Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Världens hajtätaste stränder?

  • tall-jonny

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 13:29
    Svenne;555847 wrote:
    Sluta upp med sån här onödig jävla skit!
    Så onödigt ointressant så jag ämnar inte ens klicka på länken (vilket jag iofs inte hade gjort över huvudtaget eftersom den leder till Expressen). Sätt all hajskräck i kontrast till hur många som badar varje dag. Sitta och noja om nåt sånt här. Det dör färre än 20 om året i hajattacker medans de fiskas till utrotning.
    http://news.nationalgeographic.com/news/2005/06/0613_050613_sharkfacts.html

    Ingen borde yttra sig i ämnet utan att åtminstone ha sett den här: http://www.sharkwater.com/

    Sverige? Jovars, det går ju gladeligen bra att sätta sig i bilen varje dag eller hur? Kolla upp hur många som dör i trafiken pga av rattfylla (jag kan tipsa om 150). Förra året dog 39 000 i trafikolyckor inom EU.

    Å så tjatar ni om en stackars jävla haj nånstans.

    Äntligen nåt vettigt när det gäller vindsurfing och risker med hajar – heja!

  • nikke

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 17:37
    mikaels;555918 wrote:
    Shit, du brukar ju vara en balanserad surfare här, vadan detta?

    Jag kommer att sakna hajar ungefär som myggor och fästingar, så om de blir färre ligger jag inte sömnlös 😉

    Haha, håller fullständigt med dig. Kunde inte sagt det bättre själv!!! 😉

  • emil_h

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 18:39

    Bra sagt Svenne. Även om jag e en av de första som pissar ner sig när en haj e på ingång…hehe.

  • dr-masse

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 20:29
    mikaels;555918 wrote:
    Shit, du brukar ju vara en balanserad surfare här, vadan detta?

    Jag kommer att sakna hajar ungefär som myggor och fästingar, så om de blir färre ligger jag inte sömnlös 😉

    Det där måste väl vara ironi?

    För du likställer väl inte din eventuella brist på saknad av hajar och därmed goda nattsömn, ett av världens mest sofistikerade, fascinerande och fulländade djur i sitt element efter miljoner år av utveckling och förfining, med en fästing?

    Jag kommer sakna människor som är helt oförmögna att betrakta sig själva och sina åsikter i ett aningens större sammanhang ungefär lika mycket som jag saknar surfslusken.

    Men vänta nu här.

    Jag saknar ju surfslusken. 😀

  • mikaels

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 10:49
    dr Masse;556301 wrote:
    ett av världens mest sofistikerade, fascinerande och fulländade djur i sitt element efter miljoner år av utveckling och förfining, med en fästing?

    Hajen är ju ungefär som krokodilen, dvs i stort sett oförändrad under miljoner år, medan fästingen med sin komplexa livsscykel med multipla värddjur mer gör skäl för beteckningen sofistikerad, IMHO…

    Men om nu hajen lyckats överleva i miljontals år så klarar den nog futtiga attacker från människor, som ju inte alls funnits här lika länge…

    Och vad trafikolyckor i EU har att göra med hajar förstår jag inte, jag blev bara lite förvånad över tonen i inlägget, otypiskt, tyckte jag, som sett många andra inlägg här som bättre förtjänar att kallas ‘onödig jävla skit!’

    Är det vindabstinens som påverkar tonen här?

    Om en vecka åker jag till Varberg, där slipper jag hajar, men lär nog stöta på en och annan fästing 😉

  • irieman

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 13:44
    mikaels;556413 wrote:
    Hajen är ju ungefär som krokodilen, dvs i stort sett oförändrad under miljoner år, medan fästingen med sin komplexa livsscykel med multipla värddjur mer gör skäl för beteckningen sofistikerad, IMHO…

    Men om nu hajen lyckats överleva i miljontals år så klarar den nog futtiga attacker från människor, som ju inte alls funnits här lika länge…

    Och vad trafikolyckor i EU har att göra med hajar förstår jag inte, jag blev bara lite förvånad över tonen i inlägget, otypiskt, tyckte jag, som sett många andra inlägg här som bättre förtjänar att kallas ‘onödig jävla skit!’

    Är det vindabstinens som påverkar tonen här?

    Om en vecka åker jag till Varberg, där slipper jag hajar, men lär nog stöta på en och annan fästing 😉

    Problemet är att hajen håller på att förlora kampen mot människan! Människan är väldigt bra på att utrota saker, vi har ju lyckats göra det med ett antal djur
    + att vi är väldigt nära med en del andra, t ex tigrar. Ekonomisk vinning ligger ju bakom bl a, t ex alla skumma asiatiska mediciner som nödvändigtvis måste ha
    ingredienser från hajar eller tigrar t ex. Men det som sådana här artiklar piskar upp är rädslan, och enbart den gör ju att hajar dödas.

  • nikke

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 19:34
    IrieMan;556450 wrote:
    Problemet är att hajen håller på att förlora kampen mot människan! Människan är väldigt bra på att utrota saker, vi har ju lyckats göra det med ett antal djur
    + att vi är väldigt nära med en del andra, t ex tigrar. Ekonomisk vinning ligger ju bakom bl a, t ex alla skumma asiatiska mediciner som nödvändigtvis måste ha
    ingredienser från hajar eller tigrar t ex. Men det som sådana här artiklar piskar upp är rädslan, och enbart den gör ju att hajar dödas.

    Ok, men är du och alla andra hajälskare så måna om hajen så kan ni aktivera er i greenpeace eller någon annan förening och försöka rädda hajen isstället för att sitta här och gnälla.

  • vidmar

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 06:08

    Det är mer troligt av att dö från en fallande kokosnöt än av en haj 😡 hajar har aldrig vart ngt problem för mig, haha 😛 läs artiklen 🙂
    http://www.straightdope.com/columns/read/2405/are-150-people-killed-each-year-by-falling-coconuts

  • robrox

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 06:34
    mikaels;556413 wrote:
    Om en vecka åker jag till Varberg, där slipper jag hajar, men lär nog stöta på en och annan fästing 😉

    Heheeh fästingar e fan värst, dock har jag klarat mig i abay och Läjet och jag har faktiskt inte sett en ända haj där heller vilket e tur när man ligger vitvattnet typ 2,5 timme och fotar varje gång man e ute.

    Hajar e fina och man ska respektera dem trots att man kan vara rädd för dem!

  • kine

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 07:06
    NIKKE;556520 wrote:
    Ok, men är du och alla andra hajälskare så måna om hajen så kan ni aktivera er i greenpeace eller någon annan förening och försöka rädda hajen isstället för att sitta här och gnälla.

    det är kanske just för att vi aktiverar oss för att få behålla våra hav och vatten oförstörda som vi tycker till. att du tar det som gnäll får stå för dig.

    jag kan absolut förstå att man är rädd för hajar men säga vad man vill, det finns ingen anledning och det är ju rätt synd att förstöra sin surfupplevelse i onödan.
    själv är jag rädd för spindlar, men jag tycker ändå att det är viktigt att de finns…

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 07:46
    Vidmar;556747 wrote:
    Det är mer troligt av att dö från en fallande kokosnöt än av en haj

    Vilket den citerade artikeln försöker utreda men den ger inte stöd för påståendet. Klen motivation för att skaffa kokosnöthjälm och avslutas med en känga från flora till fauna.

    Quote:
    For 20 years scientists have been saying you have a better chance of getting killed by a falling coconut than by whatever lethal life form they were getting big bucks to study.
    […]
    Conclusion: Somebody pulled the figure about 150 deaths due to coconuts out of thin air. Take that, shark lovers.

    633589157652533911-coconuthelmet.jpg

  • robrox

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 08:16

    Att vara rädd för något ger en inte rätt att utrota det. Ex: Jag är rädd för Stockholmare jag tror alla knarkar och rånar folk men inte fan går jag runt och slaktar dem för det……. än iaf 😉

  • john1

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 12:04

    Störste hajen oberverad vin ön ven i Öresund var 12,5 m. lång
    JJ

  • jps

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 12:30
    john1;556804 wrote:
    Störste hajen oberverad vin ön ven i Öresund var 12,5 m. lång
    JJ

    Det borde väl ha varit en Brugd som i så fall är totalt harmlös om man inte ser ut som ett plankton 😉

    http://wse113466.ta35.talkactive.net/haj.asp?v=svenska&id=30

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 14:02

    Ja eller kanske en Carcharodon Megalodon. Vissa cryptozoologer anser ju att den fortfarande lever. Troligen rider i så fall Elvis och Jimmy Hoffa på en sån.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Världens hajtätaste stränder?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.