• vågig fsw

    Publicerad av styret på 4 november, 2006 vid 16:14

    ville inte kapa NZswe´s tråd så jag skapar en egen med ungefär samma funderingar.

    Kom ner till grönis dagen innan fredagsstormen då vinden hade droppat men det fortfarande låg kvar huvudhöga ridvågor så jag stack ut med fresstylen och 6.2 och det var sjukt kul trots att brädan kanske inte gick hundra i svängarna.

    så nu har jag har bestämt mej för att till nästa sässong byta ut freestylebrädan (joker 05) mot nått som är roligare i vågor.
    Tanken är att kunna köra stora segel, typ 6.2 eller nått sånt på den och kunna dra till vågspotten oftare och längre för att köra även småvåger.
    Prioriterar ridning helt klart men jag bor ju på haga så det är ju kul om den funkar att åka runt och lägga okontrelerade hockystop med den och att den har hyffsade plattvattenegenskaper.

    Tror kanske att det är en våginriktad freestylewave som gäller. är jag rätt ute?

    Finns ju ett rätt rejält sånt utbud från typ alla märken nu.
    Skulle vara kul att höra vad ni teoridoktorer har att säja om saken.

    Jag tänker mej nått på kanske strax under eller runt 100 liter. ska funka med 6.2 och 5.4. som sagt så är det vågridning som gäller mest.

    väger 75-80 kilo och har en 80 liters klassisk vågis som jag kör med 5.4 och neråt. vältränad och hyffsad koll på vågseglingen tycker jag.

    ett märke som jag tycker verkar jävligt intressant när det gäller den typen av bräda jag är ute efter är quatro och många andra mindre, mer custom märken men är absolut inte insnöad på nått av dem och är öppen för alla förslag.

    nu ska jag lämna plats åt er andra som är betydligt bättre på sånt här än mej.

    lars_k svarade 17 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • surfmeister

    Medlem
    4 november, 2006 vid 19:34

    Har själv en Fanatic FW98 ´06 som jag är grymt nöjd med, framförallt fungerar den super i vågor med segel 5.7-6.4 (kör den ofta i Apelviken/Lejet). Den är riktigt snabb (lite “nervös”), hoppar suveränt och kommer igång väldigt tidigt. Rida vågor fungerar riktigt bra med 5.7m2, vill helst köras med bakfoten alternativt neutralt fram/bak. Att bara köra framfot fungerar inte speciellt då den får en tendens at fastna med railen. Dock kan du med rätt teknik ha riktigt roligt i vågorna! Brädan fungerar väldigt bra med segel ner till 4.7m2 på platt vatten men i vågor börjar man märka av bredden och den snabba rockern med 5.3m2. Vill du ha en brädda för primärt 5.7-6.4 m2 i vågor samt ner till 4.7 på platt vatten kan jag starkt rekommendera denna bräda! Fanatics FW serie har i samtliga tester visat sig tillsammans med Starboard Kombat 97 vara de FSW-brädor som är mest vågbetonade. Kombat ska vara väldigt likt i sitt beteende som Fanatic vilket de senaste testet i Windurf Mag visar. Fanatic är mer freestyle/wave medan Kombat är mer freeride/wave. Oavsett tror jag att du kommer bli riktigt nöjd med båda.

    PS. Väger 85 kg .DS

  • ola-h

    Medlem
    5 november, 2006 vid 08:13

    Jag instämmer med Styret. Iofs menar jag att en EVO (eller motsvarande) just i lite sega vågridningsförhållanden spöar även en bra FSW, men för mer B&J-inriktad segling och planingseffektivitet vid taskigt drag och stora segel är en våginriktad FSW klart bättre. Och den generella känslan i vågridningen hos en FSW matchar också vanligen en klassisk vågis ganska bra. Så, “all in all” så är du säkert rätt ute.

    Man kan nog säga att Fanatic har dominerat klassen i flera år och letar med begagnat är nog Fanatic FreeWave ett säkert val. Om jag fattat det rätt har de varierat en aning när det gäller kompromissen mellan B&J och ren vågridning mellan åren. Årets brädor tror jag har bytt till Powerbox – en fördel eller en nackdel beroende på vad man har för fenor förut. Om man skall segla vågor skall man definitivt utrusta sin FSW med en eller ett par riktiga vågfenor (de flesta kommer med någon slaggs crossover eller B&J-fena).

    Starboard Kombat har jag själv i storleken 87. En grym bräda och SB verkar verkligen ha fått till Kombat i år (vilket även tester bekräftar). Den är nog ännu mer vågbetonad än Fanatic för 07 (i själva verket har Kombat exekt samma rocker som vågbrädorna Pure Acid – iofs rätt raka de med). Kombat ligger helt fantastiskt bra i sväng, både på en våg och på plattvatten. Framför allt går det extremt bra att köra med ett riktigt framfotsskär och är ändå förlåtande nog att kunna svängas bra över bakfoten med. Tyvärr kommer även Kombat i år bara med en fena (crossover) som är bra för B&J med större segel men bör kompletteras med en vågfena för segel under 6.0. Kombat har US-box, så troligen har du redan fenor som passar (från din vågis) och behöver du köpa en extra så kommer den ju passa din vågis med.

    RRDs FSW är också mycket omtyckt, men verkar vara lite mindre “vågig”. Detsamma gäller JP. Båda dessa märken har istället “stubbies” som är rätt lite “snärtigare” som kan vara värt att titta på. Sedan finns det outsiders som Tabou 3s etc.

    När det gäller Quatro och andra mindre märken så skulle jag se till att få veta mer om deras FSW innan köp. Keith Teboul (Quatro) är troligen en av världens bästa shapers och kan givetvis bygga en bra manöverbräda för vem som helst, men när jag pratat med honom så ger han vad jag tycker är en lite konstig bild av vad en “eurobräda” bör vara. Därmed inte sagt att du inte skulle gilla hans “förslag”. Den kanske visar sig passa just dig perfekt. Ett annat litet “Mauimärke” att hålla ögonen på är SOS (Sean Ordonez). Jag har inte koll på om han bygger någon renodlad FSW, men hans brädor i EVO-klassen verkar mycket uppskattade så här långt.

  • oscar

    Medlem
    5 november, 2006 vid 09:50

    Ola, kan du utveckla det där men vad Keith säger lite grann…vore intressant!

  • styret

    Medlem
    5 november, 2006 vid 15:11

    nyss hemkommen från en rolig men inte särskillt bra session i köpingsvik. framförallt rolig för att jag egentligen ahde tänkt vinterförvara prylarna fram till avresa men bestämde mej för att köra iallafall. inga problem att köra utan handskar men fötterna försvann räött snabbt.

    aldrig högre än midja och väldigt dålig vinkel samt sådär drag i 5.4 och vågis. Lånade mattias rrd fsw 101 -06 (tror jag) känndes väl visserligen rätt mycket freestyle fortfarande och det var inte en chans i hellvete att det gick att göra några cutbacks men ändå känndes det helt klart skillnad mot min joker i liknande förhållanden.

    vad tror ni om storleken jag ahr angivit? Ola P och jag snackade lite om det han tyckte jag skulle gå på nått runt 90 liter eller mindre (kan iofs vart säljsnack för hans egna 85a som är till salu…)

    fanatic freewave låter bra, tycker dom verkar grymma. ska helt klart testa så snart jag kan.
    skulle också gärna få det där om keiths åsikter om eurowave.

  • jonatan

    Medlem
    5 november, 2006 vid 15:12

    Jag har inte testat SOS än, men vad jag läst så verkar de grymma. Han gör en 99-liters bräda. Jag tror inte han har prioriterat freestyle-egenskaperna på den, men det går ju att freestylea på det mesta, det blir bara lite svårare.. 😉

    “it gets into planning just a littlelittle later than most freestyleboards,
    but it’s a so much more fun ride, so lively (felt like my small waveboard), so direct, so fast, … that you don’t think about nervous freestyle anymore => just enjoyed the freeride blasting.” – från hotsailsmauis forum: http://www.hotsailsmaui.net/forum/viewtopic.php?id=528

    Jag väntar fortfarande på min Classic 71..

  • manno

    Medlem
    5 november, 2006 vid 18:05

    Ojoj, är du säker på att du ska ha en FSW? inte bara en höstfundering? Hade absolut inte bytt till en fsw! Hade en goya fsw 95l, inget fel på den men den var inte alls lika bra på plattvattensprestanda som min chilli, dessutom tycker jag chillin funkar helbra i vågor om det nu är några när det blåser klen 5.8a, bara man har en riktig vågfena på. Tyckte även att den inte funkade så bra med 6.3, chillin bär upp ett sånt segel mycket bättre. Tror du kommer ångra dig alla brisdagar med 6m+ då freestylewaves inte alls är så bra på freestyle och inte håller höjd lika bra. Dessutom ska väl jokern va rätt vågig av sig.
    Tycker personligen freestylewaves känns rätt onödiga (om man ska ha två brädor), antingen är det wave eller freestyle, den där gråzonen mitt i mellan får man ändå inget vettigt gjort i.

    Kom hit och segla lite waves imorrn istället!

  • highflyer

    Medlem
    5 november, 2006 vid 18:24

    Vart blir det i morgon manno?

  • styret

    Medlem
    5 november, 2006 vid 18:24

    Det är mycket höstfunderingar. samtidigt tycker jag mindre och mindre om freestyle. tycker det är lite väl tech och jag som är totalt talanglös har äntligen insett att jag bör sluta låtsas… nån landad vulcano och ett par willy skippers per gång gör ju ingen människa glad.

    och tvärtom är ju vågor det absolut roligaste som finns. har inte blivit alls lika mycket segling i höst som tidigare höstar men i stort sett alla gånger har varit vågor, och jag är mer nöjd än nånsinn i slutet på sässongen.
    hellre 10 gånger vågor än 20 freestyle. man behöver ju inte vara proffs för att känna sej grym när man matar på lite hopp och skakar lite på höften i ett försök till cut backs.

    Tycker jokern är alldelles för tjock och har ju inga direkt rails för att kunna rida vågor med, kanske är jag som är kass tekniskt (antagligen) men det måste ju finnas stora brädor som är bättre på det.

    jag tänker inte byta utan att ha testat en massa och hittat nått som funkar grymt. får se vad jag känner efter vintern med andy, ove 226, nicke och Kelso med. Kanske blir bättre och tycker det är roligare eller så blir det som förra året då jag vägrade freestyle i en månad där nere.

    jag är så ini helvetes fattig för tillfället och så jobbar jag så nån roadtripp är det inte tal om. lovar att bli bättre på det efter vintern.

  • manno

    Medlem
    5 november, 2006 vid 19:02
    highflyer wrote:
    Vart blir det i morgon manno?

    fullt fräs i Ringenäs!! Kanske kanske dogge men dmi brukar visa lite vsv när det i själva verket är V. Blir epic!

  • ola-h

    Medlem
    8 november, 2006 vid 07:11
    Oscar wrote:
    Ola, kan du utveckla det där men vad Keith säger lite grann…vore intressant!

    OK, men först är det väl säkrast att lägga in ett helt gäng med brasklappar: jag kan ha missförstått, Keith kanske bara sade vad han trodde jag ville höra, han kan ha ändrat sig sedan vi pratade (ett år sedan) etc etc.

    Min uppfattning är dock att de “visioner” Keith utryckte om sina onshorebrädor var lite lätt trångsynta. Han verkade mena att för att göra en bräda mer onshore inriktad så valde man en snabbare rocker och tweakade brädan för att funka med bakfotssvängar. Det är iofs inte något fel med det – många freestylevågisar är gjorde ungefär så, men jag tyckte det var synd att han inte istället (eller också) funderade på att bygga brädor med riktigt grym sväng i som också funkar i onshore. Många av de stubbies som finns på marknaden har ju snarare betydligt mer rocker än motsvarande traditionella vågisar. Det hade t ex varit intressant om Quatro utnytjade erfarenheter från Kauilis brädor för att experimentera med lite mer “euroanpasade” shaper, men det verkade i alla fall inte för ett år sedan finnas npgra såsana planer utan det handade huvudsakligen alltså om “snabbare och bredare”.

  • donpedro

    Medlem
    8 november, 2006 vid 12:16

    De e klart att formen på brädan spelar en väldigt stor roll i det hela. MEN jag tycker faktiskt att en riktigt bra vågfena kan sätta bra sprätt på brädan me. Kör själv en naish vector 100 som lättvindsvågis freestyle. När jag körde den första gången men orginal fenan började jag nästan gråta för att den va så jäkla tråkig svängde ungefär som en oljetanker och kändes väldigt mycket rakt framåt. Men när jag sedan uppgraderade brädan med en vågfena och placerade om mastfoten och stropparna blev den genast mycket trevligare att köra. Självklart svänger den kanske inte som en riktig vågis eftersom den e kanske fet i aktern men funkar ypperligt för mig i småvågor och lite vind.

  • r0zn

    Medlem
    8 november, 2006 vid 20:11

    här kommer en helt amatörmässig syn… vi snacka ju lite i Ålebäck Styret..
    vad jag märker är det Ola H är inne på att antingen får man en “tidig planingsbräda” med V som gör det lite mer lättsvängd eller en mer vågbetonad variant med mer rocker som funkar mer som en klassisk våg med styrning på främre foten… Jag valde att byta ner min stora vågis 96an (F2) till 87an för just den anledningen. Fördelen är att man får den mindre (har en F2 78a) och den större att fungerar likvärdigt. Tror faktiskt du kan rida vågor med din freestyle ganska grymt bara du ändrar lite teknik mer bakfot och lutning… men jag som är så gammal och senil blir helt snurrig när jag byter upp och ner och vill ha 2 brädor med liknande egenskaper, så behöver jag ju inte kika ner på märkningen varje gång jag skall svänga.
    För känslan tycker jag (obs min personliga åsikt) det är viktigare att ha likande brädor som beter sig på samma sätt. Då seglar man lika och tycker det känns normalt och lätt hanterligt. Kör man liten FSW tycker jag man kör stor FSW kör man liten stubbie så stor stubbie…… osv.
    Bara en synpunkt….
    Segling på lördag Styret? grönhögen lovar 14-15 m/s.. det blir nog min sista segling i Sverige sedan Kap Verde 😀
    jag väger ungefär 80 kg och planar på brisvind på haga med min 87a och 6.2 Ice vid 8-9 m/s.. vid mindre vind så har min sambo en annan uppfattning vad jag skall göra 😉
    // Ola R

  • styret

    Medlem
    8 november, 2006 vid 20:25
    r0zn wrote:
    Segling på lördag Styret? grönhögen lovar 14-15 m/s.. det blir nog min sista segling i Sverige sedan Kap Verde 😀
    jag väger ungefär 80 kg och planar på brisvind på haga med min 87a och 6.2 Ice vid 8-9 m/s.. // Ola R

    finns det ris i kina? jag har en dejt med nya 4.0an på lördag. från tidig morgon till eftermiddag och så kör vi nånstans på norra på söndag.

  • r0zn

    Medlem
    8 november, 2006 vid 20:36

    låter helt klart som en dejt, tar med mig North Eva också som förkläde 😉

  • surfmeister

    Medlem
    9 november, 2006 vid 10:20
    r0zn wrote:
    För känslan tycker jag (obs min personliga åsikt) det är viktigare att ha likande brädor som beter sig på samma sätt. Då seglar man lika och tycker det känns normalt och lätt hanterligt. Kör man liten FSW tycker jag man kör stor FSW kör man liten stubbie så stor stubbie…… osv.
    Bara en synpunkt….

    Ytterligare en synpunkt: Själv har jag en Fanatic FW98 och en Evo 74 och tycker att FW har “utbildat” mig till en bättre vågseglare då den är betydligt mer teknisk att få runt i mindre vågor. Får man in en bra vågteknik på en FW blir det sen löjligt lätt att rida vågor med en stubbie ex. Evo (och därmed kan man satsa betydligt mer aggressivt). Man får helt enkelt en bredare teknikbas vilket gör att man förhoppningsvis blir en bättre seglare. Sen är det ingen tvekan om att man saknar Evo’s underbara vågridningkapacitet då man kör en FW men å andra sidan är en FW grym i lättare vindar och små vågor och den har en “krispig” och livlig känsla som få andra brädor slår.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.