• VarioTop?

    Publicerad av royn på 9 maj, 2006 vid 14:17

    Köpte ett beg segel, Simmer X-flex 4.5 av Surfersparadise. De sade att jag kunde använda min 430 fiberstar mast (21 IMCS). Luff för seglet är rek. till 405 men de sade att varion räcker gott, det enda är att för varje 5cm av varion så går IMCS upp ett steg.

    Min fråga är , hur kommer detta funka att segla med. Kommer det kännas som jag seglar med en dörr typ. Jag menar, det borde bli grymt styvt eller?

    Någon som har erfarenhet inom detta?

    Royn

    rasmus_w svarade 18 år sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • donpedro

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 14:26

    Jag seglade min 4,7 på 430 mast förut, den har rec mast 400 och luffen ligger på 410 tror jag. Det funkade bra men det är helt klart att rekomendera med en kortare mast. Seglet blir precis som du nämner mycket styvt och tål inte alls lika mycke vind som med en mjukare kortare mast. Men det bästa e väl att du provar själv så får du en uppfattning. Kanske kan du låna en 400 mast av en kompis nån dag så får du känna skillnaden oxå å se om det är värt att köpa en ny mast.

  • royn

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 16:26

    Ja det är väl som du säger bara att testa och se.

  • fantomen

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 17:26
    Royn wrote:
    Köpte ett beg segel, Simmer X-flex 4.5 av Surfersparadise. De sade att jag kunde använda min 430 fiberstar mast (21 IMCS). Luff för seglet är rek. till 405 men de sade att varion räcker gott, det enda är att för varje 5cm av varion så går IMCS upp ett steg.

    Min fråga är , hur kommer detta funka att segla med. Kommer det kännas som jag seglar med en dörr typ. Jag menar, det borde bli grymt styvt eller?

    Någon som har erfarenhet inom detta?

    Royn

    Jag körde ett simmer wavecomp 4.5(404 luff tror jag) på en 430 fiberspar tidal wave mast… Funkade okej. Var rätt styvt. Men väger du mycket kanske det är lungt.
    /Micke

  • royn

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 20:19

    Jag väger 90-92kg så det borde funka ok antar jag.

    Tack för era svar

  • rasmus_w

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 23:56

    Jag kör mitt Simmer Crossover 4.5 med rekommenderad (400)-mast och de gånger jag har kört med det seglet har jag tyckt seglingen har känts rätt stum och ryckig. När jag har kört 5.0 och 5.7 (bägge sydda för 430) med samma mast har det känts betydligt skönare. Antingen har jag inte hittat nåt bra trim på 4.5:an eller så gillar jag att köra med mjuka master. Bprde kanske testa 4.5:an med en 370 nån gång.

  • endy

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 06:32

    Vilken luff har din 4,5:a?
    Jag körde min 4,5:a förra året på 370 mast, luffen var 396, provade med “rec” mast 400 men det blev för styvt, och fick aldrig bra rigg på det.
    Detta trots att jag är ganska tung ~88kg
    Rätt mast för mindre segel är väldigt viktigt!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 20:30

    405 är luff på 4.5:an, så det lär bli närmare 40 cm förlängning i praktiken på en 370. Visserligen kan min förlängare förlänga så mycket, men det känns ändå lite väl…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.