Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing val av våtdräks

  • dameli

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 17:09

    Det beror på hur länge du vill kunna surfa. Med 5/4 tycker åtminstone jag att smärtgränsen (inklusive underställ) fungerar ned till 4 grader vatten 4 luft. Med 3mm blir det svårt att få ut en vettig säsong.

    Fick en del tips i vintras av Lima som förlängde min säsong avsevärt. Just nu är det 13-14 grader i ytvattnet så går det utmärkt att köra med enbart neoprem strumpor och tunn våtdräkt

    Fast har du ingen ekonomi att tänka på så kör på 3mm och köp en tjockare framåt vintern

  • mericsson

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 20:09

    Det handlar inte bara om tjockleken på dräkten utan kvaliteten på hur mycket vatten den tar in.
    Hade en billigare dräkt tidigare och tyvärr sänkte det hela upplevelsen.
    Min rekommendation är att se till att du verkligen köper en dräkt du kan vara ute länge med.

    Med det sagt, jag har ingen aning om dessa dräkter kvalificeras eller inte, men prisklassen talar mot det.

  • mickemoose

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 23:12

    ok, får tänkte lite till , svårt val. blir det klumpigt med 5 mm på sommaren? för varmt?

  • mericsson

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 06:52

    Jag kör min 5×4 nu och kommer troligen köra det ett tag till iaf tills vattnet nåt behaglig temp, sen tar jag min 3×2 med korta ben. Köper du en bra dräkt i 5mm känns det inte klumpigt. Möjligen kan det bli lite varmt om det är riktigt varmt i luften, men jag har egentligen aldrig känt att min 5×4 är för varm här i Sverige.

    Denna har jag: http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=1311&osCsid=g0faqlartb95c930vr4t9qsit3

  • 1111

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 07:11

    Du måste ha en med blindstitched söm.. (sydd genom halva neopren och limmad halva), då får du inget vatteninsläpp genom sömmen..

    En flatlock söm, är en ren sommardräkt och alldeles för kall nu i juni… glöm den..

    Du behöver egentligen båda, men du måste prova dem.. känner ej till dem..

    Jag hade nog hellre lagt på en tusenlapp, köpt Rip Curl, Pro Limit, Mystic, Oneill eller ngt annat känt märke.. sen kan du köpa en billig dräkt på Clas Olsson eller Stadium om sommaren slår till.. (eller tigga en gammal dräkt av ngn som vill städa sitt garage.. 🙂

    Lycka till!

  • martin

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 08:01

    3mm:aren i via den länken ser ut att vara en standard lågprisdräkt i dubbelneopren. Sådana dräkter dyker upp lite nu och då i diverse butiker, tex Lidl, Netto, Jula, Clas Ohlsson osv och 799 får sägas vara ganska dyrt för en sådan dräkt i relation till vad de brukar kosta där. 399 eller 499 har varit någon form av standardpris de senaste åren.

    5mm:s-dräkten är inget bra alternativ. Den är mer en dykdräkt i botten iom att den är 5mm även i ärmarna. Det blir tjockt och jobbigt för vind- och kitesurfing och risken är stor att passformen är lite tight i armarna, vilket ökar risken för krampproblem väsentligt. Dessutom har båda dräkterna dragkedjor i armar och/eller ben, vilket inte är bra för vatteninsläppet. Det tyder också på att neoprenet inte är speciellt smidigt. Är neoprenet mjukt behövs inga dragkedjor.

    Dubbelnylon är hållbart, men inte så varmt, eftersom yttertyget blir blött och kallt. Enkelnylon å andra sidan är betydligt varmare iom att utsidan aldrig blir blöt, men livslängden är avsevärt kortare. En bra dubbelnylondräkt kan hålla utan problem i tio säsonger, medan en enkelnylon brukar ge sig efter 2-4 säsonger, beroende på hur mycket man kör.

    Värmemässigt skulle jag gissa på att det här gäller för dräkterna du länkar till:

    3mm dubbelnylon: Fungerar i sommarväder och vatten över 17-18 grader. Regniga dagar kommer bli kalla, även mitt i sommaren. Vår och höstsurf är inte ens att tänka på. Det är helt enkelt en ren sommardräkt.

    5mm dubbelnylon med ganska mycket vatteninsläpp. Fungerar bra även regniga och lite småkalla dagar på sommaren, men när vattnet är kallare blir det kyligt. Sen maj till slutet av september ungefär gissningsvis. Mer problem med vattentemp än lufttemp, eftersom det är vatteninsläppet som är problemet och inte isolationen. Av de två dräkterna är den det bästa valet ändå.

    Även med låg budget så finns det en del bra alternativ. Surfspot är i princip oslagbara i Sverige när det gäller våtdräkter till budgetpris. Tex:

    http://www.surfspot.se/vatdrakt-ascan-c1-4mm.html
    En mycket bättre dräkt, men känslig för slitage iom enkelnylon.

    http://www.surfspot.se/vatdrakt-prolimit-storm-5-3.html
    Hållbar och tillräckligt varm för vår och höstsurf. Ett betydligt bättre alternativ än 5mm:aren i din länk och dessutom billigare.

    http://www.surfspot.se/tiki-prodigy-4-3-utforsaljning.html
    Ännu en riktigt fin dräkt för rimliga pengar. Bröstdragkedja ger bra rörlighet.

  • filip81

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 08:57

    Jag har denna: http://www.surf.se/herr/393-ion-element-semi-dry-4-3.html
    Väldigt nöjd med den, körde med den i februari med en rashguard under, frös inte ett dugg

  • mickemoose

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 20:48
    Martin;691127 wrote:
    3mm:aren i via den länken ser ut att vara en standard lågprisdräkt i dubbelneopren. Sådana dräkter dyker upp lite nu och då i diverse butiker, tex Lidl, Netto, Jula, Clas Ohlsson osv och 799 får sägas vara ganska dyrt för en sådan dräkt i relation till vad de brukar kosta där. 399 eller 499 har varit någon form av standardpris de senaste åren.

    5mm:s-dräkten är inget bra alternativ. Den är mer en dykdräkt i botten iom att den är 5mm även i ärmarna. Det blir tjockt och jobbigt för vind- och kitesurfing och risken är stor att passformen är lite tight i armarna, vilket ökar risken för krampproblem väsentligt. Dessutom har båda dräkterna dragkedjor i armar och/eller ben, vilket inte är bra för vatteninsläppet. Det tyder också på att neoprenet inte är speciellt smidigt. Är neoprenet mjukt behövs inga dragkedjor.

    Dubbelnylon är hållbart, men inte så varmt, eftersom yttertyget blir blött och kallt. Enkelnylon å andra sidan är betydligt varmare iom att utsidan aldrig blir blöt, men livslängden är avsevärt kortare. En bra dubbelnylondräkt kan hålla utan problem i tio säsonger, medan en enkelnylon brukar ge sig efter 2-4 säsonger, beroende på hur mycket man kör.

    Värmemässigt skulle jag gissa på att det här gäller för dräkterna du länkar till:

    3mm dubbelnylon: Fungerar i sommarväder och vatten över 17-18 grader. Regniga dagar kommer bli kalla, även mitt i sommaren. Vår och höstsurf är inte ens att tänka på. Det är helt enkelt en ren sommardräkt.

    5mm dubbelnylon med ganska mycket vatteninsläpp. Fungerar bra även regniga och lite småkalla dagar på sommaren, men när vattnet är kallare blir det kyligt. Sen maj till slutet av september ungefär gissningsvis. Mer problem med vattentemp än lufttemp, eftersom det är vatteninsläppet som är problemet och inte isolationen. Av de två dräkterna är den det bästa valet ändå.

    Även med låg budget så finns det en del bra alternativ. Surfspot är i princip oslagbara i Sverige när det gäller våtdräkter till budgetpris. Tex:

    http://www.surfspot.se/vatdrakt-ascan-c1-4mm.html
    En mycket bättre dräkt, men känslig för slitage iom enkelnylon.

    http://www.surfspot.se/vatdrakt-prolimit-storm-5-3.html
    Hållbar och tillräckligt varm för vår och höstsurf. Ett betydligt bättre alternativ än 5mm:aren i din länk och dessutom billigare.

    http://www.surfspot.se/tiki-prodigy-4-3-utforsaljning.html
    Ännu en riktigt fin dräkt för rimliga pengar. Bröstdragkedja ger bra rörlighet.

    tack för grymma svar! denna länk funkade inte : http://www.surfspot.se/tiki-prodigy-…rsaljning.html

    Men jag är inne på den 5/3 an. verkar bra! och en claes ohlssons shorty för högsommaren typ.
    men vad tror ni om dessa? annons här på surfzone: iof hål i med lagningar men iaf…http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=38218&title=v-e5tdraekt-ascan-polar-5-2f3-mm-olika-storlekar-2c-4854&cat=17

    och sen undrar jag om jag ska ha XL? 196cm 95kg, långa ben/armar,kort överkropp

  • milkman

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 01:06

    Tja. Vet inte om det hjälper, men vi satte ihop en liten guide för att hjälp folk att välja rätt dräkt för olika sporter: http://surfbussen.nu/produktguide/ratt-vatdrakt-till-din-sport-en-guide/

    Du kan ju strunta i varumärkena men det är i alla fall vad vi tycker är grundtankarna för att välja rätt dräkter.
    Många utav de dräkter du kikat på är inte limmade i sömmarna, och då är de helt uteslutna för bekväm kiting annat än när det är riktigt varmt.
    Vårt billigaste alternativ kostar 1499kr, då är det en tät dräkt med otippat bra gummi och flexibilitet. Och den håller ett tag.

  • mickemoose

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 07:21

    Okej, vilken storlek tror du jag behöver isåfall? (196cm 95kg, långa ben/armar,kort överkropp )

  • lima-ko

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 09:06

    Oavsett vad du väljer för märke köp ingen billig skit bara för att den är billig. Gå på en flexibel dräkt med bra neopren som håller dig varm, en obekväm/kall/oflexig dräkt kan förstöra den bästa av dagar.
    Vill du nörda ner dig ännu mer och bli rejält påläst så kika även på Kent/On Top Sports information om våtdräkter.

    Rätt rejäla mått på dig, eftersom du bor i Sthlm tycker jag således du gör bäst i att gå till en butik och pröva själv, förslagsvis Surfbussen eller Surfspot (och då kanske framförallt Mystic, deras storlekskarta finner du för övrigt här).

  • mickemoose

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 14:36

    Ja det låter vettigast att testa i butik. tror jag kör på det ! Vad betyder XL T? Xl tall? verkar ju passa mig isåfall,
    att den passar en hyfsat lång å smal snubbe som jag. men som sagt, får testa i butik sen, tack för alla tips 😀

  • lima-ko

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 17:27

    Exakt, det är en XL fast lite längre.

  • milkman

    Medlem
    17 juni, 2012 vid 19:49

    Från Prolimit skulle jag säga XLT (men en LT kommer funka också)
    Från Oniell så skulle jag säga säga LT (en XLT är onödigt stor då neoprenet är det bästa och mest flexibla jag varit med om. Jag kör tex M själv när sizechartet säger L)

    Du är förståss jättevälkommen att testa alla dräkter i butiken 🙂

  • mickemoose

    Medlem
    21 juni, 2012 vid 15:51

    @Milkman 691270 wrote:

    Från Prolimit skulle jag säga XLT (men en LT kommer funka också)
    Från Oniell så skulle jag säga säga LT (en XLT är onödigt stor då neoprenet är det bästa och mest flexibla jag varit med om. Jag kör tex M själv när sizechartet säger L)

    Du är förståss jättevälkommen att testa alla dräkter i butiken :)[/QUOTE

    Jens, var ligger butiken?
    svara helst till 070 86 12 394 då jag inte är inne här så ofta. 🙂
    Ja, Lt eller XLT verkar blir super

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing val av våtdräks

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.