Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

  • varför är de så få som vindsurfar ?

    Publicerad av sorensson på 8 september, 2008 vid 19:30

    jag vet ju att det finns än hel del vindsurfare i sverige redan men tillskillnad från fotboll eller sent 70tal varför har det blivit färre och varför kommer de inte fler ??

    klang svarade 15 år, 8 månader sedan 36 Medlemmar · 66 Svar
  • 66 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    8 september, 2008 vid 20:45

    Varför e de så få som spelar ishockey i Kenya? Eller spelar golf på Grönland?

  • trasurfarn

    Medlem
    8 september, 2008 vid 20:53

    Folk har blivit tröttare, bekvämare och manipulerade av reklamens makt!
    I Sverge finns inte någon Gardasjö där du kan näst intill ställa klockan efter den härliga sjöbrisen. Vi har de vindar och väder som vi har i Svedala.
    Take it or leave it!
    Dessutom har många som vindsurfar i dag planingskrav och kryssar dåligt i svag vind.
    men… Det finns fortfarande enusiaster som är allround: Kona-surfarna!
    Träsurfarn

  • gustav1980

    Medlem
    8 september, 2008 vid 21:06

    Kombinationen dyrt, svårt, mycket prylar och det faktum att ditt övriga liv (jobb, familj etc) måste planeras utefter SMHI:s båtväder gör Windsurfing till en omöjlig sport för de flesta.

    Jag älskar det och har lovat mig själv att aldrig sluta windsurfa. Men i konkurens med andra fritidsaktiviteter är det svårt att rekrytera nya windsurfare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 september, 2008 vid 21:36

    Tja, kanske tänkbara anledningar:

    • Ser inga andra vindsurfare
    • Ser bara extremsurfare eller extremt duktiga surfare
    • Hög instegströskel att lära sig segla
    • Hög instegströskel att lära sig vokabulären (“pungar fyr-sju”)
    • Inget vatten i närheten
    • Kallt vatten i närheten
    • Is på vattnet
    • Vill inte blåsa ut till havs
    • Vill inte blåsa in i vassen
    • För hög startkostnad för att chansa på ny utrustning
    • För hög risk att köpa fel vid chansning på begagnad utrustning
    • För lite pengar
    • För lite tid
    • Gäddskräck
    • Grundfrossa
    • Svårt att lära sig på egen hand
    • Ingen annan att åka med

    Men missar:

    • Naturupplevelsen
    • Vara nöjd av sin egen fart och framsteg
    • Närkontakt med elementen
    • Våga tänja dina gränser när du själv vill, lär dig och få belöning direkt
    • Kunna något som inte många av övriga befolkningen kan
    • Fysisk träning i frisk luft, inte inomhus
    • Hög fart utan att elda olja
  • tsss

    Medlem
    8 september, 2008 vid 21:46

    En bra fråga, eftersom det tydligen säljs en massa nya w-surfpaket. Som jag hört så går det ju bra för dom företagen som säljer surfutrustning, och det kan ju inte bara bero på att dom duktiga kraschar sina grejer med hög frekvens.

    Hamnar en massa grejer i garagen igen, precis som på 80talet när varenda bensinmack sålde brädor?

  • trasurfarn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 05:05

    Mycket intressant jämförelse vindsurfing – fotboll Sörensson!
    Men tyvärr har fotbollslirare än större potential att få ut en större glädje och spänning i sin sport än vad vindsurfare har. Inom fotboll skiter man i hur vädret är! Matcherna skall spelas/sändas oavsett vilken vind eller temperatur det är.
    Som fotbollspelare /suporter har du känt till dessa villkor hela tiden.
    Men vindsurfingen var en fluga som upptäcktes i varmare/blåsigare/vågigare länder samt det är även det som tillverkningen och marknadsföringen är anpassat för. Brädtillverkaren Kona står ofta inte högt i kurs i detta forum. En och annan erfaren centerbordslös vindsurfare här har även prisat en utveckling där det blir allt färre som vindsurfar och mer elitinriktat.
    Men biter man inte sig själv i svansen då?
    Nu kommer tyvärr det eviga tjatet som låter som ett mantra: Kona!
    Det finns tyvärr inget annat brädmärke med centerbord som försöker göra vindsurfingen folklig igen. Jag tycker i alla fall att Kona-folket inte bör motarbetas i sina folkliga försök till nyrekrytering och kappseglingsarrangemang. Det är väl trevligt om det blir så många vindsurfare som möjligt i landet oavsett om man använder centerbord eller inte.
    Träsurfarn

  • argulander

    Medlem
    9 september, 2008 vid 05:09

    @Sörensson 498016 wrote:

    jag vet ju att det finns än hel del vindsurfare i sverige redan men tillskillnad från fotboll eller sent 70tal varför har det blivit färre och varför kommer de inte fler ??

    Verkar inte alls bli färre utan fler. Dock inte upp till 70-talets nivå förstås. Då man inte surfade på samma sätt som nu utan mest gled runt i maklig fart på stora pråmar med trekantsegel i 2-5 m/s. Lider inte så mycket av att vi inte är fler, många spots i alla fall i Stockholm kan inte svälja så många fler surfare, dåligt med P-platser etc.

    Klas

  • styret

    Medlem
    9 september, 2008 vid 05:25

    tycker också jag ser en markant ökning bland nybörjare på senaste. men min fråga är. varför ska vi vara fler? vad blir bättre av det?

  • tbsurf

    Medlem
    9 september, 2008 vid 05:39

    @styret 498127 wrote:

    tycker också jag ser en markant ökning bland nybörjare på senaste. men min fråga är. varför ska vi vara fler? vad blir bättre av det?

    Vad blir bättre om fler vindsurfar?
    Ja då kanske vi får återförsäljare som vågar ta hem och ha prylar på hyllan istället för att som nu ta hem på beställning. Helt sjuka leveranstider nu när något går sönder.
    Obs jag pratar om fortåkarprylar.

  • kesse

    Medlem
    9 september, 2008 vid 05:50

    Det är ju så att det bara är de rika, glada och snygga som surfar. Dels för att “snygg genen” gör att man per automatik får bra kordination och perfekt muskelmassa för att kunna orka surfa. Kondition och glädje ligger med i samma genpaket.
    Övriga del av befolkningen får mera “bag in box gen” som i stark kombination av platt TV behov ger en kropp som är mindre anpassad för att befinna sig i vatten, stor trut för att få ner bagen ger per automatik en överbegåvad kunskap av att svälja havsvatten och en kraftig högernäve för att greppa kartongen ger en sjunktendens av överkroppen först, heter “svanusanus” på latin. Samt att Tv jäveln punkterar börsen som behövs för att köpa en fetplanka att flyta runt på.
    Det vin pimplande folket är ju i behov av en nära liggande ICA butik för att få in en burk kantareller i lägenheten istället för att knalla ut i buschen för att finna dylika ätbara attribut. Efterssom de då inte har upplevt gräs och koskit under fötterna utan bara hård svart asfalt har de inte uppfattat att man kan göra roliga saker utanför TV rummet. Det icke vindsurfande folket tror att allt som inte kan ätas är trickfilmat.

    Denna teori är inte vetenskapligt bevisad utan bara en mycket morgontrött snabb reflektion för att hjälpa er att förstå att vi vindsurfare som grupp är en mycket lyckligt lottad del av befolkningen.

    Mera Kuling Åt Svenska Folket
    Thomas

  • trasurfarn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 05:58

    Visst!
    Du har helt rätt Klas! P-platserna är begränsade vid spoten bl a i Stockholm samt för många vindsurfare ställer till problem som så småningom kan leda till vindsurfingförbud. Båtfolket/sjöfarten var inte glada åt vindsurfarna som kom drivandes/surfandes i klasar och var i vägen, när vindsurfingen var som populärast.
    Men nog tycker jag att Konan inte bör jämföras med pås/trekant-segel!
    De har fullt moderna segel som håller formen men med lite mindre monofilm.
    Det vore intressant att veta hur många här på konfen som skule pallat med Konaraiden Stavsnäs – Sandhamn? Första året som raiden gick blåste det tydligen riktigt grymt och många bröt. Så nog kan det även vara en utmaning att surfa på en modern raceboardbräda!
    Nackdelar med sporten/intresset blir för liten?
    Tja….Det kan leda till dålig lönsamhet för återförsäljarna och på längre sikt svårt att få tag på vinsurfingprylar.
    Samt man bör aldrig vindsurfa ensam om något skulle hända.
    Träsurfarn

  • tomasn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 06:13

    @Träsurfarn 498123 wrote:

    Mycket intressant jämförelse vindsurfing – fotboll Sörensson!
    Men tyvärr har fotbollslirare än större potential att få ut en större glädje och spänning i sin sport än vad vindsurfare har. Inom fotboll skiter man i hur vädret är! Matcherna skall spelas/sändas oavsett vilken vind eller temperatur det är.
    Som fotbollspelare /suporter har du känt till dessa villkor hela tiden.
    Men vindsurfingen var en fluga som upptäcktes i varmare/blåsigare/vågigare länder samt det är även det som tillverkningen och marknadsföringen är anpassat för. Brädtillverkaren Kona står ofta inte högt i kurs i detta forum. En och annan erfaren centerbordslös vindsurfare här har även prisat en utveckling där det blir allt färre som vindsurfar och mer elitinriktat.
    Men biter man inte sig själv i svansen då?
    Nu kommer tyvärr det eviga tjatet som låter som ett mantra: Kona!
    Det finns tyvärr inget annat brädmärke med centerbord som försöker göra vindsurfingen folklig igen. Jag tycker i alla fall att Kona-folket inte bör motarbetas i sina folkliga försök till nyrekrytering och kappseglingsarrangemang. Det är väl trevligt om det blir så många vindsurfare som möjligt i landet oavsett om man använder centerbord eller inte.
    Träsurfarn

    Att vsurfingen ska bli folklig känns ju inte så viktigt. Snarare ett hotfullt scenario.

  • pedersen

    Medlem
    9 september, 2008 vid 06:40
    argulander;498124 wrote:
    Verkar inte alls bli färre utan fler. Dock inte upp till 70-talets nivå förstås. Då man inte surfade på samma sätt som nu utan mest gled runt i maklig fart på stora pråmar med trekantsegel i 2-5 m/s. Lider inte så mycket av att vi inte är fler, många spots i alla fall i Stockholm kan inte svälja så många fler surfare, dåligt med P-platser etc.

    Klas

    Känns skönt att bo på västkusten vid Laholmsbukten, när man hör om P-problem och sånt. Här finns gott om plats på stränderna (som är av sand). Inte ens något tjafs mellan kitare och vindsurfare, iaf inte i Halmstad (vad jag har märkt). :laugh:

  • surfslusken

    Medlem
    9 september, 2008 vid 06:42

    Jag både surfar OCH sörplar i mej mängder me vin, t o m bag in box ibland!

    @Träsurfarn 498133 wrote:

    Tja….Det kan leda till dålig lönsamhet för återförsäljarna och på längre sikt svårt att få tag på vinsurfingprylar.
    Samt man bör aldrig vindsurfa ensam om något skulle hända.
    Träsurfarn

    Dom två meningarna visar att du helt klart inte surfat tillräckligt länge för o va fast i skiten. Tror du att man skulle sluta bara för att de inte gick o köpa prylar?? Man skulle givetvis kavla upp ärmarna o snickra ihop hela kitet själv om de va vad som krävdes för att man skulle kunna ge sej ut, har ju gjorts förr. Och att lyckas hålla sej på stranden o titta på vågorna i kulingen bara för att ingen annan är ute??? Jo, eller hur???

    E man torsk på skiten så e man.

  • bjornen

    Medlem
    9 september, 2008 vid 06:53

    Undrar om Sörensson inte är en “undercoverkonakille/tjej” Alla dessa trådar slutar av en slump med diskussioner om kona….tragiska sådana på en förmodligen bra produkt.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55952&highlight=kona

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54266&highlight=kona

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.