• claes6

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 17:05

    Säg så här: du kommer inte att kunna börja om du inte har en våtdräkt. I början ligger man mycket i vattnet och därför är det bra att ha en som är varm. De du länkar till funkar säkert, men förmodligen mest bara hjälpligt. I alla fall så länge du kör i Sverige.

    När jag började för tre år sedan köpte jag en ION 5/4/3 på höstrean, och det tackar jag gudarna för. Nu när jag börjar få koll på grejorna kanske den är i varmaste laget, men den har varit ovärdelig på “resan”.

  • holm_martin

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 17:19
    Claes6;559853 wrote:
    Säg så här: du kommer inte att kunna börja om du inte har en våtdräkt. I början ligger man mycket i vattnet och därför är det bra att ha en som är varm. De du länkar till funkar säkert, men förmodligen mest bara hjälpligt. I alla fall så länge du kör i Sverige.

    jo jag förstår att man badar mer än surfar dem första gångerna, så om man inte har våtdräkt så blir man snabbt utmattad och tröttnar snabbt på det :/

    men vilken av dem skulle rekommenderas, om inte du vet någon annan inom samma prisklass?

  • jofan

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 19:51

    lägg på en 500 hundring och köp något så att du kan sticka ut när det blir lite kallare i luften och vattnet. Den här te x: http://shorl.com/romudrepuvoky. Eller kolla blocket om en beggad våtdräkt känns okej…

    Skulle jag rekommendera någon av de du länkade till så skulle jag rekommendera heldräkten även om den är i tunnaste laget

  • kinetic

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 20:16

    “Harald-Nyborg dräkten” (den långärmade) funkar helt ok så länge luft o vatten temp är över 15-16 grader. Kör själv en liknande “Lidl variant”, oftast en bit in på hösten (mitten av september)

  • robin

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 20:24

    De dagar du kan segla utan våtdräkt är lätt räknade, så du behöver definitivt en. Du ska definitivt köpa en med långa ärmar och ben, de andra ger inte mycket värme alls. Jag skulle tro att den långa dräkten är ok ner till 15 grader i vattnet, men sedan vill du ha en bättre dräkt. Även då kommer det kännas rätt kallt, framför allt om den inte har limmade sömmar. Är det genomgående sömmar kommer det in vatten överallt i dräkten och då känns det rätt kallt. Har den limmade sömmar kommer 15 grader kännas helt OK.

    Köper du en dräkt som kostar några hundringar mer kan du använda den ner till 10 grader även om du vill komplettera den med ett par skor också.

  • holm_martin

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 21:42

    Okej tack så mycket för tipsen 🙂 jag ska försöka skrapa ihop lite mer pengar till bättre våtdräkt då.
    Men våtskor/handskar ska jag ha det också, eller klarar jag mig utan det ett tag till?

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 22:02

    Om du ska ha den nu, så ska du inte ha en för varm dräkt. Då är det bättre med en shorty eller tunn lång. Om du shoppar dräkt för hösten då är det en annan femma och då kan en 5/3 mm dräkt vara mer intressant. Dessutom kan man även kombinera med våtdräktsunderställ typ NP Short John så att en tunn dräkt kan räcka lite längre.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 02:07
    Holm_Martin;559910 wrote:
    Okej tack så mycket för tipsen 🙂 jag ska försöka skrapa ihop lite mer pengar till bättre våtdräkt då.
    Men våtskor/handskar ska jag ha det också, eller klarar jag mig utan det ett tag till?

    Våtskor brukar jag dra på mig när vattentemperaturen börjar krypa ner mot 10 grader, handskar när den krupit ner en bit under 5 och helst inte alls. Undantag “tyskhandskar” (som inte värmer utan skyddar mot slitage), de har jag om jag sticker till nåt varmt och blåsigt ställe och har fuskat med grundträningen så handflatorna inte håller för nånting.

  • holm_martin

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 09:29

    ok, jag åker och köper våtdräkten senare i helgen, men våtskor, kan man få tag på det för under 200kr nånstans?(stl~42) samt om det finns nån butik man kan köpa billiga handskar?

  • ufo

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 13:07
    Holm_Martin;559910 wrote:
    Okej tack så mycket för tipsen 🙂 jag ska försöka skrapa ihop lite mer pengar till bättre våtdräkt då.
    Men våtskor/handskar ska jag ha det också, eller klarar jag mig utan det ett tag till?

    Skit i handskarna, du klarar dig lika bra utan och lär inte frysa om händerna förrän framåt november/december. Skor behöver du inte heller, iaf inte på ett bra tag, möjligen om det är en massa skit på botten. Men vid Vellinge finns väl bara sandstränder så kör barfota och härda fötterna istället.
    Du surfar bättre utan skor o handskar!

  • holm_martin

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 14:27

    Jag var i stan precis och handlade, köpte långa våtdräkten för 349kr, håller nog minst en säsong iallafall. (och hittade ett par ‘neopren seglarhandskar’ i båt-lådan i förrådet) 😛
    Jag åker kanske ut någon gång kommande vecka 🙂
    tack alla som hjälpt till och tipsat, det är inte lätt att vara nybörjare x)

  • robin

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 18:31
    Holm_Martin;560019 wrote:
    Jag var i stan precis och handlade, köpte långa våtdräkten för 349kr, håller nog minst en säsong iallafall. (och hittade ett par ‘neopren seglarhandskar’ i båt-lådan i förrådet) 😛
    Jag åker kanske ut någon gång kommande vecka 🙂
    tack alla som hjälpt till och tipsat, det är inte lätt att vara nybörjare x)

    Den blir bra hela sommaren i alla fall. Du märker när det börjar kännas kallt:-)
    Strunta i vantarna, de kommer bara göra att du får kramp i underarmarna. Ingen använder handskar när det är över tio grader i luft och vatten.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.