Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktspec. på brädor

  • Viktspec. på brädor

    Publicerad av stoorfaen på 8 januari, 2008 vid 08:25

    När man köper en beggad bräda bör man försöka kolla om det kommit vatten i den. Ett sätt är att väga brädan och jämföra med tillverkarens spec. Jag har precis köpt en hawk 108 från 07. Eftersom det var en liten lagning på railen (enligt säljaren bara coatingskada den fått på stranden) provvägde jag brädan till 7,3 kg. Enligt specifikationerna så ligger dom på (6,6+-6%) d.v.s. (6,2-7,0 kg) (exlusive stroppar). Jag tyckte det verkade rimmligt om stopparna och skruvar kanske väger…vad vet jag…+0,3 kg!? 😉
    Enligt “the board-lady” så stämmer inte tillverkarnas specar speciellt bra utan verkar ligga “många” pund (1 pund=0,45 kg) över…det betyder alltså att man inte har en ringaste om det finns vatten i brädan eller inte, utan man är tvungen att lita på säljaren, eller?
    Finns det något annat sätt att testa vatten? Jag provade till exempel att provblåsa “dyvikan” (för att svänga sig med sjötermer) för att lyssna efter “gurgel” men hörde ingenting…däremot måste jag erkänna att det kändes rätt stumt när jag provblåste (till skillnad mot min äldre AHD som säkert skulle kunna misstas för en ballong! :D).

    svenne svarade 16 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 08:32

    Blås inte, då får du ju in fukt i brädan. Sug över lagningen så känner du om den är tät, är det bara lite vatten i brädan så är det svårt att upptäcka.
    Man kan suga vid luftskruven oxå. Angiven och verklig vikt kan slå på ett kilo.

  • peterka

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:01

    förvara brädan kallt ett dygn, skruva i luftskruven och ta in objektet i den goa värmen ett dygn. Låt nu brädan ligga plant, droppa några droppar vatten runt luftskuven och lossa sedan skruven försiktigt. Är brädan tät så kommer det att bubbla ut luft.

    himla bra teori

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:42

    Det skall vara en ganska rejäl smäll på railen för att den skall ta in vatten, i vanliga fall. Där lappas väven oftast (alltid?) över varandra.

    peterkas tips låter intressant. Kan faktiskt räcka med att göra samma sak utan vatten, det brukar pysa eller hålla emot lite när man öppnar luftskruven sådär.

    Tänk på att det även i helt nya brädor kan komma lite vatten ur luftskruven pga kondens. Har varit med om det själv och blev först grymt förbryllad (“va?, vatten i en helt ny bräda?!?) men fick sedan förklaringen att det kan förekomma.

  • svenne

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 10:26

    Jag tror, efter att ha lagat rätt många brädor nu, att vatten i brädan är ett förstorat problem. Om brädan är rejält knäckt tränger det in vatten i sprickorna som är svårt att bli av med, men core-material är ingen tvättsvamp.
    De brädor som oftast har behövt torkas innan laging är någon av följande:
    1. Så jävla sjukt trasig.
    2. En bräda med EPS-kärna (frigolit/styrolit), då det är ett större problem med vatteninträngning eftersom det inte är ett “slutet” material och vatten drar iväg med kapilläreffekt i skummet. Det måste dock vara en rejäl skada för att det ska ta effekt.

    Om vi till exempel räknar på vanlig EPS från Isover (byggisolering) så är vattenupptagningsförmågan under 5 volymprocent, och det förutsätter att den ligger nedsänkt i vatten. Diffusionsupptagning är under 1%. Då ska dessutom vattnet kunna sprida sig i hela brädan, vilket nästan inte kan hända. Som mest har jag haft fuktspridning på 35-40 cm från skadan, och då tar det tid att få ut allt vatten.

  • surfen

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 10:49

    @stoorfaen 437356 wrote:

    När man köper en beggad bräda bör man försöka kolla om det kommit vatten i den. Ett sätt är att väga brädan och jämföra med tillverkarens spec. Jag har precis köpt en hawk 108 från 07. Eftersom det var en liten lagning på railen (enligt säljaren bara coatingskada den fått på stranden) provvägde jag brädan till 7,3 kg. Enligt specifikationerna så ligger dom på (6,6+-6%) d.v.s. (6,2-7,0 kg) (exlusive stroppar). Jag tyckte det verkade rimmligt om stopparna och skruvar kanske väger…vad vet jag…+0,3 kg!? 😉
    Enligt “the board-lady” så stämmer inte tillverkarnas specar speciellt bra utan verkar ligga “många” pund (1 pund=0,45 kg) över…det betyder alltså att man inte har en ringaste om det finns vatten i brädan eller inte, utan man är tvungen att lita på säljaren, eller?
    Finns det något annat sätt att testa vatten? Jag provade till exempel att provblåsa “dyvikan” (för att svänga sig med sjötermer) för att lyssna efter “gurgel” men hörde ingenting…däremot måste jag erkänna att det kändes rätt stumt när jag provblåste (till skillnad mot min äldre AHD som säkert skulle kunna misstas för en ballong! :D).

    Tuta och kör ingen fara, du har väl fyra stroppar/skruv på brädan *1,25hg, ser ut som det är inom marginalen.
    /tommy

  • filipl

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 11:52

    Även min Hawk 108 var tyngre än den borde vara, trots att jag köpte den ny, så jag tror inte att du behöver oroa dig.

    Hoppas du blir nöjd med den, fick du tag på den via surfzone?

    Skicka gärna ett privat meddelande om du vill ha lite tips om mastfots- och stropplacering.

    Filip

  • stoorfaen

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 13:39

    Ja, man är kanske lite extra nojig med första “riktiga” brädan. 🙂 Tänkte ta med henne på premiärturen på lördag om det inte ser för rackigt ut! Är det någon annan som ska ut?

    Förresten, smörjning av oringen på luftpluggen…silikonfett eller?

  • surfen

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 13:42

    @stoorfaen 437448 wrote:

    Ja, man är kanske lite extra nojig med första “riktiga” brädan. 🙂 Tänkte ta med henne på premiärturen på lördag om det inte ser för rackigt ut! Är det någon annan som ska ut?

    Förresten, smörjning av oringen på luftpluggen…silikonfett eller?

    Passare för att lägga på för mycket silicon eller annan guka på ringen, kan få motsatt effekt så den kryper i stället å då håller det inte tätt. Gör ren och torka, kolla efter sprickor i gummit, sprickor i gummit ja då kan det vara slutkört på många sätt och vis;=).
    Surfen

  • perrapops

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 16:14

    sluta nojja nu Stora fan! Haha Jag hänger med på premiärsegling på lördag med min sprillans nya kombat 107:)

  • perrapops

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 16:18

    Eller Kanske Söndag Istället.

  • schnitzler

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 20:10

    rätt eller fel, vad vet jag, men jag har hört att om vatten har läckt in vatten kan man skruva upp luftspluggen, slicka på den(undersidan, ner mot brädan), smakar den salt så har brädan läckt in vatten. Ingen aning om det stämmer, kanske lite för lite salt i östersjön för att man verkligen ska känna “saltsmaken”.

  • nlc

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 20:35

    Mycket har man ju hört men den där salthistorian har jag svårt att tro på. Varje gång jag öppnat luftskruven på mina brädor har jag slagits av hur mycket epoxy (eller vad det nu är) som det luktar där inne i brädan. Å eftersom smaken till stor del sitter i näsan kan det blir svårt att hitta nån saltsmak på luftskruven (om man nu inte råkat fumla runt med den när man drack tequlia kvällen innan)…

    Nä enklast måste väl vara att borra lite hål här å var i skrovet å se om det läcker ut någe vatten :tongue:

  • oldschool

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 03:12

    Om du läser vidare på “the boardlady’s” sida, så står det ett par olika varianter man kan göra för att testa.

  • blueride

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 09:31

    @Svenne 437398 wrote:

    Jag tror, efter att ha lagat rätt många brädor nu, att vatten i brädan är ett förstorat problem. Om brädan är rejält knäckt tränger det in vatten i sprickorna som är svårt att bli av med, men core-material är ingen tvättsvamp.
    De brädor som oftast har behövt torkas innan laging är någon av följande:
    1. Så jävla sjukt trasig.
    2. En bräda med EPS-kärna (frigolit/styrolit), då det är ett större problem med vatteninträngning eftersom det inte är ett “slutet” material och vatten drar iväg med kapilläreffekt i skummet. Det måste dock vara en rejäl skada för att det ska ta effekt.

    Om vi till exempel räknar på vanlig EPS från Isover (byggisolering) så är vattenupptagningsförmågan under 5 volymprocent, och det förutsätter att den ligger nedsänkt i vatten. Diffusionsupptagning är under 1%. Då ska dessutom vattnet kunna sprida sig i hela brädan, vilket nästan inte kan hända. Som mest har jag haft fuktspridning på 35-40 cm från skadan, och då tar det tid att få ut allt vatten.

    jag tycker vatten i brädor är ett stort problem.

    i stort sett alla vsurfbrädor idag har eps kärma som suger som en svamp och tar galet lång tid och torka ut. det räcker med att vara ute nån timme med en liten skada som når kärnan så har du lätt adderat flera hundra gram vatten.

    räkna med en stroppvikt på ca 125-150 gram per stropp med tillhörande skruv.

    /marcus

  • safesurfer

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:36

    Är skeptisk till att man ska kunna suga för att känna om brädan är tät om brädan är på 100liter så borde det gå att suga rätt mycket innan det blir trögt. Är själv lite orolig för min bräda har alldrig någonsin hört minsta pys då jag öppnar luftskruven, o-ringen på skruven är hel och fin.Brukar ni höra ett pys då ni öppnar skruven en varm dag?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktspec. på brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.