Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjning kite – vindsurfare

  • haze

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 10:33
    jenselias;661203 wrote:

    Vågregler är lokala och kommer dessutom från vågsurfingen, som inte är segling. De kan man köra mot/med de man känner på spotten. Man kan informera de som kommer dit. Det hör även till saken att en gäst som har koll, frågar de lokala surfarna om vad som gäller. Men man kan inte hävda att de gäller före väjningsreglerna för segling mot andra seglare. Lika självklart är det att kites och vindsurfare håller undan för de som paddlar (motor väjer för segel, segel väjer för paddel och åra, läs boken). Samtidigt hinner vi som seglar med fler vågor än paddlarna och behöver inte vara lika kritiska i vågvalet för att ha skoj.

    Dessutom utan surfing så skulle inga andra brädsporter finnas brukar jag alltid säga. Och då förstår folk att man skall låta dessa ha tillgång till vågorna 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 14:19

    Nej, att det går dåligt för de flesta att skilja på höger/vänster är inte bara en träningssak, då skulle det vara betydligt fler som var lika snabba på det som på upp/ner.

    Men ett problem med många av väjningsreglerna är att de är enkla att följa i åtta knop på en deplacerande segelbåt och med ganska mycket utrymme på vattnet. Att göra samma sak när 30-40 pers seglar runt 25 knop i Käringviken på Torö är en helt annan sak. I det läget uppkommer ofta situation efter situation där man inte hinner tänka.

  • mr-jibe

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 17:01

    Rasmus_W: Men om då får man väl köra lite saktare då! 😀 Träna in väjningsreglerna så de sitter i märgen så kan du hoppa upp o sätta dig på att det blir enklare och att du gör klokare beslut…

    jenselias: Otroligt bra inlägg! Håller verkligen med om att man borde ta det inne vid stranden i lugn o ro. Finns inge värre som nybörjare att bli utskälld efter noter… Man känner sig inte så välkommen till denna fantastiska sport 😉

  • jibedude

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 17:06

    Sätt bara upp rakblad i masttoppen och sikta mot linorna så är det bara att köra på (Y)

  • john1

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 17:37

    Om det händer en olycka och försäkringsbolag blir involverada så är det seglingsreglerna som gäller och inget annat.
    väjning för
    – Styrbords halser
    – Om båda seglare seglar för styrbords halser så har lovart seglare (han som är närmast vindögat) väjningsplikt.
    – Generellt: lovart seglare har väjningsplikt.
    – Inhäntande seglare skall vika.
    – Seglar du med styrbords halsar ocg med en seglare i lovart som plötselig faller av och jippar framför dig så har han som jippar väjningsplikt.
    OBS; det är viktigt att den som jippar tittar bakåt och i le (ner) så han har fri bana för att jippa.

    JJ

  • woodleaflay

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 19:56

    Sedan finns ju av gammal vågseglingshävd en regel som säger att man väjjer för den som är på väg ut. Jag vet att detta varit uppe tills diskussion här förr och vissa kitare har uttryckt missnöjje med denna regel. Dock är vi många vindsurfare som kör efter det när det är tillämpbart.

    Sedan tycker jag det är viktigt att ha lite koll i vågor på vem som skall ta vågen för att rida den och att man då ger plats till det. Detta är svårt nog med vindsurfare som inte har koll och än svårare blir det med kitare som ju snabbt vänder in på vågorna och som ofta kan rida vågorna åt båda hållen.

    I klarttext betyder det att ligger jag bakom någon på en våg och ser att han tittar över axeln för att se om vågen är ridbar så svänger jag av vågen eller visar att jag kommer ge plats. Detta borde fler lära sig.

  • haze

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 20:01
    woodleaflay;661268 wrote:
    Sedan finns ju av gammal vågseglingshävd en regel som säger att man väjjer för den som är på väg ut. Jag vet att detta varit uppe tills diskussion här förr och vissa kitare har uttryckt missnöjje med denna regel. Dock är vi många vindsurfare som kör efter det när det är tillämpbart.

    Sedan tycker jag det är viktigt att ha lite koll i vågor på vem som skall ta vågen för att rida den och att man då ger plats till det. Detta är svårt nog med vindsurfare som inte har koll och än svårare blir det med kitare som ju snabbt vänder in på vågorna och som ofta kan rida vågorna åt båda hållen.

    I klarttext betyder det att ligger jag bakom någon på en våg och ser att han tittar över axeln för att se om vågen är ridbar så svänger jag av vågen eller visar att jag kommer ge plats. Detta borde fler lära sig.

    Den regel tror jag är avskaffad i Hanstholm i alla fall. För om man skall ta hänsyn till den med 200 vindsurfare och 50 kitesurfare så kommer du aldrig upp i höjd 😉

  • woodleaflay

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 20:04

    Haze, Vilken regel menar du? Ge plats åt den som är på väg ut eller ge plats åt den som har vågen?

  • haze

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 20:23

    Sorry… Självklart den att ge plats på väg ut. Jag försökte köra den alternativet första månaden jag bodde här men det slutade med att jag tappade så sjukt mycket höjd så det var hopplöst. Och sedan kommer nästa fråga i samband med det. hur långt ut gäller den regeln? 😉

    Ge plats på vägen är ju självklart då Hanstholm är ett vågspot 😉

  • christian

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 11:32

    Har ni märkt vilket konstigt fokus det blir på en sådan här tråd => Vad alla andra skall göra och ändå inte gör så det är kanske lika bra att skita i det

    Det absolut viktigaste är att förmedla i vilka situationer var och en är väjningsskyldig och i vilka moment det finns anledning att se upp lite extra så att man sedan kan visa andra surfare den hänsyn man gärna ånjuter själv!

    Personligen åker jag inte omkring och förväntar mig att alla väjer, det är en smula godtroget 🙂
    Men jag väjer för alla andra.

    Det kan vara värt att poängtera att väjningsreglerna är till för att undvika en “närsituation” och “risk för kollision”. När man väl hamnat där är väjningsreglerna satta ur spel och det är då bådas skyldighet att undvika kollision.
    När de här begreppen anses gälla beror på alla yttre omständigheter och några exakta avstånd finner man oftast först i själva sjöförklaringen (rättegång vid kollisioner etc till sjöss). Men det bör hamna på ett avstånd där den med rätt till väg måste börja manövrera för att slippa hamna i den väjningsskyldiges riskområde.

    Av denna anledning kan det vara lämpligt att man som surfare har klart för sig hur stort ens riskområde är och att man seglar så att närsituationerna kan minskas (onödiga närsituationer)

    Det gör man genom att hålla uppsikt, göra saker i god tid, och genom att hålla säkra avstånd!

  • jenselias

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 12:06

    Helt rätt Christian! Jag försökte faktiskt vända på argumentationen i diskussionen så som du menar. Och det gick bra ett litet litet tag.

    Agera enligt dina skyldigheter och inte dina rättigheter. Alltså då du gippar och kommer ut på en ny bog funderar du i ett ögonblick vilken bog du har och om det är babord så ändrar du kurs i tid och tydligt mot de du möter för mot för, så att de tydligt ser att du respekterar deras “rättighet”. Det är ett positivt agerande. Samma om du svänger omkring (ändrar kurs), så ser du dig om först eftersom du då gör dig skyldig till att ge plats åt alla andra tills du återigen håller en fast kurs. (Ja, läs då om stycket från början igen.)

    Ett negativt handlingsförfarande, där man hävdar sin rätt även i de lägen den väjningsskyldige inte visar handling i tid är ett effektivt sätt att sätta reglerna ur spel och hela tiden hamna i lägen som kräver nödagerande från alla parter.

    Utnyttja det faktum att du är väjningsskyldig till lite skoj och teknik. Visa i tid att du håller undan beräkna väg hitta vågor och gå in bakom den du väjde för och ta vågen där eller gör ett schysst hopp med den extra fart du fick då du föll av etc. Självklart med uppsikt på andra omkring. För min del är det sättet att segla både utvecklande och mer positivt utmanande. Då du har rätt till väg kan du ändå inte leka omkring med hopp, vågtagning och vändningar utan att samtidigt förlora “din rätt”. Alltså måste du i ett sånt läge hålla lika mycket uppsikt om du ska surfa positivt. Basta!

  • viktor77

    Gäst
    7 juli, 2011 vid 13:32

    Så vindsurfare, det är alltså ok om jag som kitesurfare fortsätter med att alltid passera i lä om er? Om det nu inte är bland vågor, nära strand, brygga etc. Som nån skrev tidigare så är det ju bara att göra ett hopp, så har man tappat en del höjd och kan lugnt passera i lä. Självklart ska jag vara så tydlig det bara går. Problemet är väl bara nybörjare. Men vindsurfingsnybörjare är i de flesta fall väldigt enkla att möta/passera. Värre är det med kitesurfingsnybörjare – då är det ofta enklare att vända än att mötas.

  • christian

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 19:02

    Jag har aldrig hört någon avvikande uppfattning bland vindsurfare annat än att det är mest fördelaktigt att möta en kitare som passerar i lä. Bland kitare som hoppar vill man ogärna ha folk i lä så det blir väl en win-win 🙂

  • junksurf

    Medlem
    10 juli, 2011 vid 20:07

    Kör både kite och windsurf. Funderar lite på samma sak tycker att de klart mest fördelaktikt för både kite och windsurfare om kite går i lä även om den har vind ifrån höger.
    Bara viktigt att den som har företräde i detta fall kiten inte är för snål med höjden, utan tydligt visar sina avsikter i god tid för windsurfaren. Sen är saken biff.
    Inte så kul som windsurfare att tappa planing medan man tvångshöjdar förbi.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjning kite – vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.