Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjning kite – vindsurfare

  • Väjning kite – vindsurfare

    Publicerad av viktor77 på 4 juli, 2011 vid 13:42

    I lördags var jag och kitesurfade vid väg 100, Höllviken. Både kite- och vindsurfare var ute, nybörjare och erfarna. Blev en hel del möten och då blev det som vanligt lite huvudbry hur jag skulle surfa. Speciellt då det var så blandat folk ute. Ska jag benhårt köra efter styrbordsregeln? Anpassa efter hur duktig personen är som jag möter (märks ju efter ett tag på vattnet)?

    Egentligen skulle det vara bäst för mig som kitesurfare att alltid passera i lä. Verkar som en del vindsurfare förstår det och kör nära i uppvind om mig. I lördags försökte jag falla av tidigt, så jag kom tydligt ner i lä. Funkade bra med de erfarna, men nybörjarna blev förvirrade och nån gång slutade helt att segla. Jag bröt ju faktiskt mot styrbordsregeln.

    Sen har vi det här med folk som sitter och vilar i vattnet. Ok att flyga över dem med kiten, med väldigt god marginal vill säga? Blir väl egentligen inte direkt över, utan mer uppvind om dem.

    Ibland kommer tävlingsdjävulen i en fram när man får nån snabb surfare framför sig, då ofta nån vindsurfare som ligger på en fin bog. Brukar då lägga mig snett bakom i lä och “inbjuda” till lite kappsegling. Vad säger ni vindsurfare om det? Roligt eller bara störigt?

    Och slutligen hur och var är det ok att hoppa? Alltid långt ner i lä, aldrig när nån vindsurfare kör efter en, även om man är nere i lä? Hoppa bakom en vindsurfare ok?

    junksurf svarade 12 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 14:11

    Att alltid köra i lä om vindsurfare, så länge det funkar, låter mycket bra.

    Glöm styrbordsregeln, mitt intryck är att knappt någon har koll på den i alla fall. Du kan ju roa dig med att fråga några vind- och kitesurfare på stranden om “de väjer när de seglar på babords bog?”. Och den flyger all världens väg så fort det blir lite vågor, någon vurpar, blir omseglad eller bara helt glömmer bort vilket öra vinden skulle blåsa i nu igen…

    Att köra med kite:n högt över någon som vilar eller badar ser jag inga större problem med, så länge det är avstånd som sagt.

    Kappsegling är roligt, en ögonkontakt som bekräftar är väl inte fel.

    Hopp – mitt intryck är att många (de flesta?) kitare när det är bra förhållanden för hopp inte riktigt vet a: hur högt det kommer att bli och b: var landningen kommer att ske. Och ju högre, desto sämre koll på b:, eller hur? Detta talar ju rätt mycket för att det skall vara rent i lä innan det laddas på lite fetare hopp?

    Sedan kan en sak vara bra att tänka på. Jag har vindsurfat ett antal gånger med kiteare nu (Dalarö, Guincho, Kap Verde, Västkusten), har flera kompisar som kitar och tycker mig ha någorlunda koll på hur det funkar.

    Men – faktum är att jag fortfarande kan ha svårt att tolka en kitares intentioner på vattnet, till och med vilken riktning det seglas åt (framförallt när det går långsamt med draken mer upp mot klockan 12). Det är svårare att avläsa på stance än på en vindsurfare vilket håll det åks åt och det går bra mycket snabbare att ändra riktning (gippa/slå) med en kite.

    På Guincho höll jag förra året på att krascha rätt hårt med en kitare när jag tolkade hans manöver som att han var på väg att vända, men i själva verket gick ifrån vågen för att ladda för en riktigt fet toppsväng. Och där hade jag droppat in på vågen som jag trodde att han just hade släppt, mellan hans linor och en rätt fet skumvall… det kunde ha slutat riktigt illa och var faktiskt mitt fel som misstolkade hans intentioner. Med en vindsurfare hade det aldrig hänt.

    Så – även för vindsurfare som är vana vid, och inte har något emot att köra med kitare, så kan det vara bra att tänka på att det inte alltid är uppenbart hur ni kör.

  • fanaticg

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 17:08

    Jag tycker att personer som ligger i vattnet har skyldigheten att akta sig för dig, det är som vissa snowboardåkare som sätter sig mitt i pisten.

  • haze

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 17:13
    FanaticG;661142 wrote:
    Jag tycker att personer som ligger i vattnet har skyldigheten att akta sig för dig, det är som vissa snowboardåkare som sätter sig mitt i pisten.

    Menar du även att du tycker att vågsurfarna skall akta sig för dig?

  • swe-496

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 17:43

    Fanatic…. Hur tänker du nu? Vilken möjlighet har du att väja om du ligger i vattnet?

  • jr555se

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 19:02

    Bra inlägg!

    hade en kit:are som passerade och vände på vindsidan om mig och över mig när jag skulle upp på brädan. Kändes dock mest häftigt och jag avvaktade att kliva upp tills han var borta.(va ganska nära) Vi hade ögonkontakt en stund och han såg nog rätt fort att det var ok och att jag är nybörjare.
    Det sägs ju att man ska undvika detta som kite:are pga linornas skärförmåga.(eller har jag fattat fel)
    Men vad eg. skulle få kiten att trassla in sig i mig om kite:aren bara har den högt uppe.. den trillar ju inte direkt ner även om han vurpar.

    Tycker att passera i lä låter ypperligt med avstånd för att surfaren ska kunna kunna tappa seglet utan att du träffas.

    Lider fortfarande av tunnelseende när jag surfar så jag har verkligen Inte koll på väjningsregler..

    -johan

  • haze

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 19:23

    Jag kan då som instruktör i kitesurfing säg att jag lär ut att styrbord har rätt i väg. Sen om mina elever kan klara det är ju en annan sak.

  • viktor77

    Gäst
    4 juli, 2011 vid 20:11

    Om nu styrbordsregeln i praktiken inte funkar så bra, varför lära ut den? Visst, det är en gammal sjöregel, men kitesurfing fanns inte när den kom till.

    Håller helt med om att kitesurfare kan vara svåra att avläsa. En del kan ju vända helt plötsligt utan förvarning. Själv brukar jag göra stora carvingsvängar (gippa) ifall jag har nån efter mig. Då finns mer utrymme åt personen som kommer efter.

    I vågor har jag aldrig upplevt något problem. Men sen är det ju mest duktigt folk som är ute och kör då. Brukar heller inte vara alls lika trångt som på plattvattenspots. Iallafall inte på de ställen jag surfar.

  • haze

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 20:21

    Varför vi lär ut den? För att det är den som gäller mellan olika farkoster enligt sjölagen. Så då skall den så klart läras ut. Det är som man lär ut att man stannar vid rött ljus. Detta gäller ju oxå i hela världen.

    Och ja den regeln fungerar kanon om alla vet om den och utnyttjar den till fullo.

  • maglu

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 05:37

    Styrbordsregeln.
    “Right hand first, right to way”
    Lätt att komma ihåg.

  • christian

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 06:49

    Dr Masse skrev:
    “Glöm styrbordsregeln, mitt intryck är att knappt någon har koll på den i alla fall. Du kan ju roa dig med att fråga några vind- och kitesurfare på stranden om “de väjer när de seglar på babords bog?”. Och den flyger all världens väg så fort det blir lite vågor, någon vurpar, blir omseglad eller bara helt glömmer bort vilket öra vinden skulle blåsa i nu igen…”

    Att köra med kite:n högt över någon som vilar eller badar ser jag inga större problem med, så länge det är avstånd som sagt.”

    Håller med Dr Masse om att det är många som inte har koll på väjningsreglerna och att de inte täcker alla händelser på vattnet och att vågseglingsreglerna sätter dem ur spel
    Men att föreslå att vi skall glömma dem är fel väg att gå. Börjar vi sprida budskapet att vi skiter i väjningsreglerna har vi skaffat dem som vill avhysa oss från stränderna ett bra argument
    Väjningsreglerna fungerar alldeles utmärkt på plattvatten och vågseglingsreglerna fungerar utmärkt på vågställen
    Ett annat sätt att förhålla sig till hur vi skall hantera situationer med surfare på skärande kurser kan vara att tala om riskområde, dvs ett område inom vilket du är farlig för andra. För en vindsurfare bör det bli en ellips 2 mastlängder bred vars längd ökar med farten. För en kitare blir det en i princip likadan ellips som är lite bredare åt lä (linlängd).
    Den som är väjningsskyldig ser till att hans riskområde befinner sig utanför alla andra (surfare, badare etc).
    Det handlar nog om att föra fram budskapet i klubbar, på forum och stränder

    Vi har gjort så här i Torhamns Surfklubb
    http://www.primesite.se/wordpress/wp-content/uploads/2011/04/tsk_policy_vajningregler-omraydesindelning_2010.pdf
    Riskområdet, väjningsreglerna och beprövad erfarenhet är grunden. Sedan har vi rekommenderat det lämpligaste sättet att väja.
    Vårt lilla plattvattensområde har vi delat upp i tre principiella huvudspår (körfält) för att slippa en massa onödiga möten. Vi har kört det på prov under förrra säsongen och det fungerar bra.
    citat från en av klubbens 13-åringar
    “vet du, jag mötte en kille när jag seglade med höger hand först, och han väjde”

  • dr-masse

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 07:07

    Ja, “glömma” kanske var att ta i. Farligt det där med text mot vit bakgrund, feltolkas ofta… 😀

    Menade nog mer att “glömma” på vattnet, det vill säga att man skall vara medveten om att den vind/kitesurfare man möter sannolikt (oftast?) inte har koll på styrbordsregeln. Så man måste liksom anpassa sig lite. Under en period körde jag båt rätt mycket (marinen) och upplevde flera situationer där man faktiskt var tvungen att bortse från väjningsregler och helt enkelt anpassa sig efter situation och omgivning för att undvika olyckor. För det måste alltid komma först – undvika olyckor, även om man i sak har rätt.

    Som jag brukade säga till min fru – “Visst, du kan knalla rätt ut på övergångstället utan att ens se dig för och bilarna ska stanna. Absolut. Och sedan kan du ligga där uppgipsad till halsen på sjukstugan och veta att du minsann hade rätt.” Hon ser sig för lite bättre numera.

    Samma “test” kan man roa sig med genom att hålla benhårt på högerregeln på en hel drös platser i trafiken och ser hur det går…

    Sen, om det trotsallt skulle blir risk för sjökrock, så är det styrbordsregeln som gäller. Punkt. Så ni skall givetvis fortsätta att lära ut den.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 08:09

    Det största problemet med styrbordsregeln är väl att många behöver betänketid för att skilja på höger och vänster. Har för mig brittiska Windsurf hade en artikel om det härom året. Tester har visat att så gott som alla är mycket snabbare på att skilja på upp/ner och framåt/bakåt än på höger och vänster. Man kan alltså inte räkna med att alla hinner komma på att de är väjningsskyldiga bara för att de kan regeln.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 08:13

    En sak som antagligen är vettig att göra är att ta en snabb titt bakåt innan man tänker hoppa. Finns där nån som är på väg att komma ikapp så är risken hyfsad att man krockar i hoppögonblicket. Speciellt om det är chophoppande det är frågan om.

  • mr-jibe

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 08:53

    Klart att dom som ligger eller sitter i vattnet inte ska akta sig för andra, känns RÄTTSÅ ologiskt! Att de däremot väljer utkanten av surfområdet för att sitta o vila kanske är att föredra…

    Kan också hålla med om att det vore bättre att få ut budskapet om styrbordsregeln… Surfingen i dess vinddrivna former fanns kanske inte när väjningsreglerna uppfanns men det betyder ju inte att surfarna skall inskaffa någon slags frikort och kunna köra hur som helst. Det är ju trots allt en segelfarkost i båtvärlden så klart de också skall ha restriktioner! Annars finns ju ingen som helst regel att hålla sig till och ingen struktur för fem öre….

    Håller definitivt med Rasmus_W om att ta en titt omkring sig innan man hoppar låter bra. Men även innan man girar överhuvudtaget! Klart att upphinnande och fartyg och “akter om tvärs väjer” men vore bra att undvika kollissioner i största möjliga utsträckning.

    Annan variant av maglu’s minnesregel, “med vinden i höger öra, är det bara att tuta o köra”

  • jenselias

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 10:12

    De här trådarna är nog verkligen de som ger forumet sin styrka i fråga om att diskutera, informera, utbilda och skapa samförstånd. Vi hade en nyligen på kiteforumet som var bra och då gällde det enbart mellan kiteare.

    Det finns ett antal väjningsregler och rekommendationer som är lika för alla seglare, fartyg, båt och bräda. Självklart måste vi hjälpas åt att upprätthålla dessa för att göra det säkert och enkelt för alla. Om vindsurfare börjar ändra prioriteringarna inom sin egen grupp skapas bara risker. Vilka vindsurfare känner då till de specialreglerna, vilka vet att dessa skiljer sig från när de möter en båt eller kite? Det funkar inte.

    Att det tar längre tid att förstå styrbord/barbord än upp/ner är en träningssak. En kunnig seglare noterar dessa saker “omedvetet” långt innan en möjlig konfilktsituation. Enkelt, väjningsregler först och framåtloopar sen liksom. Ansvarsfull prioritering.

    Ta ett förarbevis eller köp litteraturen för det. Där står väjningsreglerna klart och tydligt. Jätteenkelt!

    Men. Det viktigaste att komma ihåg är att vi surfar för nöjes skull. Jag är själv ute för att jag tycker om det och önskar alla andra som är ute samma möjlighet. Även om jag temporärt tävlar med någon i fart eller stil är det fortfarande en medsurfare och inte en motståndare. Lite vänlighet skapar glädje och samförstånd. Rid på vågorna och inte på några jävla paragrafer. Håll reglerna högt utan att krama fingrarna vita om pergamentrullen.

    Grundregel nr 1 i all trafik på både land och vatten är att alla, alltid, oberoende av väjningsreglerna, skall göra vad de kan för att undvika en olycka och minska riskerna för andra i första hand och sig själv i andra hand. Lär ut även detta på kurserna! Trumma in det, meditera och repetera till söms varje kväll.

    En nybörjare i kite ställer ofta kiten rakt upp när det blir stressigt och panik. Det töntiga är att det är ungefär det sämsta man kan göra i ett möte med andra kites (tätt efter att krascha den in i någon). Upptäcker man en sådan gagnar det inte någon att börja svära och gorma ute på vattnet. Konstatera att undantag krävs just nu, med den sopproten och ta diskussionen på stranden efteråt och lugnt i stället.

    Tar man ett dåligt beslut på vattnet, vilket alla gör ibland, är man fan skyldig att säga förlåt och visa att man är medveten om felet man själv gjort. Det om något, är viktigare än att skrika ut de egna rättigheterna.

    Vågregler är lokala och kommer dessutom från vågsurfingen, som inte är segling. De kan man köra mot/med de man känner på spotten. Man kan informera de som kommer dit. Det hör även till saken att en gäst som har koll, frågar de lokala surfarna om vad som gäller. Men man kan inte hävda att de gäller före väjningsreglerna för segling mot andra seglare. Lika självklart är det att kites och vindsurfare håller undan för de som paddlar (motor väjer för segel, segel väjer för paddel och åra, läs boken). Samtidigt hinner vi som seglar med fler vågor än paddlarna och behöver inte vara lika kritiska i vågvalet för att ha skoj.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjning kite – vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.