Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken liten freestyle?

  • Vilken liten freestyle?

    Publicerad av snaffe på 11 december, 2007 vid 19:34

    Hej!
    Söker en freestylebräda för hårdvind och riktigt choppigt vatten. Tycker det är jobbigt och inte så roligt att köra runt på min stora freestyle på 66cm i dessa förhållanden. Kommer köra den med 4,3 och ner, kanske 5,0 någon gång. Någon som har tips på en lätt kontrollerad liten freestyle. Funderar på rrd twintip 90 från 2005. Är inte intresserad av för dyra brädor. Finns det någon som har tips och lite erfarenhet av brädor i denna storlek. Väger 72kg och sätter vulcan spock och grubby. Tittade lite på freewave 86 men tror denna typ av bräda är för snabb för mig när det gäller att öva freestyle. Söker kontroll och komfort.

    rasmus_w svarade 16 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    11 december, 2007 vid 20:46

    Jag har ingen koll på freestyle, har bara testat en 99 liters en gång. Hur som helst så känns det som att en bräda för de vindarna du pratar om bör vara klart mindre än 90 liter om du bara väger 72 kg. Jag tvivlar på att det finns en freestyle som funkar för dig då utan det är nog bara att satsa på en liten vågis eller freewave. Vill du ha kontroll och komfort som du efterfrågade så tror jag du i alla fall måste gå ner till 75-80 liter när du kör 4.3.

    Har jag fel får gärna någon freestylekunnig rätta mig.

  • snaffe

    Medlem
    11 december, 2007 vid 21:05

    Ja fast 4,3 använder jag ganska ofta till freestyle och det fungerar bra så länge det inte blir för stökigt. Det måste ju finnas små freestylebrädor som är gjorda för mer vind och stökigare förhållanden.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 december, 2007 vid 23:29

    Nej det gör det inte för när det blir stökigt behövs det nosrocker för att man inte ska näbba, och rocker i häcken för kontroll, plus att brädan inte får vara för stor. Vad du får om du lägger till det till en freestylebräda är inte en freestyle utan en freewave eller en vågbräda. Om du tycker en FSW är för snabb för dig så skulle en riktigt liten stubby (t.ex. en Evo 62 eller Fanatic Allwave 72) kanske skulle passa, på håll och med lite välvilja kan en sån sägas likna en freestyle.

  • ola-h

    Medlem
    12 december, 2007 vid 00:21

    Jag hade en Starboard Flare 94 (2006) för ett par år sedan. Modellen blev sedan Flare 88 och antagligen är 94:a lite mndre än angivet. Hur som helst var den mycket “mjuk” genom chop och förhållandevis smal i tailen. Anledningen till att jag tar upp den är att jag vill minnas att jag såg den på köp&sälj för ett tag sedan. Sök!

  • endy

    Medlem
    12 december, 2007 vid 09:52

    Nu är jag visserligen lite opartisk eftersom jag seglar och säljer Goya brädor.
    Men One serien har fått mycket fin kritik för dess freestyle egenskaper i hårdvind.
    Vill du även ta ut den i vågorna är den helt underbar även där, modellerna du ska kika på är 77 eller 85

    Har du tidigare bara kört din freestyle på 66 cm så kommer du uppleva stor skillnad men en mindre bräda både med volym och bredd.
    Men rent generellt tror jag du ska kika efter en freewave runt 80-85 liter, det bästa är att prova och se vad man känner för.
    En ren vågbräda har oftast inte så bra freestyle egenskaper pga av den tunna och skarpa railen som lätt skär ner.

  • snaffe

    Medlem
    12 december, 2007 vid 10:28

    Flare 88 kanske är något. Tabou har ju i försig en freestyle på 80 liter. Den måste väl vara gjord för mycket vind. Annars får det väl bli en freewave.

  • oscar

    Medlem
    12 december, 2007 vid 10:32

    @Rasmus_W 433703 wrote:

    Nej det gör det inte för när det blir stökigt behövs det nosrocker för att man inte ska näbba, och rocker i häcken för kontroll, plus att brädan inte får vara för stor. Vad du får om du lägger till det till en freestylebräda är inte en freestyle utan en freewave eller en vågbräda. Om du tycker en FSW är för snabb för dig så skulle en riktigt liten stubby (t.ex. en Evo 62 eller Fanatic Allwave 72) kanske skulle passa, på håll och med lite välvilja kan en sån sägas likna en freestyle.

    Alltså Rasmus, hur många freestylebrädor har du seglat och hur grym på freestyle är du? Om du kollar tex PWA Pozo så kör nästan alla på vanliga freestylebrädor även med 3.7.

  • el_duderino

    Medlem
    12 december, 2007 vid 12:53

    Snaffmeister, det du söker är en I-Style på 94 liter. Denna freestylebrädan har lite mer “nos-scoop” än freestylemodeller av andra märken och teoretiskt borde den “gå” lite bättre i chop! Utöver det har den DDSA (dual density shock absorbers) för hälarna som gör den mycket skön även i chop!!!! Jag har tyvärr aldrig testat denna själv, bara sett Ruben köra runt på sin i Alacati. Men jag skulle själv gärna vilja ha en sådan… tyvärr lite svårt att hitta beggat 😉

    DDSA har jag däremot mycket trevliga erfarenheter av både på min I-Style 104 och min XWave 73, det är såååå jäääävla guuuuuuuuuuuuuut..

    (jag är helt opartiskt 😉 )

  • snaffe

    Medlem
    12 december, 2007 vid 15:43

    Låter bra men hade nog tänkt mig något billigare de finns väl bara som 2008. Har surfat för lite på sistonde då knät är pajat så det blir mest tankar på prylar just nu. Har ni fler tips?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 december, 2007 vid 01:55

    @Oscar 433734 wrote:

    Alltså Rasmus, hur många freestylebrädor har du seglat och hur grym på freestyle är du? Om du kollar tex PWA Pozo så kör nästan alla på vanliga freestylebrädor även med 3.7.

    Jag försöker inte ens köra nån freestyle men jag har en Freewave 86, Estredo vann förra årets världscup på en sån, den är fem cm smalare än minsta skaten och har betydligt mer rocker. Han har säkert högar med rena freestylebrädor så det måste finnas en anledning till att han mest verkar använda skaten på plattvatten. Efter lite spanande i olika tidningar såg jag Sarah-Quita Offringa freestyla på en Evo 80 på fuerte eller Lanzarote. Campello har vad jag vet en bunt customs, vad de har för mått har jag ingen aning om.

    Tills motsatsen är bevisad så tänker jag hävda att även freestylare får mer kontroll i hårdvind på en smalare bräda med mer rocker.

  • snaffe

    Medlem
    13 december, 2007 vid 08:12

    Problemet med freewave 86 är att den är ruskigt snabb vad jag har förstått och det kan göra det betydligt svårare att lära sig på. Jag kan ju inte jämnföra mig med Gollito precis. Hade i för sig varit kul att pröva.

  • klang

    Medlem
    13 december, 2007 vid 09:11

    @snaffe 433782 wrote:

    Låter bra men hade nog tänkt mig något billigare de finns väl bara som 2008. Har surfat för lite på sistonde då knät är pajat så det blir mest tankar på prylar just nu. Har ni fler tips?

    Aj aj aj, vad har du nu hittat på… räcker det inte med en kass axel? Tyckte du borde skita i det här med freestyle och satsa på speed/slalom istället.

  • snaffe

    Medlem
    13 december, 2007 vid 09:21

    Ja, det är inte så farligt. Har sträckt ledbandet ordentligt så för tillfället har jag ingen stabilitet i knät. Brukar ta ett tag innan det blir bra, tråkigt är det. Ingen surf, ingen fotboll så jag börjar bli rastlös. Börjar bli lång tråd det här.

  • gnutten

    Medlem
    13 december, 2007 vid 11:30

    Lite märkligt att det finns så få freestylebrädor under 100 l. Borde ju vara ganska många lätta killar och tjejer som håller på.

    Jo speed/slalom verkar helt ofarligt… 😉

    Annars är det väl bara att skippa Habo och satsa på chicken bay. Platt och fint! (lite byigt kanske….)

  • snaffe

    Medlem
    13 december, 2007 vid 15:51

    Annars är det väl bara att skippa Habo och satsa på chicken bay. Platt och fint! (lite byigt kanske….).

    Ha hA FÖREDRAR ETT KALLT HABO

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken liten freestyle?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.