Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktspec. på brädor

  • peterka

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:07

    detta pys är sällan enormt, det är därför du ska droppa lite vatten/snorloska runt luftskruven så ser du minsta lilla bubbla. vilket tyder på täthet

    glöm ej att brädan får värma sig 30min efter doppet, min Jp bubblar efter varje kör

  • svenne

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 12:00
    blueride;437565 wrote:
    jag tycker vatten i brädor är ett stort problem.

    i stort sett alla vsurfbrädor idag har eps kärma som suger som en svamp och tar galet lång tid och torka ut. det räcker med att vara ute nån timme med en liten skada som når kärnan så har du lätt adderat flera hundra gram vatten.

    räkna med en stroppvikt på ca 125-150 gram per stropp med tillhörande skruv.

    /marcus

    Under 2007 hade jag 20-30 brädor i verkstan som har gått sönder under surf och har tagit in vatten. Det var endast två som behövde ligga “på vänt” för att bli torra igen. De andra har torkat av sig själva under den tid de har varit oanvända fram till att jag har lagat dem.

    –S

  • sourra

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 12:14

    @peterka 437783 wrote:

    detta pys är sällan enormt, det är därför du ska droppa lite vatten/snorloska runt luftskruven så ser du minsta lilla bubbla. vilket tyder på täthet

    glöm ej att brädan får värma sig 30min efter doppet, min Jp bubblar efter varje kör

    Spraya såpvatten så ser du garanterat om det bubblar. Så gör de när de testar att tankar är täta på American Chopper 🙂

  • stoorfaen

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 15:36

    Det verkar som discovery har ett och annat matnyttigt att komma med!

    En sak som mountainbiking har gemensamt med våran sport är just att vikten på prylarna spelar roll. Så om man har en cykel som man vill banta så går man bara ut på http://weightweenies.starbike.com/listings.php, och kollar vad t.ex. en dämpargaffel väger (och vad tillverkarna hävdar att den väger…tro det eller ej, men det stämmer sälla bra) så kan man då jämföra med vad ens egna grejor väger och vips så vet man vad man ska köpa eller önska sig när man fyller 50. Jag vet inte om det finns något liknande inom windsurfing…om inte så föreslår jag, till exempel som en grej till “WIKI” att folk väger sina grejer med en schysst våg…brädor, bommar, segel, master, you name it, så kan man då fylla i en lista (som den i länken ovan) med tillverkare, årsmodell, typ och så vidare! Ehh, you like? I like! 🙂 Vore riktigt intressant, för en sak är säkert, jag litar inte ett smack på vad som står i katalogerna!

    ps. and I’m out ds.

  • jps

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 16:15

    Verkar kul. Kanske vore något att addera till Recensionsdelen.

    Av tillverkaren specad vikt finns ju redan. Saknas bara en möjlighet att kunna ange egen uppmätt vikt + räkna ut medel eller liknande.

    Misstänker dock att mätning med resp utan stroppar, skruvar, våta/torra brädor, felaktiga vågar etc skulle göra det rätt svårt att lita på siffrorna.

    Vad väger ni era brädor med förresten för att få tillförlitliga siffror?

  • stoorfaen

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 08:47

    Ja, jag har använt en godkänd fiskevåg som går till 10 kg. Då vet man att det som står på skalan stämmer med +-50g…(http://www.fishit.com/popup_image.php?pID=83042), ca 200-350 kr.
    Det finns säkert bättre vågar, men det känns ändå bättre än t.ex. +-300-400g som tillverkaren ofta uppger.
    Nu vägde jag grejerna torra och med stroppar, men det bästa vore kanske att väga var sak för sig.

  • blueride

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 16:05

    @Svenne 437792 wrote:

    Under 2007 hade jag 20-30 brädor i verkstan som har gått sönder under surf och har tagit in vatten. Det var endast två som behövde ligga “på vänt” för att bli torra igen. De andra har torkat av sig själva under den tid de har varit oanvända fram till att jag har lagat dem.

    –S

    visst känns det nästan alltid torrt där man lagar, eps torkar jättefort på ytan, men har man koll på vikten på sina brädor ser man tydligt hur lång tid det eg tar att få ut vattnet helt. Speciellt lång tid brukar behövas när det är mastboxar och fenboxar som gett med sig.

    Lagar man brädor åt andra är det så klart svårt och veta vikten innan brädan tog in vatten och det är ju liksom inte riktigt lika intressant och få brädan helt torr heller..då räcker det med blir tillräckligt bra.

    /marcus

  • svenne

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 13:04
    blueride;438011 wrote:
    Lagar man brädor åt andra är det så klart svårt och veta vikten innan brädan tog in vatten och det är ju liksom inte riktigt lika intressant och få brädan helt torr heller..då räcker det med blir tillräckligt bra.

    /marcus

    Eeh… Menar du att det är okej att skita i vatten bara för att man lagar åt andra?..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktspec. på brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.