Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda är snabbast?

  • Vilken bräda är snabbast?

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 augusti, 2004 vid 09:47

    Hallå!

    Eftersom jag tycker det är kul att surfa fort går jag ständigt och funderar på vilken bräda på marknaden som egentligen är snabbast. Och förstås vilket segel som är bäst att ha till. Osv. Är det någon som tror sig veta?

    Mistral MTX, är den snabb eller? Vilka storlekar finns den i? Säg att det är bra tryck i en 7.0:a, sådär så att man helst vill segla cambrat för att orka hålla i i byarna, Vilken bräda på markanden skulle då ta mig upp i högst hastigheter?

    Hyper? MTX? Stinray TT? Starboard Carve? kanske en Formula av något slag. Vad tror ni? Alla GPS-kllar kanske har några idéer.

    /Pulver

    Knatte svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • adde

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 10:07

    Är det bara ren snabbhet så tror jag inte att vinnaren finns bland de brädor du nämner. Möjligtvis minsta MTX:en.

    Leta bland slalombrädorna, Starboard Sonic är nog betydligt snabbare på halvvind än både carven och hypern (som båda är bättre på andra saker och kanske enklare/roligare att segla).

    Naishs nya Hybridbrädor är byggda med erfarenheter från Finnians brädor som han plockade speed rekordet med förra hösten. Kan nog gå undan. Mer användarvänliga såklart. Lär även vara en ännumer speedinriktad Hybrid på gång, enligt ett rykte på gaastras forum.

    Sen har väl F2 en ren speedbräda i produktion om jag inte minns fel…

    /adde

  • swe-1

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 10:34

    Tyvärr är inte alltid en bräda snabbast, det beror mycket på förhållandena. Ingenting slår en formula upp till 7m/s, detta tack vare att man kan lassa på tillräckligt mycket segel för att vara på gränsen till överriggad. Sen är det slalom som gäller. Om du skulle ha fullt tryck i en 7.0:a så är Mistral RTX en sjukt snabb bräda, kan tänka mig att Fanatics nya slalom på 90 liter är i samma kaliber, har seglat 110:an med 7.4 RS4 Speedseeker och det gick undan, dock är den i största laget om man bara skall prioritera speed, mindre är oftast snabbare om man har tillräckligt med power så av dagens brädor så blir det nog Falcon 90 och ett 6.7 RS4 Speedseeker i kuling. Då går det lätt i +35 knop om man vågar… men hur ofta blåser det kuling?!

    Nä nu får jag sluta drömma om vind och jobba vidare i stället…suck…

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 11:08

    Ok, ren slalom är att föredra för maxspeed. Om man vill ha en lite mer alround bräda men ändå fokus på fart, vilken bör man köpa då? Vad är det för skillnad på MTX:en oxh RTX:en? Är slalombrädorna exremt sega upp i planing eller? Och så en sista liten fråga; Keppler kallar MTX:en för matchrace och Hypern för slalom tror jag. Försöker reda ut begreppen, vad skulle vara skillnaden mellan en matchracebräda och en slalom? Matchracen mer tävlingsinriktad eller?

    Tack för tips och tankar!

    /Pulver

  • Knatte

    Gäst
    12 augusti, 2004 vid 12:09

    Vill du ha riktigt snabba brädor så kanske du skall blicka tillbaka till slutet av 90-talet. Då var slalombrädorna riktigt snabba, men har ett begränsat användbningsområde… tongue.gif
    RRD racing 271, 268 eller varför inte F2 sputnik 265 var och är bland det snabbaste standardbrädor du kan segla (protyper borträknade)
    De är gjorda för kuling och tryck i seglet. Då går det undan tongue.gif

  • the_novice

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 12:27

    Sommar rean är dessutom på full gång nere i tyskland, en HS96 Wood (2004) can man tex få för 990 euro…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 12:47

    Sonic 85!!!!

  • speedjanne

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 13:12

    Jag skulle tro ett 5.5-6.2 segel fullcamber givetvis, slalombräda på 80-85liter och fena på 26-30cm. sen är det svårt att hitta riktigt plattvatten när det blåser upp mot 15m/s,
    Gps:en gick sönder när jag körde med mitt Thommenspett och 6.2 Speedseeker cool.gifså vete fan hur fort det gick.

    Det ryktas att 3st Sonic 85-03 är på väg till Fiskebäck så det kan bli en intressant höst!

    Mvh Freeridejanne GBG

  • stinger

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 13:42

    Det skrivs ibland fullcamber: Vad menas med det? Camber på varje latta? Finns det segel som har det fortfarande?

  • swe-1

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 13:55

    RTX var Mistrals värsta slalomspett och en av eller rent av den absolut snabbaste produktionsbrädan genom tiderna, skrovvikt under 5kg! MTX är ganska seg i sammanhanget, dock är den klart mer hållbar. Med Matchrace menar Mistral en bräda att ligga och köra dragrace med polarna med, alltså ingen renodlad tävlingsbräda utan en korsning mellan freride och slalom med hyfsad fart och förlåtande egenskaper. Den lilla MTX:en på 105 liter och en RTX på 100 liter är inte extremt sega upp i planing dock planar ju den nya typen av slalombrädor som har en bredd på över 70cm klart tidigare (typ vid 5m/s med en 9.0 och hyfsad pumpteknink). Den nya typen är också klart mer allround och har större vindregister men när det blåser tilräckligt för en smalare/mindre bräda så är de fortfarande snabbast.

    Jag vet inte var du seglar och hur mycket det brukar blåsa där men mest tid på vattnet och med riktigt mycket fart får du med en slalombräda med en bredd på +70cm som kan ta riggar på upp till 9.0kvm men ändå går bra med en 6.5:a de dagar det brallar i.

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 15:35

    Sista rena slalomtestet (99 typ) vann RRD 281 rätt så klart, Vidareutvecklingen av RRD brädorna är ju AB+, AB+ 56 bred är nog den som är snabbast i 7,0 vind(9-10 m/s)/Benke

  • swe-16

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 21:23

    Fd ägare till RRD 281 och kan intyga att den var GRYMT snabb…förmodligen det snabbaste jag seglat…riktigt svårgippad dock (i alla fall om du väger 90+ och endast använder denna lilla bräda i riktigt mycket vind och därmed riktigt choppiga förhållanden)…så väger du mycket och skall segla 8:a eller downwind..skulle jag rekommendera en mer lättgippad sak…”speed is nothing without control”
    /Per

  • markram

    Medlem
    13 augusti, 2004 vid 06:50

    Det handlar väldigt mycket om dig som pilot , vad som är snabbast också!
    Vissa brädor kan vara riktigt oroliga och vägra förlåta misstag i chop rakt fram på downwinden, men ruskigt snabba när man gör rätt och vågar stå på.
    Du skall ligga på sweet spot och “njuta” av tanken att du kan krascha när som helst.
    Detta låter kanske helt sjukt men min absolut roligaste och
    snabbaste bräda är ca 8 år gammal windtech prototyp på 68liter och den är verkligen snabb på plattvatten gippar underbart på plattvatten, men sätter mina nerver på test på undanvind i chop. Dess outline är så rak att den aldrig börjar wobbla som tex en Thommen small kan göra när det går riktigt fort, men samtidigt gör den inget för att man skall komma fram till målsnöret på “autopilot”.
    Och visst för att det skall gå riktigt fort får man tänka på att köra med kortast möjliga vattenlinje och det är egentligen bara då den går riktigt fort.
    Med ThommenSmall däremot kan man kör ut och in i vågor chop mm och det går ganska fort hela tiden även med slarv, däremot så vill den gärna wobbla när det går undan och om fenan är ett snäpp för stor. denna bräda är dock på 85liter och kanske väger jag för lite för att kräma ut det sista ur den. Jag tycker den känns lite strulig i +29, men i ett slalomrace med choppiga förhållanden är den trygg, man behöver inte fundera på om man skall dyka i nästa våg utan kan koncentrera sig på loppet.
    Hur som helst, det bli lite som cykling -en hel del hänger på vem som trampar på pedalerna.
    I GWC tror jag att högsta loggade GPS farten ligger mellan 34 och 35knop -givetvis är det ingen lättviktare som har rekordet och “självklart” använde Staffan en gammal Slalom-proto från 90-talet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2004 vid 09:36

    Jag seglar på västkusten med utgångspunkt i Göteborg. Kör idag bla Hyper Sonic 105 och tycker den är snabb och skön. Sen planar den ju väldigt tidigt om man pumpar hyfsat och håller planingen grymt genom vindhål. Har precis köpt ett Gaastra GTX 7.0 med två cambrar som jag tror kommer funka utmärkt till brädan. (Bara provat en gång hitills , det blåser ju aldrig!!!) Utrustningen känns allround och snabb men man undrar ju alltid över alternativen. Keppler sålde en MTX 105 för 444 euro. Klart man undrar hur fort det skulle gå när det brallar i. Eller om man skulle börja jaga en RRD. Egentligen vill jag nog ha en snabb, liten bräda när det verkligen brallar i. Vilka storlekar gjorde RTX:en i? Går det att få tag på sådana idag?

    Tackar åter för tips!

    /Pulver

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2004 vid 09:40

    Naturligtvis hänger det på hur man seglar men brädorna skiljer ju också en hel del.

    När du snackar om “kortast möjliga vattenlinje” då menar du helt enkelt att köra i stort sett bara på fenan eller? Så lite bräda som möjligt i vattnet? Har du någon speciell teknik för detta mer än att luta ut och våga hålla i?

    /Pulver

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2004 vid 09:40

    Naturligtvis hänger det på hur man seglar men brädorna skiljer ju också en hel del.

    När du snackar om “kortast möjliga vattenlinje” då menar du helt enkelt att köra i stort sett bara på fenan eller? Så lite bräda som möjligt i vattnet? Har du någon speciell teknik för detta mer än att luta ut och våga hålla i?

    /Pulver

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda är snabbast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.