• Vario top

    Publicerad av steebe på 5 juli, 2005 vid 08:58

    Någon som vet om det finns bra segel med vario top så att men kan ändra lufflängden. Tänker främst på mindre segel typ 3,7 – 4,5 m2. Alternativt om det finns någon äldre segellinje som fortfarande funkar.

    mexi_ svarade 18 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • ola-h

    Medlem
    5 juli, 2005 vid 09:14

    Jag har dålig koll på maknaden överlag, men det är nog rätt många segel där det går att sätta dit en variotopp. När det gäller “mitt” märke HotSails Maui så går de att beställa antingen med eller utan variotopp. Seglen med variotopp har en konstruktion så man antingen sätter dit den lösa toppen med sitt justerbara band eller så sätter man dit en liten plupp direkt i seglet (om man har rätt mastlängd) och slipper fladdrande band.

    De segel som beställs utan variotopp ha istället ett fastsytt kevlarförstärkt band i toppen. Fördelen med deta är att man aldrig behöver gå upp och kolla i toppen om masten hamnade rätt (dvs pluppen på pluggen som sitter i seglet träffar plupphålet i masten) utan det är bara att trä i masten och dra i nedhalet (sparar ca 5 meters promenad och 20 sekunder…). Dock går det (i alla fall på segel från 2004 och senare) att köpa en lös variotopp från hotsailsmaui.se sätta fast i segeltoppen och sedan vika undan det kevlarförstärkta bandet så att masten kan passera. Så, svaret på din fråga är när det gäller Hot Sails Maui kan alla (nyare) segel förses med variotopp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2005 vid 11:09

    Körde inte Simmer med variotop ett tag!?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2005 vid 11:12

    De flesta märken har variotopp på sina segel i dessa storlekar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 06:11

    Någon som har ett segel med variotop?

  • svenne

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 07:45

    Mitt Gun Jam har det.

    –S

  • adde

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 07:53

    Säkert >90% av de segel som riggas på 370 och 400 master har variotopp (upp till ca 5.0). Även de på 430 brukar ha variotopp men där förekommer det fixa toppar.

    Varför denna fixering vid variotopp?

    /adde

  • mbkpeter

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 08:01

    jag har ett simmer crossover 5.3 (-03) med variotopp. Helt kanonskick och till salu för 1800 spänn

    sök på säljes

  • memnoch

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 08:47

    Ola, Jag köpte ett Psyclone av dig (4,2) årsmodell typ 2001(?) Nu skall jag sälja det vidare till en polare och han har inte någon riktigt lämplig mast (hädelse i dina öron, jag vet) och undrar därför var jag kan hitta en variotopp? Hur menar du att man kan fästa den. Det finns ingen öljett i mitt Psyclone, men det kanske det finns på senare årsmodeller…?

  • steebe

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 09:13

    vario fixering
    frågan ställs med anledning av att kunna minimera antalet master utan att tappa för mycket prestanda.
    Hade varit grymt att kunna köra en hel linje på en el två master

  • adde

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 09:17

    Då finns det redan “färdiga” lösningar att tillgå laugh.gif. North har tex ett system med två master per linje! Många har så en våglinje går på 400 osv…

    Vad är du ute efter för stolekar på och typ av segel?

    /adde

  • safesurfer

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 19:14

    Vore det inte bättre att ha botten på seglet 10cm ovanför nedhalet än att förlänga seglet i toppen? Ser sämre ut men borde ju inte påverka flexet(styvheten) på segeltoppen lika markant. Jag har två master 430 och 480. På ett segel är luffen 470 40cm förlängning fungerar inte alls bra blir för mjukt och jag är inte sugen på att kapa 480masten mer för då fungerar den inte till 8,0seglet, vore det inte bättre att rigga på 480 och inte dra seglet ända ner än att förlänga 430 masten 40cm?

  • ola-h

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 22:23

    Hur ser toppen ut på detta seglet (jag kommer inte ihåg)? Är det en liten plastplugg som sitter fast med två små repöglor?

    I så fall går det att pilla bort pluggen och fästa en variotopp i de två små repen. Hots variotoppar har dock ändrat sig från år till år och jag är inte säker på vilken som funkar bäst till ditt segel.

    Om seglet ser ut som jag antyder ovan så kan vi börja rota i vilkan variotopp vi skall ordna fram (dessutom behöver jag veta hur lång den skall vara).

    Om seglet ser ut på något annat sätt i toppen, försök beskriva hur.

  • dr-masse

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:18

    Nej, det är inte alls säker att det blir bättre. Seglets drag kommer att hamna för högt, sannolikt är 480 masten för styv och det lär inte bli någon vidare balans.

    Vad är det för segel du försöker köra med 430 masten? Hur mycket väger du?

    Masta På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 12:29

    Jag väger 87 och masten är en powerex z-wave tror att imcs är 21. Luffen är 468 så det blir 38cm förlängning men det känns klart mjukt ingen acceleration alls då man pumpar seglet. kanske är en ny mast enda lösningen? Vad blir effekten av att få seglets tyngdpunkt för högt.

  • dr-masse

    Medlem
    7 juli, 2005 vid 13:08

    Är det verkligen 430 rekat till det seglet?

    Om du väger 87 blir nog 430 lite mjukt. 480 blir däremot för styv, seglet kommer att kännas helunderligt. Tyngdpunkten (draget) för högt gör att det kommer att kännas väldigt obalanserat. Gapet mellan segel och bräda gör att det blir svårare att få fart.

    Ny mast är nog värd att fundera på, vilken är rekommenderad? Är det 430 kan du testa en 460 ändå, eftersom du väger en del.

    Masta På!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.