Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Videoformat – 24/25/30/50/60 fps?

  • lars_k

    Medlem
    15 november, 2009 vid 19:10

    Full HD och vattentätt låter najs. Är dock lite skeptisk mot Sanyo-kamerornas endast elektroniska bildstabilisering. Är mest inne på Panasonic HDC-SD20 med optisk stabilisering, dock utan progressiv mode, den kör 1920x1080i, 50 fps. Men det kanske blir bra att deinterlaca i efterhand… Annars verkar ju Gurras Canon HF200 ha allt jag vill ha men är 1000 kr dyrare. Jäkligt svårt att välja och det blir bara dyrare ju mer man läser in sej i problematiken… 😛

  • oaxen

    Medlem
    15 november, 2009 vid 19:43
    Lars_K;588370 wrote:
    Jäkligt svårt att välja och det blir bara dyrare ju mer man läser in sej i problematiken… 😛

    EXAKT!

    För min del lutar då nog ändå åt FH1:an just nu eftersom man då kan blanda materialet från den och en GoPro Hero wide HD (som jag också tänkt investera i).

  • dilbert

    Medlem
    15 november, 2009 vid 21:09
    dane;588359 wrote:
    Ni har inte spanat in den mer vattentåliga systern, Sanyo Xacti VPC-WH1?
    http://www.netonnet.se/CompareView/4567?itemList=119707&compareItemId=119707&itemList=119708&x=45&y=13
    Visserligen inte full HD, men en kamera man kan plocka med ut när det är riktigt väder eller filma med närmare händelsernas centrum. Snart bör det ju komma en nya variant av denna med ful HD (en bättre CCD bör de ju kunna trycka dit, tex den som sitter i FH1).

    Jag använde en Sanyo Xacti för att spela in filmen från Ljunhusen och kan säga att det inte hade gått om den inte varit vattentät. Dels regnade det och dels skiftades vi om att filma med blöta surfhandskar.
    Det var bara att sätta den på ett väl förankrat stativ och så fick alla som ville filma när de pausade.
    Den kanske inte har den bästa optiken, man kan användas i alla lägen.
    Den kan också sättas på en hjälm och i masttoppen även om vidvinkeln är halvkass.

    /Johan

  • pennywise

    Medlem
    16 november, 2009 vid 18:48

    Mats O, du verkar ha koll på det här ämnet!

    Jag har köpt en Canon HF S10 från USA, trodde det var samma kamera som säljs här i Sverige men nu såg jag att den i USA har följande Frame Rate:
    60i, 24p Progressive (records at 60i), 30p Progressive (records at 60i)

    medans den svenska modellen har 25p.. Kommer jag märka någon skillnad? Går det ändra någon inställning tror du?

  • mats_o

    Medlem
    17 november, 2009 vid 07:59

    PennyWise: du har köpt en ntsc kamera, bör iofs inte vara några problem om du mest ska köra ut på webben.

    Vid ALLA kameraköp finns en liten grundregel, satsa på en lösning med bra optik före megapixlar!! Gäller både stillbild, video o film. Har du 10.000 och ska köpa en systemkamera så köp ett enklare hus, kanske beggat, och satsa på optiken. Då får du bättre bilder än om du går på säljargumenten med megapixlar. Finns säkert mobiltelefoner som filmar hd och tar biklder med miljarder pixlar. MEN den gör den genom en ynklig plastlins som förstör bilderna fullständigt. Andra saker som förstör bilderna är digital zoom och digital bildstabilisering. Sensorer med många megapixlar börjar bli billigt att tillverka, därför säljer man billiga kameror med argument om hög upplösning. Bra glas är tyvärr fortfarande dyrt att tillverka.

  • bollen

    Medlem
    17 november, 2009 vid 18:53

    Om kameran har formaten:
    HA 1920×1080/50i
    HG 1920×1080/25p
    HX 1920x1080i/50i
    Skall man då filma i “HG” mode? Står så jla kass i manualen vad som skiljer de olika formaten åt …
    Men HA kräver an ngn anledning dubblet så hög bit-rate och dubbelt så mycket minne som HX- kan HA vara ngt “hobby progressiv mode”? :confused2:

    Mvh P

    PS det är en panasonic.. Ds

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Videoformat – 24/25/30/50/60 fps?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.