Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite?

  • Vilken kite?

    Publicerad av ursuspolaris på 21 maj, 2013 vid 21:58

    Ok efter att ha hållit på i några år börjar jag nu bli ganska på det klara med vad jag vill ha av en kite. För det första kommer jag aldrig att bli sådan där som snurrar åt alla håll samtidigt, utan jag håller mig till det enklaste, åka lite toeside, göra någon back roll och är ganska nöjd om jag bara får till bra höjd i hoppen. Man skulle kunna säga att jag håller på att bli gubbe (fyrtioåskrisen närmar sig med stormsteg, Brrrr) men jag föredrar att kalla det för freeride :santa:

    Nå, vidare, jag vill ha en drake som är sjukt stabil. Inte någon aggresiv bålgeting som rusar runt i himlen utan något som är ganska förlåtande och inte bryter revbenen på mig om jag råkar dra i fel tåt.

    Den ska ha massor av kraft att tillgå, gärna redan i det låga registret men den ska snällt gå att depowra när vinden kommer upp utan att börja konstra. Jag väger en bit över 90 pannor så den måste passa en tyngre åkare och när man ska poppa så ska det finnas massor med lyft för höga hopp och lång hangtime.

    Det ska vara en drake som är synnerligen lätt att höjda med, så att man med ett överlägset flin ta ta några meter mer än alla andra på varje ben.

    Bommen bör vara en riktig pärla med säkerhet below the bar. Exakt hur depowern fungerar har jag egentligen inga preferenser på, jag har aldrig stött på något system jag direkt har tyckt illa om.

    Storleksmässigt ska den möta upp min nya älskling, Ozone Zephyren på 17 m2 som jag komfortabelt flyger med upp till 8m/s och med lite rock and roll kan ta upp till 9-10 också.

    10 000kronorsfrågan är då – Vilken Kite är det jag letar efter?

    Alla förslag mottages med tacksamhet!

    debkausf svarade 10 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • t_h_s

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 22:12

    Det är dennna: http://www.iksurfmag.com/issue36/?page=137
    Och du kan testa den i din egen backyard, hos Anders. Nolimitsports.
    Helt ärligt så kommer den göra exakt som det du beskriver. Å den möter iaf upp min Zephyr jäkligt bra 🙂 Be om en provtur!

  • ursuspolaris

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 22:42

    Tack för tipset! Får höra med Andres om det går att fixa en provflygning när skatteåterbäringen kommer 🙂

  • ninoh

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 23:04

    hehe jag tänkte direkt på switchbladen när jag läste din beskrivning av vad du var ute efter. Har inte testat dom senare modellerna men förut var den iaf. stabil, ganska långsam, bra drag, bra depower och relaunch.

  • ursuspolaris

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 23:26

    J,o det lilla jag ar känt på switchbladen känns ganska nice, men är inte den ohemult dyr?

  • ninoh

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 23:57

    Jo sant.. den är dyr. Rpm:en är billigare men lite mindre drag, men är bara gå upp en storlek.
    Sjukt skön i övrigt, även om switchbladen är lite snällare. Annars har du switch element, oslagbart pris.. komplett 13m för 7500kr. Elementen är mer lik rpm än switchbladen. Det bästa är ju att testa allt du kommer över så känner du vad som känns bäst.

  • teda

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 06:19

    Jag tänkte oxo på Switchblade tills jag läste “Bra o höjda”. Men stabil, bottendrag, säkerhet osv stämmer bra… (kan sälja min om nån e sugen).

    North Rebel har enligt min åsikt alla egenskaper, inklusive höjdtagning…

  • t_h_s

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 08:26

    Hmmm… Jag tolkade inte “stabil” som trögsvängd för det är inte Triggern. Vill man ha något trögsvängt så är Switchbladen nog lämpligare (och betydligt dyrare… typ 40%)

  • ursuspolaris

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 08:49

    Jo, men det är nog så att det, även om det inte direkt låter som en feature, är en ganska trögsvängd kite jag är ute efter, Dels eftersom jag inte vill behöva flyga den särskilt aktivt för att arbeta upp kraften i den utan jag vill ha kraften där i bommen direkt, och dels för att när man hoppar eller nöter trick så ska ett litet misstag inte ge allt för stort utslag.

  • milkman

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 09:57

    Testa Nobile 50fifty. Det låter prices som det är den du beskriver. En 10 ansluter fint mot Zephyren men du kanske vill ha en 12a då du väger lite mer än mig. http://www.surfbussen.nu/shop/nobile-50fifty-kite-2013/

    Fast du vill samtidigt ha höga hopp, och då vill du egentligen ha en riktigt snabb kite. Så ifall det är viktigt så bör du testa Ozone Edge (men den platsar inte på alla andra krav). http://www.surfbussen.nu/shop/ozone-edge-2013/

    Vi kommer ner till västkusten helgen efter denna. Orkar du möta upp så får gärna testa båda då. Eller så styr jag upp en test med någon av våra teamåkare på din strand. 🙂

  • ursuspolaris

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 19:17

    Nobilen har jag aldrig hört talas om innan. Den skulle det vara riktigt kul att testa. Jag kommer ju ganska sällan ifrån Habo, så om det skulle gå att fixa en test här hade det ju varit super. Det är ingen brådska, det blir ändå inte tal om att köpa Kite innan skatteåterbäringen kommer 🙂

  • lasurf

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 06:49

    @ninoh 710768 wrote:

    Jo sant.. den är dyr. Rpm:en är billigare men lite mindre drag, men är bara gå upp en storlek.
    Sjukt skön i övrigt, även om switchbladen är lite snällare. Annars har du switch element, oslagbart pris.. komplett 13m för 7500kr. Elementen är mer lik rpm än switchbladen. Det bästa är ju att testa allt du kommer över så känner du vad som känns bäst.

    Hej 2012 12 RPM är mindre i stl 12 2013 som planar tidigare.
    [video=vimeo;56962820]http://vimeo.com/56962820[/video]

  • ursuspolaris

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 14:43

    Kollade upp Nobilen på nätet, I de reviews jag läst låter det inte riktigt som om den skulle vara ngt för mig. Det står att den avancerade åkaren kommer att uppskatta den men att fölr den medelgode skulle det vara “too much of a kite”, och jag är ju knappt ens medelgod…

    RPM är definitivt en kandidat. prövade den en gång för länge sedan när jag var absolut nybörjare, men den är ganska like Rebelen om jag inte missuppfattat det, och det är en lite för snabb drake för mig…

    Vilken drake skull närmast kunna konkurrera med Switchbladen?

  • t_h_s

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 17:28

    Synd det inte blåser så du kan testa Triggern. (Du kunde ju testat mina 2012 också. Jag har 12 och 9 m2 till salu BILLIGT. Körda max 20h. Oanvänd bom.)

  • burre

    Medlem
    28 maj, 2013 vid 16:20

    Tjena!

    Jag är rätt så exakt lika dig i förväntningar och förutsättningar, faktiskt! Gjorde due dilligence slutet 2012 och hade då tidigare hyrt rebel, evo samt Best kahoona. Konstigt nog föll valet för mig ändå mellan switchblade, catalyst och Slingshot rally. Hade inte testat någon av dem! Det blev rally….egentligen bara av en slump då en bekant körde detta och jag också upplevde dem som prisvärda. Jag uppgraderade direkt till 2013 Rally då jag precis som du sökte mer stabilitet och höjdtagning vilket jag definitivt upplever har förbättrats med årets modell som har en extra liten strut. Testade 2012 RPM 12:a innan jag köpte 2013 Rally men det var inte för mig även om jag tycker den är jävligt snygg! Rallyn lugnare i byarna med mindre C shape( kan ha fel men upplevde det så).

    Är mkt nöjd nu med 2013 rally 12 och 9 samt servicen hos Anders på lasurf.se, även om jag bor långt därifrån. Det var också viktigt för mig.

    Även som oproffs(!) ser man ju att shape på största märkena är extremt lika, så det kan ju aldrig gå riktigt fel. Jag gick på gamla uvars rekommendationer 🙂

    Burre

  • skanepaul

    Medlem
    31 maj, 2013 vid 11:37

    Vill du hoppa högt så VET jag att Ozone Edge är bra!

    Här Kevin Biles på Kitejunkies i Sharm med en 2013 9a.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.