Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkustbästkust – tack!

  • Västkustbästkust – tack!

    Publicerad av jesper-b på 3 september, 2013 vid 21:56

    Thoho,
    Tänk att ett otippat nattregn kan öppna upp sådana möjligheter. Dvs att min ena dotters uteiskogenvidvattnetfödelsedagskalas blev ca 5 timmar kortare på grund av lite regn natten mot lördag. Istället för att stå och göra frukost mitt ute i ingenstans blev det en extremt snabbt ihopplockat skogsläger: Språngmars med tunga blöta tält, liggunderlag, fotogenlampor, yxor, tja det tog 6 timmar att sätta upp men jag fick ihop allt på tre… Vad f-n har det med vindsurfing att göra? Jo, jag råkade helt otippat klockan 10 på lördag morgon befinna mig hemma brevid en fullpackad Humlan redo för en Gotlandssöndag. Grejen var att Gotlandsproggen var neddragen medan västkustens var fullt på. Nej jag stod inte och snackade trevligt med alla föräldrar som kom och hämtade fördelsedagskalasbarn och tackade för kalaset. Jag bara försvann, med Humlan, ut på motorvägen, in i regnet, och ut på andra sidan – dvs bästkusten!


    Min underbara Humla in action, typ 78 km/h

    Bravo, Ringenäs, Apel, Bravo, Ringenäs, Apel? Vridande nordvästprognoser, västkustpolares olika agendor och råd; hur skulle denna trixiga men behagliga ekvation lösas? Jo det fick bli ett helt irrationellt och i högsta grad emotionellt beslut. Jag sket fullständigt i side-shore-jakt (dvs Bravo), och jag sket fullständigt i bästa lekförhållanden med både bra vågsegling och hopp (dvs Ringenäs) och gick helt på känsla. Således styrde Humlan in på riksväg 40 när jag passerat Jönköping. Humlan hittar helt av sig självt till Torö, men har även svängt av på riksväg 40 mot Borås och sedan 41an till Varberg såååå många gånger, även om de flesta av dessa gånger var sisådär 20 år sedan – emotionell nostalgi fick styra kursen.

    Samma sak väl på plats, inte kunde Humlan och jag ta den “nya” vägen förbi Varberg city och följa den “nya” skyltningen till Apelviken, nej vi två MÅSTE svänga in vid macken och åka huvudgatan utmed järnvägen, svänga snett höger upp över kröken för den där första blicken på viken vågorna och alla segel. Precis så gick det till i lördags, precis så gick det till för 15, 20 och faktiskt nästan 30 år sedan!

    Allt är sig likt. Solen, vågorna de färgglada seglen. Det är tamefanken nästan exakt samma brudhas som är ute och rippar. OK, kanske uppblandat med en och annan ungtupp i 30årsåldern. Dessutom samma nostalgiska typ av segling. Full fräs 4.3 mot flacka men otroligt förutsägbara små ramper, pang på rödbettan upp i luften och ladda på vad fasen som helst, konsekvenserna är såååååååå obetydliga. Visst kan man kooka och göra illa sig här också, men det beror då på dig och din teknik, inte på havet, revet eller något annat. Apelviken är lek – lekfullt – aldrig allvar! Satan i gatan en sån kul lek.

    Att somna i Humlan med fotogenlampan tänd, lite gammal god Nisse i högtalarna, inte så högt för att inte överrösta vinden som viner och vågorna som bryter, ett par pilsner, lite grönt…. man sover skönt.

    Dag två/söndag: Samma underbara problem, vart ska jag nu då? Vinden var 4.3 inte mer och inte mindre, dvs tillräckligt för att riva upp lite västkustvågor men inte så det blev för fullpungigt för att bara vara kul. Men det skulle bli kul på i stort sett varenda västkustspot. Jag löste det hela mycket smidigt. Jag körde den hela två minuter långa vägen till Kåsa där Mackan B & Kompani i sann gammal 80-talstil höll tävlingar. Nej en skillnad mot 80-talet; det var surftävling. Go with the flow, eller om det är efter cash? Hur som helt underbart att det faktiskt arrangeras sånt här. Förhållanden som ett litet sönderblåst Torö, men fullt av uppjagade göteborgare och brassar med shortboards och tävlingströjor. Och precis som förr satt ett par gamla gubbar på soffa och satte poäng på kombatanterna – så där lagom seriöst: “Hoppla jag missade visst han i grönt, var det en 2,5a?” ” Domarna råkade vara några riktigt goa gamla vindsurfingpolare från way back. En av dem kallades en gång för Varbergs Vindsurfinsveriges Mr JR Ewing, numera är han kanske den nya UfXXXXX, nej det är ett internskämt. Skit samma; Mackan och Jacob satt poäng lite halvrandom och snackade skit. Appropå snacka skit. Jag parkade min gamla Humla där nere och skulle käka frulle, men det var helt omöjligt att få i sig mackorna och kaffet. En efter en gammal polare dök upp och tjatade på. Jag höll på att missa vindsurfet helt och hållet på grund av allt extremt trevligt socialt. Till slut fick jag sätta ner foten, spraka ut Ila ur bussen och dra mot skåne.

    Way to go. Ryktet hade spridit sig att halva Tokholms Torömaffia hade dragit ner till det yberhemliga spotet där nere. Ja det är ju numera outat på i stort sett varenda blogg och hemsida men hur som helt så funkar det fint med väst med lite nord i, medan närliggande Dalen funkar bäst på väst med lite syd i. De flesta proggar sa väst med lite syd i på eftermiddagen så jag trodde mest på Dalen. Väl nere mötte jag Frippe och Lasse som just hade seglat B. De skulle käka lunch och tillbaka. Dalen såg fortfarande lite smått ut (det skulle öka både vad gällde vågor och vind) så jag drog över till B där Callen N – sveriges i särklass bästa vågseglare vad gäller snygga tweakade airs – medflera tokholmare just hade avslutat en fin morgonsession. Bravo såg ut som skit men hade varit kalas tidigt på morgonen och kvällen innan. Tillbaka till Dalen. Jag var bland de första ut och det var fortfarande lite smått men ändå en och annan rackare. Till saken är att jag bara seglat Dalen 2 ggr tidigare och ingen av dessa gånger hade jag fått till det. Det är minst sagt lurigt att välja rätt våg och placera sig rätt. Denna gång skulle bli tredje gången gillt – hade jag bestämt mig för! Sagt och gjort, jag seglade sådär en 5 timmar i sträck. Och minst hälften av tiden kände jag mig hyfsat in da zone, ja tamefan ibland hade jag riktigt bra flyt. Allt kändes liksom perfekt! Min 4.3 QU4D var så där perfekt riggad, och min gamla twin kändes både carvig och slidig. Böket hade förvandlats till lek – numera är jag och Dalen bästa vänner.

    Fan, när jag ändå är på gång med produktplacering. Helt ovetande om vilka som skulle vara var, blev jag rejält överraskad av att stöta på Hotrep Ronneby Niclas. OCH han hade med sig sina KS3 som han tog med sig hem från sommarens Mauitrip. OOOOOOH vad jag ville och skulle prova dem. Niclas är en reslig karl, så jag skulle lugnt klara mig på en storlek mindre än den han rippade med. Men ack, jag seglade bara på, in i beckmörkret. Jag glömde helt av min plan att rycka ett av dessa spånkans unika segel från Niclas – next time.

    OK, gubben Blomberg blir också lite småtrött efter 5 timmar full on vågsegling. Och igen för trött för både sociala och geografiska förflyttningar. En till helt fantastisk kväll och natt ensam med Humlis. Denna gång blandades intaget ut av min favo wiskey. OK inga mängder men ändå tillräckligt för att bidra till att lugna ner allehanda krampande muskler och sakta men säkert vaggades jag till sömn framåt småtimmarna. 4,5 timmar senare vaknar jag av ett dunk på rutan. Joakim och (sorry jag glömmer namn så skitlätt), hurom helst två tokpeppade gubbar som jag känner igen från way back 80-tal apelviken springer runt i sina gummidräkter och skriker av lycka – dags att gå upp, nu är det vindsurf som gäller…

    Jag tackar för uppväckningen och försöker somna om. Har frukostdate på ICAmaxi Halmstad (av alla dj-la ställen) med Plantan & Co. klockan 8. Tanken är att vindsurfa Ringenäs när vinden vridit lite till mot norr men innan den mojnar. Jag är så förbannat stel, grönt och wirre till trots, så att jag knappt kan ställa mig upp. Dessutom har jag knappt något skinn kvar på en handen och ett rätt skönt skärsår under ena foten. Jag blir lite sen till frukostdaten – men fasen så trevligt att träffa sköna Hstad locals. Frukostbuffén fyllde sin funktion och efter 3, 4 koppar kaffes kom jag sakta tillbaka. Ner till Ringenäs – fasen vette 17 om jag någonsin seglat Ringenäs i så bra vinkel. Kanske lite mindre tryck än B och Dalen, men självklart mer än Apel och setvågorna var riktigt riktigt fina. Trots sin långa historia som vågseglings spott av rang känns det som Ringenäs är underskattat. Kanske har det kommit lite i skymundan bakom de hypade Bjärehalvöspotten. Sååååå mycket bättre än Apel, men ändå nästan lika lättseglat. Möjligen möjligen kan man fastna lite på insidan, men med lite extra volym under fötterna (tack Plantan för att du övertalade mig till stora brädan) så är det absolut ingen issue. Men både hopp och vågridning är såååå sjukt kul när Ringenäs visar upp den sida som det gjorde i måndags morse. OK jag kunde knappt hålla i bommen pga skinnbrist, och det mojnade allt mer. Efter nån timme var jag tvungen att ge upp, mest på grund av handen. Men det var en riktigt riktigt go avslutning på detta lilla bästkustäventyr. Sen vare bara 7 timmars färd mot natt och kungliga huvudstan. Jag hann nästan hem till middagen, men han i vart fall gå och lägga mig med min underbara familj. Until next time – tack för kaffet bästkusten.


    Bevismaterial

    /JB

    musmagneten svarade 10 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • challgren

    Medlem
    3 september, 2013 vid 22:05

    Gött att västkusten levererade!!!

  • doc

    Medlem
    4 september, 2013 vid 09:24

    Underbart skrivet! Vilken mindsurfing!

  • mag

    Medlem
    4 september, 2013 vid 11:03

    High five!!

  • fredrik-plantin

    Medlem
    4 september, 2013 vid 12:38

    Ingen tråkig hand där du … inget tråkigt snack du “förgyllde” oss med heller … 😉

  • maca

    Medlem
    4 september, 2013 vid 15:29

    Gott snack!!!
    Även Gotland levererade, först me en öm smekning i FL 4.5an, sen full on tills solnedgång.
    Tidig morgon, vågorna kvar, vinden på väg bort -5.6an var ljuvlig i ngn timme.
    Nu full on honeymoon på ett löjligt soligt & varmt sensommar G-land – back to where it all began 😉
    Snart väntar ett besök på Surfers…

    /nygift MacA

  • challgren

    Medlem
    4 september, 2013 vid 15:33

    @MacA 715554 wrote:

    Gott snack!!!
    Även Gotland levererade, först me en öm smekning i FL 4.5an, sen full on tills solnedgång.
    Tidig morgon, vågorna kvar, vinden på väg bort -5.6an var ljuvlig i ngn timme.
    Nu full on honeymoon på ett löjligt soligt & varmt sensommar G-land – back to where it all began 😉
    Snart väntar ett besök på Surfers…

    /nygift MacA

    Grattis André! Hoppas ni får en grym honeymoon.
    Missa inte att gå på Amarillo och beställa en Longboard Lager!

  • fiskmat

    Medlem
    4 september, 2013 vid 17:12

    ooo skön läsning! Förgyllde min dag, samt skapade viss avundsjuka. Milda makter vad jag saknar vindsurfing. Två dagar på vattnet i Sverige än så länge detta året. Inte ok.

  • mes

    Medlem
    5 september, 2013 vid 04:40

    Sweet. Skönt skrivet. I övrigt som fiskmat men fyra dagar i år.

  • maca

    Medlem
    5 september, 2013 vid 07:49

    @challgren 715556 wrote:

    Grattis André! Hoppas ni får en grym honeymoon.
    Missa inte att gå på Amarillo och beställa en Longboard Lager!

    Tusen tack Christian!
    Amarillotipset var grymt då Surfers var stängt ;(
    Mat & Longboard lager – check

  • musmagneten

    Medlem
    5 september, 2013 vid 10:52

    Ah, glömde säga att Surfers har sin årliga personalfest denna vecka.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkustbästkust – tack!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.