Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Val av komplett utrustning. Hilfe!

  • Val av komplett utrustning. Hilfe!

    Publicerad av bad-kharma på 18 september, 2012 vid 09:26

    Hejsan.
    Jag har letat efter tips i forumet, men inte hittat något som stämmer med min vikt och framförallt inte all utrustning.

    Jag har precis kommit hem från Makadi där jag gick en kurs. Givetvis “föll” jag för kitesurfing. Där hade jag en 14km2 North, som var några år gammal, en ganska stor bräda och bommen har jag ingen koll på.
    Jag väger 86kg och är 185cm. Jag bor i Sölvesborg/Blekinge och kommer nog mest att surfa där (i början). Hoppas ni fått den info ni behöver för att hjälpa mig.

    Vad ska jag köpa? Var ska jag köpa det? Beg? Nytt?

    Kite, bräda, bom, dräkt, skor.

    Tack på förhand!

    jaca svarade 11 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • deaz

    Medlem
    18 september, 2012 vid 11:29

    Det finns mängder med surfshops i Sverige, http://surf.se har ett bra utbud och har dessutom REA just nu, jag skulle absolut förespråka att köpa nytt, får du problem med din utrustning kan du alltid vända dig direkt till återförsäljaren. Dom lägger ihop ett helt paket till dig!

  • mokrypes

    Medlem
    18 september, 2012 vid 13:41
  • roggan

    Medlem
    18 september, 2012 vid 15:22

    Hej. Om du inte har full koll på draken än så skulle jag köpa begagnat. Årsmodel är ju lite svårt att säga för det beroe ju på hur mycket grejerna är använda. Men säg två år gammalt i gott skick funkar nog fint. Äldre hade jag nog inte köpt om det inte är riktigt fina grejer till väldigt bra pris. Äldre än runt 2007 ska du inte köpa för då är ofta säkerheten sämre. 4 eller femlinors är smaksak. Mer safe med fem linor men också mer risk för trassel och att femte linan snurrar sig runt kajten.
    Jag hade köpt kite från något av dom stora märkena.
    En 13 och en 9 kite borde funka. !4 blir tråkigt. !3 är stort också men då täcker du mer vind. Eller 7-8 och 11-12 och en extra bräda som är större.
    Bräda borde du försöka hitta någon som är ok på allt men inte super på nått. Och ska du ha två brädor ska den ena vara stor och lätt att ta höjd med.
    Våtdräkt. En 5-4 kanske som är limmad och sydd.
    Sele. Köp en dyrare midjesele. En dyrare sitter bättre och hjälper ryggen bättre. Eller en sittsele om du inte tycker det är töntigt.

    På V är det inte lätt att köra i sandviken för det blir turbulent och byigt. Sv är jäkligt skoj där men om du inte redan kan åka så kommer du få svårare att lära dig där. Ganska mycket vågor. Ivösjön är bättre men farlig launch och träd på sidan. Också turbulent inne vid land. Hade jag varit du hade jag åkt till skånes västkust först. Bättre ställe att lära sig på.

    Vill du ha någon att kajta med är det bara att du hör av dig. Jag bor i karlshamn så det är ju ganska nära.

  • skoldpadda

    Medlem
    19 september, 2012 vid 07:59

    Hej Kharma och grattis till val av en fin sport.
    Jag började kita förra året och detta är vad jag skulle rekommendera:

    Kite: Köp begagnad men i mycket bra skick (~5-6000kr). Jag köpte en ny (~12000kr) vilket var onödigt, men roligt då den är fin ;). Jag har klarat mig fint på i huvudsak en kite, man får finna sig i att inte surfa när det blåser för mycket eller för lite (min är 12m, men du behöver nog större då jag väger 80kr). Min kite är en C-hybrid (Ozone C4) och den har varit underbar, men det finns säkert 100 andra fina kites att börja med. Begagnad gör att du tidigare har råd med en andra kite vilket du kommer vilja ha inom ett år.

    Bräda: Jag köpte en ny bräda (SU-2 prorider, ~3000kr) och tycker den har fungerat fint. Hade nog köpt en sådan eller en begagnad med dyrare nypris om jag varit nybörjare. Räkna med att brädan kommer ta en hel del stryk, så ny för 5-6000kr låter dumt i mina öron.

    Dräkt: Jag har en 5mm mares dräkt att surfa i. Avrekommenderas starkt, dräkter med olika tjocklek t.ex. 5/3 måste vara betydligt bättre till surfing. Skor prolimit = billiga och fungerat fint. Sommartid kör jag dock utan skor och i min shorty-dräkt.

    Hjälm: Jag slog huvudet hårt i en sten när det var fint väder, stadig vind och 5-6m/s (dvs. extremlugna förhållanden). Utan hjälm vill jag inte veta vad som skulle hänt. En extra bonus med hjälm var att min hade små “öronlappar” (i början tyckte jag det var stressande med ljudet av vind i öronen, nu tycker jag det är trevligare med ljudet 😉

    P.S. Var medveten om att en överhängande del av de som postar tips om utrustning på surfzone antingen säljer utrustningen ifråga eller är sponsrade av försäljare.

    Lycka till!

  • blizzy

    Medlem
    19 september, 2012 vid 09:06

    Kite, bräda – finns 100 o välja mellan. Ny, beg, olika märken, modeller etc. Googla o läs!
    Beg är (såklart) billigare, men medför vissa risker då man inte riktigt vet hur föreg. ägare har använt dem o vilket skick de är i (om man inte har ett öga för sånt). Ny är ju dyrare men då får du en som bör hålla bättre, o i värsta fall har ju butikerna garantier som kan hjälpa dig.. Lite samma princip som att köpa bil..

    Dräkt – “5/3” (5mm torso, 3mm armar/ben) är standard i Sverige. Komplettera med en tunn 1-2mm vest (med eller utan luva) när det blir riktigt kallt.

    Skor – Boots (höga) 4-6mm funkar höst, vinter, vår. På sommarn kör man utan.

    Handskar – Nödvändigt sen höst, vinter, tidig vår.. om man inte är crazy varmblodig o har grym cirkulation..
    Fingervantar ger bättre rörlighet o lättare att greppa bommen etc, men tumvantar är generellt sett varmare (samma princip som med skidhandskar)… Dock viktigt att tänka på – tjocka handskar är varmare, men kan ge kramp i underarmar, fingrar mm när man håller i bommen länge. Så tjockare är inte nödvändigtvis bättre…

  • bad-kharma

    Medlem
    20 september, 2012 vid 17:33

    Stort tack till alla hjälpsamma svar. Jag har fått fina paketförslag från surf.se och även hittat lite beg. Tyvärr äldre än 2007 vilket jag också har hört ska vara för gammalt. De håller tydligen sämre och en och annan krasch blir det ju i början. Jag “lyckades” paja en när jag gick kurs och den var gammal.

    roggan: Jag lär höra av mig. Har fått många tips om Ivösjön. Har några windsurfarkompisar som seglar där.

    Nu ska jag jaga en bra vinter-deal 🙂 Ska helst bara sälja min race-mc…

  • blizzy

    Medlem
    21 september, 2012 vid 11:43

    Äldre än 2007 hade jag avrådit ifrån. Både pga hur de var utformade då och pga risk för att de kan vara av dålig kvalitet / slitna.

    Dom flesta butiker har paketerbjudande som säkert kan passa dig. Om du inte har någon butik i närheten så kan dom ju oftast skicka. Så det är bara att leta på =) Ibland har ju butikerna utförsäljning av förra årets modeller osv, kan vara värt att kika på också. Om du vill ha tips på butiker så kolla Surfers, Fahlens och Onwater.

  • jaca

    Medlem
    23 september, 2012 vid 11:28

    Hej Kharma,

    Välkommen till en fantastiskt rolig sport som man kan utöva året om! Vi är ett gäng i Blekinge som kör rätt mycket och vi “hänger” en del på en FB-grupp som heter “Det blåser! Vart åker vi!” https://www.facebook.com/groups/201452443321147/
    Vi kör mycket på Torhamns Udde men det händer att vi kör Sandviken i Sölvesborg också, plus att vi rätt ofta tar surftrippar till västkusten 🙂 Häng med Roggan till oss i östra hörnet någon gång…

    Jag hade försökt köpa så ny utrustning som möjligt. Men om jag skulle välja mellan att köpa EN sprillans ny kajt eller två fjolårskajtar så hade jag lätt köpt två bättre begagnade kajtar. En 12:a och en 8-9:a i din viktklass. Du kommer snabbt utvecklas och vilja köra i starkare vindar än 6-9 m/s!, då behöver du en mindre kajt! Dessutom är en liten snabb kajt mycket roligare att köra än en stor långsam (i mitt tycke). Dessutom är det betydligt säkrare. Jag hade satsat på en 543-dräkt och eventuellt ett neoprenunderställ om du ska köra i vinter. 543 kan du köra i princip året om. Jag kör Atans 6,5mm skor och feta lobstervantar på vintern. Huva är ett måste på vintern och jag rekommenderar en väst med integrerad huva.

    Mvh
    Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Val av komplett utrustning. Hilfe!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.