Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vett och ettikett

  • jps

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 07:12

    Mycket bra förslag. Det är oändligt mycket enklare att se och förstå än att läsa och förstå i sådana här sammanhang.

  • woodleaflay

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 07:23

    @Haze 512557 wrote:

    Här i kalifornian användes i senaste rättsprocess mellan en kitare och surfare den internationella “surfers code of ethics”. Domstolen ansåg att den internationella sjöfarts reglerna inte kunde tilllämpades med större tillfredställighet till vågsurfing, inkl vind o kite surfing, särskild eftersom sjöfart inte bedrivs och pågår i brytande vågor; dvs i line up.

    Hur ställer man sig till detta då? I Läjet? Torö? Apelviken? Ännu en frågeställning då…

    Eftersom det inte ens verkar bli en rättsak när en kite kolliderrar med en tågledning så är väl sannolikheten för att en överkörd vindurfare skulle bli rättsak minimal.

  • christian

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 07:29

    @glader 512572 wrote:

    Ingen konflikt mellan VVK och sjövägsreglerna:

    Min tolkning är att det trots allt råder en viss diskrepans mellan VVK och sjövägsreglerna.

    VVK:
    “Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning”

    Söfartsverket:
    http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

    Regel 12 – Segelfartyg
    a. När två segelfartyg närmar sig varandra, så att det innebär risk för kollision,
    skall det ena hålla undan för det andra enligt följande:
    1) om fartygen har vinden in på olika sidor, skall det fartyg, som har vinden
    in på babords sida, hålla undan för det andra
    2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
    lovart hålla undan för det, som är i lä
    3) om ett fartyg med vinden in på babords sida ser ett fartyg i lovart och ej
    med säkerhet kan avgöra, om det andra fartyget har vinden in på
    babords sida, skall det hålla undan för det andra fartyget.
    b. Vid tillämpning av denna regel skall lovartssida anses vara den sida, som är
    motsatt den åt vilken storseglet förs, eller, om det är ett råtacklat fartyg, den
    sida som är motsatt den åt vilken det största snedseglet förs.
    Med lovart menas allmänt den riktning eller sida varifrån vinden blåser (kommer). Lä är den riktning
    eller sida åt vilken vinden blåser.

  • lars_k

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 07:40

    Ingen konflikt alls som jag ser det.

    VVK:
    “Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning”

    är exakt samma regel som

    “2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
    lovart hålla undan för det, som är i lä”

    Dvs har du en surfare i lä som ligger på samma bog som du så ska du väja eller lämna plats för honom om han tar mer höjd än du.
    Detta är också helt enlig gängse kappseglingsregler. Inga konstigheter.

  • christian

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:25

    @Lars_K 512623 wrote:

    Ingen konflikt alls som jag ser det.

    VVK:
    “Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning”

    är exakt samma regel som

    “2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
    lovart hålla undan för det, som är i lä”

    Dvs har du en surfare i lä som ligger på samma bog som du så ska du väja eller lämna plats för honom om han tar mer höjd än du.
    Detta är också helt enlig gängse kappseglingsregler. Inga konstigheter.

    Skillanden är fortfarande att lovart ALLTID väjer för lä enligt sjövägsreglerna.
    Inte bara när han tar sämre höjd.

    Det finns ju ett typscenario där två seglare på samma bog seglar parallellt, lika fort och därmed tar lika höjd. I kappseglingsfallet är det då läkillen som skall ge lovartkillen företräde vid gippen.
    Enligt sjövägsreglerna är det lovartsseglaren som skall hålla undan.

    I rätten håller sjövägsreglerna i det fallet men det gör förmodligen lika ont i det brutna benet för det 🙂

    Har inga synpunkter på vad VVK anser skall gälla i deras vik men det kan kanske vara bra att påpeka att det är kappseglingsregler som gäller och att det är skillnad mot sjövägsreglerna.

  • adde

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:27

    Är väl i tredje tråden i detta ämne i höst men jag skriver detta igen. Rätt viktigt i frågan om vem som är vållande i tex en kollition mellan en som rider en våg och en som är på väg ut.


    Den som har rätt till väg är också skyldig att hålla kurs och fart.
    (Regel 17.1a i sjötrafikföreskrifterna).

  • lars_k

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:32

    Jaha nu blandar du in gippar och manövrar också… Då gäller:
    * Den som vänder väjer!
    Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.

  • ola-h

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:55

    @adde 512632 wrote:

    Är väl i tredje tråden i detta ämne i höst men jag skriver detta igen. Rätt viktigt i frågan om vem som är vållande i tex en kollition mellan en som rider en våg och en som är på väg ut.


    Den som har rätt till väg är också skyldig att hålla kurs och fart.
    (Regel 17.1a i sjötrafikföreskrifterna).

    Egentligen rätt intressant och det hamnar i strid men intentionerna i våg-regeln som ju är att den som är på väg ut måste kunna _välja väg_ för att passera vågen på ett så lämpligt ställe som möjligt. Där handlar det alltså inte om att enbart ha (både rättighet och alltså även skyldighet) att hålla sin kurs.

    Sedan kan man ju ändra när det är dags att slå fast kursen, dvs hur nära den annalkande seglare får man justera kursen.

    Som jag ser det visar den här typen av regel snarare varför inte sjötrafikföreskrifterna är direkt tillämpbara på vindsurfing i brytande vågor. I lite större vågor kan man ju t ex enkelt tänka sig en situation då det är helt omöjligt för någon av seglarna att hålla kursen.

  • argulander

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 11:39

    @Lars_K 512623 wrote:

    Ingen konflikt alls som jag ser det.

    VVK:
    “Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning”

    är exakt samma regel som

    “2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i
    lovart hålla undan för det, som är i lä”

    Dvs har du en surfare i lä som ligger på samma bog som du så ska du väja eller lämna plats för honom om han tar mer höjd än du.
    Detta är också helt enlig gängse kappseglingsregler. Inga konstigheter.

    Måste ännu en gång påpeka för tydlighetens skull att styrbord/babord regeln alltid går före lovart/lä regeln. Dvs kryssar man för babords halsar så ska man hålla undan för alla som seglar för styrbords halsar. Sen kan man ju göra egna regler för sitt surfspot om man känner för det, detta torde dock kunna öka förvirringen.

    Klas

  • ola-h

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 12:07

    Allvarligt talat har jag aldrig upplevt en situation där en krock skett eller varit nära där det inte varit vågor inblandade. I kappseglingssammanhang kan jag förstå att det måste vara noga med detta. Och kanske på plattvattenställen med extremt mycket folk på liten yta, men troligen inte där heller.

    Någon nämnde isjaksreglerna där det viktigaste regeln var att man aldrig har rätt till väg. Det känns som det enda vettiga förhållningssättet vid plattvattenvindsurfing också, och i nästan alla fall även i vågor.

    När det sker olyckor tror jag det i de flesta fall beror på “rena olyckor” dvs situationer som i praktiken lika gärna kunde uppkommit om alla kände en given uppsättning regler. Eller så beror det på idioter som helt enkelt kör med för små marginaler (eller ännu värre håller stenhårt på någon slags regel oavsett vad som händer).

    Jag är faktiskt tämligen säker på att om vi genom ett under plötsligt skulle få alla att segla efter en viss uppsättning regler så skulle det bli fler olyckor. Det är helt enkelt bättre att hålla sig till allmän uppsikt. Och att dra in diverse diskussioner om ansvar och rättsväsendets eventuella syn på det hela leder ingenstans om vi är ute efter att undvika olyckor – snarare tvärtom. Typ: “flytta på dig, annars ses vi i rätten”.

    Anledningen till att det just i brytande vågor behövs vissa riktlinjer är att det där väldigt ofta blir just mycket seglare på en liten yta. Dessutom är den dynamiska karaktären på själva seglingsarenan (vågorna blir som en egen spelare i detta, med en egen rörelse) något som gör att saker och ting sker snabbare och gör vissa “flyktvägar” omöjliga och dessutom i sig kräver en del av seglarens uppmärksamhet (även om men inte tänker vara sig rida eller hoppa utan bara seglar omkring).

  • lars_k

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 12:12

    Argulander, läs alla reglerna från VVK:
    * Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    * Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
    Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer!

    Seglar du för babords halsar ska du väja för ALLA som seglar styrbord. Oavsett om de kommer från lä eller lovart, kryssar eller länsar. Det står ju klart och tydligt. Det finns en klar hierarki bland reglerna som man måste ta hänsyn till.

  • calle_b

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 12:13

    @arnout 512546 wrote:

    Här i kalifornian användes i senaste rättsprocess mellan en kitare och surfare den internationella “surfers code of ethics”. Domstolen ansåg att den internationella sjöfarts reglerna inte kunde tilllämpades med större tillfredställighet till vågsurfing, inkl vind o kite surfing, särskild eftersom sjöfart inte bedrivs och pågår i brytande vågor; dvs i line up.

    Så solklart fint exempel!

    Problematiken som jag sett hittils är att vissa hävdar sjöfartsreglerna och vissa hävdar “surf etics”. Där finns det en tydlig konflikt och det blir svårt att komma överens.
    Jag är nyfiken på om en liknande kollison här i sverige skulle hanteras på liknande sätt.

    En tjänst till oss alla är kanske att fullkomligt skita i många av sjöfartsreglerna, och endast speeda,rida vågor, guppa, gippa och loopa (I wish) efter de rådande internationella spelreglerna. (surf etics)
    Hmmmmmmmm.

  • argulander

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 13:33

    @Lars_K 512687 wrote:

    Argulander, läs alla reglerna från VVK:
    * Den som kryssar har företräde.
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    * Den som seglar för styrbords halsar har företräde.
    Om du har höger hand fram på bommen, dvs seglar för styrbords halsar på seglarspråk så har du företräde före alla som seglar för babords halsar, dvs har vänster hand fram på bommen. Vinden Vänster Väjer!

    Seglar du för babords halsar ska du väja för ALLA som seglar styrbord. Oavsett om de kommer från lä eller lovart, kryssar eller länsar. Det står ju klart och tydligt. Det finns en klar hierarki bland reglerna som man måste ta hänsyn till.

    Bra då är vi helt överens, tyckte bara att ovanstående inte framträdde tillräckligt tydligt. Tyvärr finns det fortfarande en del seglare som inte känner till detta och tror att kryssande båtar alltid har företräde för de som seglar öppen vind. (Tror att jag har någorlunda koll på regelverket tog Skepparexamen 1968 har seglat och kappseglat mycket sedan dess.)

    Klas

  • christian

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 14:36

    @Lars_K 512633 wrote:

    Jaha nu blandar du in gippar och manövrar också… Då gäller:
    * Den som vänder väjer!
    Innan du gör en gipp eller ett slag skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan.

    Misstänker att det är jag som är du 🙂

    Gippar och slag är ju en del av verksamheten 🙂

    Lars_K
    Jag tycker det är lysande att VVK har väjningsregler uppe på sin hemsida
    Jag gjorde ett påpekande att det finns en skillnad i hanteringen av fallet plattvatten och vinden in på samma sida.

    Grundtanken med sjövägsreglen är att ge seglaren i lä manöverfrihet eftersom han har ett sämre läge. Segling i pålandsvind är ju mer frekvent och en grundstötning är det potentiellt farliga.
    Vad grundtanken med kappesglingsregeln är vet jag inte men det har ju förmodligen inte kommit till av slump. (har ingen kappseglingsbakgrund).

    Helt övertygad om att det finns för och nackdelar med båda varianterna.
    Risken med att blanda är att det kan bli missförstånd och det kan göra ont i
    2 x 25 kn.

    Huvudsaken är väl att alla vet vad som gäller, kappsegling eller sjövägsregler

  • arnout

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 17:28

    @Calle_B 512688 wrote:

    Så solklart fint exempel!

    Jag är nyfiken på om en liknande kollison här i sverige skulle hanteras på liknande sätt.

    Troligen inte, detta är USA och kalifornien i synnerlighet, där alla är jävla sue-happy (och trigger-happy???) så att det inte är sant. Konflikt mellan olika typer lösas på stranden, inte i domstolen. Sedan skyddar svenska lagen individuen bra mycket mer än i USA, dvs blir du stämd i USA ska du bevisa att du är oskyldig (även om lagen säger tvärtom: you are innocent until proven guilty in a court of law…). I sverige ska man bevisa att den andra är skyldig. Kitaren i detta fallet körde rakt genom ett gäng surfare på vägen ut, och någon kollison hände. Surfarna va trötta på kitera, och stämde killen. Jag tror att man inte får kita där längre. Synd och onödig. Det hela handlar om respekt: att få och inte ta. Ingen vill krocka, så även om du har reglarna “på din sida” och är på vägg at kollidera, använd förnuftat och undvik din ägen skada. Man kan alltid efteråt på stranden, parkeringsplatsen, etc ta upp fallet, diskutera den, och påpeka hur det ska går till. Behövs det lite “kraftigare” ord, so be it.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vett och ettikett

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.