Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väja för kite i vågor…hur?

  • Väja för kite i vågor…hur?

    Publicerad av mes på 27 juli, 2009 vid 18:56

    Hej hopp,
    Jag vindsurfade i Lejet i förrgår och det var flera kitare som körde som svettiga huggormar i vågorna (Guy var coolast). Jag som vindsurfare hade stora problem med att försöka klura ut varåt kitaren tänkte åka. Än slank han dit…s.a.s… Skitsvårt tycker jag. Har ni något tips? Jag försöker alltid som första regel lämna våg om jag kommer 2a oavsett babord/styrbord så att den som plockade vågen först får gotta sig. Kitarna kör ju kors och tvärs och det var massor av gånger jag inte tog en våg pga tvekan som sen visade sig vara onödig.

    p.s. hur lång tid tar det att lära sig kita i vågorna??? Jag ska börja med kite så fort min kropp är på samma våglängd…

    🙂

    skotten svarade 14 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • litease

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 20:33

    Jag försöker alltid att väja för varje själ som kommer förbi, kiteare som vindsurfare. Åtminstone här hemma i Sverige så delar jag gärna på vattnet istället för att äldst går först eller något liknande. Svårt att säga hur det är i vågor, har inte hunnit köra det så mycket. Jag hade hellre försökt dela på vågorna så gott det går än att böja av. Så många kan det väl ändå inte vara som är ute, eller?

  • peter_nilsson

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 21:04

    Jag är ganska säker på att vindsurfare har prio överallt.

    Det tar inte så lång tid att lära sig kiting du är ju vindusrfare så det är enkelt för dig. Gå kurs så lär du dig säkerheten.

  • anden91

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 21:14

    Styrbord har alltid företräde(höger hand i åkriktningen på bommen), läbåt får trycka lovartsbåt till vindöga , och upphinnade väjer. “rätt till våg ” vet jag inte hur det funkar.

  • roland

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 23:39
    Litease;561915 wrote:
    Jag försöker alltid att väja för varje själ som kommer förbi, kiteare som vindsurfare. Åtminstone här hemma i Sverige så delar jag gärna på vattnet istället för att äldst går först eller något liknande. Svårt att säga hur det är i vågor, har inte hunnit köra det så mycket. Jag hade hellre försökt dela på vågorna så gott det går än att böja av. Så många kan det väl ändå inte vara som är ute, eller?

    Om du inte vet kanske du inte ska svara?

  • roland

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 23:41
    peter_nilsson;561927 wrote:
    Jag är ganska säker på att vindsurfare har prio överallt.

    Det tar inte så lång tid att lära sig kiting du är ju vindusrfare så det är enkelt för dig. Gå kurs så lär du dig säkerheten.

    Jo helt rätt alltid från parkering till korv kön….Windsurfare ska vara först

  • roland

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 23:42
    anden91;561928 wrote:
    Styrbord har alltid företräde(höger hand i åkriktningen på bommen), läbåt får trycka lovartsbåt till vindöga , och upphinnade väjer. “rätt till våg ” vet jag inte hur det funkar.

    Hahahahahaha

  • roland

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 23:47
    mes;561898 wrote:
    Hej hopp,
    Jag vindsurfade i Lejet i förrgår och det var flera kitare som körde som svettiga huggormar i vågorna (Guy var coolast). Jag som vindsurfare hade stora problem med att försöka klura ut varåt kitaren tänkte åka. Än slank han dit…s.a.s… Skitsvårt tycker jag. Har ni något tips? Jag försöker alltid som första regel lämna våg om jag kommer 2a oavsett babord/styrbord så att den som plockade vågen först får gotta sig. Kitarna kör ju kors och tvärs och det var massor av gånger jag inte tog en våg pga tvekan som sen visade sig vara onödig.

    p.s. hur lång tid tar det att lära sig kita i vågorna??? Jag ska börja med kite så fort min kropp är på samma våglängd…

    🙂

    Grjen med kite e att alla som kör i vågorna inte surfar… Några gör det många inte… Vissa har vågorna som kickers andra bara som ett parfekt ställe att trilla i….Den som e först i eller på vågen har företrädde det är sen gammalt…..

  • litease

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 23:55
    Roland;561949 wrote:
    Om du inte vet kanske du inte ska svara?

    Om du inte kan läsa så är det svårt att säga, inget annat

  • skotten

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 00:02

    back in the day it was – if you are riding heelside and you have your right ear into the wind, you are allowed to continue on your path, but should always give way to anyone coming out from the beach (only applies in waves)

  • roland

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 00:05
    Litease;561956 wrote:
    Om du inte kan läsa så är det svårt att säga, inget annat

    Hur menar du nu?

  • pepa

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 06:23

    Det är som vanligt, höger hand först har rätt till väg. Upphinnande måste väja. Kör man en våg har man rätt till väg.

  • pjoter

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 07:14

    Många som inte vet å svarar ändå.. känns som gamla vanliga steffo. 🙂

    Tipset att ge är väl att köra på de vanliga reglerna, vinden i höger öra, tuta å köra, upphinnande , högst i vind väjer. Förutom det så får du ha koll på om personen kör i vågen eller inte. Precis som Roland skrev så är det många som kör på vågiga ställen men inte kör vågor s a s. Kör personen bara vanligt gäller de vanliga reglerna men ligger han/hon och surfar/svänger i vågorna har personen företräde.

    Å precis som du skriver är det rätt svårt att veta var, när, hur man ska väja bäst eftersom många med kite svänger lite vind för våg. 🙂 För min del blir det ofta olika beroende på att vågorna där jag oftast kör bryter olika så man måste se vad som händer bakom sig och därefter bestämma vilket håll man ska köra åt. Hade man haft fina högervågor med sideshore hade det varit busenkelt att förutsäga men här blir det lite hursom.

    Så det bästa är att väja mer än nödvändigt men också ta den plats man har rätt till.

    För min del är det sällan problem med vindsurfare då vi gillar olika vågor, de flesta vindsurfare ligger i de lite rundare, långsammare bryten medans jag gillar när det snabbt reser sig högt å bryter hårt.

  • nic

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 09:32

    Detta har debaterats förr [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60528″]här[/ame]

    Kortfattat är slutsaten så här:
    Bästa är som du säger att väja innan en väjningssituation uppstår eftersom det finns en motregel till de flesta regler. Generellt så har vi lättare att väja (å gör säkert så) men visa gärna god anda genom att böja av än att köra rakt på som ett fåtal ws gör. (Alla kitare har inte lika lätt att väja beroende på erfarenhet)

    Om det skulle gå så långt som till touch/krock spelar det ingen roll vem som vi tycker var väjningsskyldig. Eftersom vi (alla) kan bedömmas konstant vara under “manöver” gäller inte ens styrbordsregeln.

    nic

  • pepa

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 09:38

    Sjukt längesen jag hade något som helst problem med väjning, men det kanske beror på att jag oftast har ögonkontakt med folk på vattnet och i stort sett alltid går ner i vind när det är 50/50. Vi kajtare kan ju alltid hoppa över vindsurfarna om vi inte känner för att väja.

  • neven

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 09:39

    Vinden brukar ju ligga så här i sverige att man gör svängar osv på vågen så gör man det ner i vind så det bästa är väl att den som inte tänkt åka på vågen håller sig upp i vind kan jag tycka.

    Jag vet själv att när man är på en grym våg så blir man rätt “inne” i det och kanske inte kollar sig omkring hela tiden ordentligt. Så jag tycker att det är schysst att den som inte tar vågen väjer för den som är på vågen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väja för kite i vågor…hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.