälper mig på vägen. Kollat på Gecko, men sen slog det mig att jag kanske kör mer slalom nuförtiden.

    Fasen va många olika kategorier det finns.

  • surfing_is_great

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 08:10

    Jag kan skriva upp på typ RRD firemove mfl! Tar bra chopp, snabba och otroligt lättgippade.

    Jag har även en Fanatic skate BGS 110l, svinkul bräda men tar inte chopp lika bra och kan ibland bli lite småfrestande för benen när man kör med bra tryck och större segel.

    Gillar man att segla fort och bara gasa omkring så firemove typ 100L, då kan man även labba runt med fenor och fotstroppsplacering och få en bräda som funkar i många förhållanden.

  • newold_surfer

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 14:54

    Finns det nån bra förklaring på egenskaperna i de olika segmenten.
    Freemove, freewave, freestyle, freeride!
    Låte ju så lika alla, slalom? Vad är det då? 😜

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 15:27
  • raggarn

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 17:08

    https://www.absolute-snow.co.uk/buying-guides/windsurf-buying-guide

    http://www.poolewindsurfing.co.uk/how-to-choose-windsurf-board/

    här kanske det finns lite tips

    och kolla även förorden till testerna hos boardseeker…..där står det ofta vad dom olika brädorna
    används till å vem…

    https://www.boardseekermag.com/gear-reviews/120-litre-freeride-boards-2008

    good luck and welcome back…!!!

  • vindsokaren

    Medlem
    15 augusti, 2016 vid 20:48

    Starboard carve.

  • john1

    Medlem
    16 augusti, 2016 vid 13:05

    Håller med vindsökaren.
    1:
    En starboard Carve är en snabb bräda som tål vågor och choppigt vatten.
    1:
    Ett annat alternativ är den nya RRD Freewavebrädan (Freestyle Wave Ltd V4) som inte är någon freestyle, men vågorienterad/freeride.
    2:
    Eller en “stor” RRD Firewave som går för att vara ruskigt snabb och är lättplanande som en freeridebräda.
    Jag tror att RRD Firemove blir för klumpig och dessutom är inte Firemove och Starboard Atomiq mer lättplanande än lite smalare brädor som är lite längre (moderat lite längre).
    Jag har alla dessa varianter själv:

    -Starboard Carve, mkt. bra och snabb allrounder
    -Starboard Atomic 110 (som RRD Firemove). Tycker om brädan som är ganska så snabb, rena racingbrädan med stropparna långt ut. Men då klarar du inget vågigt/choppigt) vatten.
    -Har också en Futura 110 som har blivit över, men vill inte göra mig av med den.
    -RRD Firewave

    -Vågar du titta på en här i Sverige udda bräda så kan jag rekommendera Lorch Glider eller Lorch Offroad. Har en Lorch 102 som är en pärla, (finns större) samt en Lorch Breeze som har 122 liter som minsta, blir nog för stor enligt dina önskemål.
    (Lorch-boards.de)

    jj
    JJ

  • raggarn

    Medlem
    16 augusti, 2016 vid 20:12

    du ska ha en Jp Allride 96….. http://jp-australia.com/2015/products/boards/all-ride/
    en nyare bräda me “klassiska” egenskaper dvs käkar chop å hoppar långt me speed och svänger bra

    http://www.surf-magazin.de/test_technik/test/boards/freemoveboards/test-freemoveboards-105-jp-australia-all-ride-ii-pro-106-2015/a16057.html

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad skall jag välja för bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.