Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill du att möjligheten att posta anonymt tas bort?

  • Vill du att möjligheten att posta anonymt tas bort?

    Publicerad av basse på 12 april, 2006 vid 07:12

    Tycker det varit mycket skit från anonyma postare den senaste tiden. Frågan har varit upp tidigare…. Gör din röst hörd!

    lbj svarade 18 år, 1 månad sedan 24 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    12 april, 2006 vid 07:15

    Kan man rösta anonymt?!!!!!!
    Anonym

  • adde

    Medlem
    12 april, 2006 vid 07:19
    Oregistrerad wrote:
    Kan man rösta anonymt?!!!!!!
    Anonym

    Vill man fortsätta vara anonym så får man finna sig i att registrera sig så man kan rösta nej i pollen!

    /adde

  • jeppo_f

    Medlem
    12 april, 2006 vid 07:54

    Grymt bra initiativ!!

  • pulver

    Medlem
    12 april, 2006 vid 07:55

    Jag tycker absolut att man skall få posta inlägg utan att logga in och registrera sig.

    För många, läs mig, kan det kännas jobbigt att logga in om inte allt funkar perfekt och det gör det inte alltid. Forumet blir exkluderande, mer som en inbördes klubb än ett öppet inbjudande forum. Nybörjaren orkar eller vågar inte skriva sitt inlägg. Vi kanske i slutändan förlorar en surfvän.

    Idiotinläggen kommer vi inte undan ändå. Utan att ta upp gamla infekterade gräl finns det väl ett flertal idiotinlägg även från reggade kamrater?

    Dessutom kan man vara precis lika anonym som inloggad. Bara att skaffa en ny identitet om man vill jiddra lite och inte solka sin tidigare identitet. Dessutom vet vi ju väldigt lite om de flesta användarna. Så väldigt personligt och det ansvarfullt är inte systemet ändå.

    Så; alla skall vara välkomna och mer fokus på det dumma i vissa inlägg och inte på att dessa postats av någon anonym. Fokus på innehåll framför form.

    Tycker Pulver

  • lars_k

    Medlem
    12 april, 2006 vid 08:18

    Jo, “idiotinläggen” kommer vi inte undan, men jag tror de kommer att minska. Orkar man regga om sej tillfälligt för att skriva lite idiotinlägg? Knappast.
    Och är man nybörjare och reggar sej kan man ju fortfarande vara tillräckligt anonym så man vågar ställa “dumma” frågor.

  • johan_m

    Medlem
    12 april, 2006 vid 08:25

    Jag håller med pulver i frågan.

    Om vi tar bort de anonymas möjlighet till inlägg så kommer vi troligen att förlora en hel del besökare, precis som han skriver så kanske man om man är nybörjare inte vill regga sig utan börja med att lägga några privata inlägg för att inte verka dum, och sedan när dom fått lite kött på benen regga sig, som sagt tidigare om idiotinläggen så tror jag precis som dom flästa att dom kommer nog att minska men det är som också sagts tidigare långt ifrån alla idiotinlägg som kommer från anonyma personer.

  • adde

    Medlem
    12 april, 2006 vid 09:08

    För det första så är man lika anonym när man registrerat sig som innan. Om man inte vill att folk ska veta vem man är. Man kan regga sig som Sture Allen från Flen om man vill.

    Men att registrera sig är ett sätt att visa att man vill bli tagen på allvar, jag som användare kan inte bedömma en oregistrerad användares “impact factor” eftersom varje inlägg jag läser från en oregistrerad användare måste bedömmas som att det var denna persons första inlägg. Av den anledningen bedömmer JAG att om en oregistrerad person skriver “keppler är bra och billig” eller “JP har dålig kvalité” så tillför det exakt 0 information. Av samma anledning så tror jag att de flesta anstränger sig lite mer att svara på frågor ifrån någon som är registrerad än någon som inte är det.

    Jag kan ta Irieman som exempel som skrev en massa intressanta (och anonyma) inlägg förra våren men jag hade lite svårt att hålla koll på vilka som var hans och vilka som var från nån som hette //Ior, kanske var det samma? Inte vet jag, men jag är glad att han reggade sig så jag slipper sitta och fundera på det nått mera!

    Nu är det några år sen jag regstrerade mig, men jag föreställer mig att det tar max 5 minuter att genomföra.

    Det minsta man kan göra är att skriva under sina inlägg!

    /adde

  • jester

    Medlem
    12 april, 2006 vid 09:14

    Jag håller med dig helt och hållet, Adde. Har länge hävdat att det bör vara ett krav att vara registrerad. Mängden meningslösa inlägg minskar, samt att man kan hålla ordning på vem som skriver vad…

    Var ju ett tag efter byte till nytt forum som det var enbart registrerade användare som kunde posta, och kvaliteten var högre på inläggen då.

    Dock måste jag ändå säga att det är förvånansvärt få idiotinlägg, trots allt.

    Men helt klart tycker jag att registrering/inloggning skall vara ett krav!

  • nordgren

    Medlem
    12 april, 2006 vid 09:25

    Japp, det är ju mest för att hålla reda på vem som skriver vad i en tråd som det är bra att regga sig, att sedan även vissa märkliga inlägg försvinner är väll bara ett plus.
    Om inte ett krav på att regga sig kan man väll kanske införa en funktion som gör att man måste signera sitt inlägg om man inte är reggad? (Om det nu är möjligt, vet inte hur mycket man kan göra i dessa “furummallar”)

  • pulver

    Medlem
    12 april, 2006 vid 09:28
    adde wrote:
    För det första så är man lika anonym när man registrerat sig som innan. Om man inte vill att folk ska veta vem man är. Man kan regga sig som Sture Allen från Flen om man vill.

    Men att registrera sig är ett sätt att visa att man vill bli tagen på allvar, jag som användare kan inte bedömma en oregistrerad användares “impact factor” eftersom varje inlägg jag läser från en oregistrerad användare måste bedömmas som att det var denna persons första inlägg. Av den anledningen bedömmer JAG att om en oregistrerad person skriver “keppler är bra och billig” eller “JP har dålig kvalité” så tillför det exakt 0 information. Av samma anledning så tror jag att de flesta anstränger sig lite mer att svara på frågor ifrån någon som är registrerad än någon som inte är det.

    Jag kan ta Irieman som exempel som skrev en massa intressanta (och anonyma) inlägg förra våren men jag hade lite svårt att hålla koll på vilka som var hans och vilka som var från nån som hette //Ior, kanske var det samma? Inte vet jag, men jag är glad att han reggade sig så jag slipper sitta och fundera på det nått mera!

    Nu är det några år sen jag regstrerade mig, men jag föreställer mig att det tar max 5 minuter att genomföra.

    Det minsta man kan göra är att skriva under sina inlägg!

    /adde

    Att man är lika anonym reggad som oreggad har jag hävdat hela tiden.

    Beträffande att ta saker och ting på allvar måste fokus ligga på innehållet och inte vem som skrivit det. Om en newbie, anonym eller liknande säger något intressant borde detta tas på lika stort allvar som om Dr Masse, Ola H, en moderator eller någon annan maktfaktor på konfen uttalar sig. Att bedöma ett innehåll utifrån vem som uttalat detsamma tycker jag känns lika orättvist som tex en högstadievärld när vissa skämt alltid var roliga och andras alltid tråkiga beroende på utsägarens status.

    Visst finns det poänger med att regga sig. Lättare att hålla koll i längre trådar osv men att gå så långt som att stänga ute alla dom som inte vill/orkar/vågar/kan regga sig känns vansinnigt. Jag hade en lång period när det inte funkade att logga in för mig. Hade känts både orättvist och konstigt att inte få delta i forumet dessa 7 månader.

    Har andra polare som ständigt får problem, glömer lösenord och annat strul som gör att de hela tiden byter identitet. Sånt gör ju att man ändå aldig kan ha koll på vem som brukar säga vad om man nu tycker det är viktigt.

    Jag tycker ALLA skall vara välkomna och ALLA skall också tas på lika stort allvar. Bedömningsgrunden måste vara innehållet i insändaren. Håller dock med om att man borde kunna begära en underskrift av något slag så att man kan hålla ordning i längre trådar.

    Avslutningsvis för att undvika missförstånd; Jag tycker Masse, Ola H, och moderatorer mfl är en stor tillgång för konfen. Om någon ny aktör kommer med lika fina, matnyttiga inklägg som dessa potentater borde denna skribent dock få samma cred även om han inte besitter ett lika välrenomerat användarnamn.

    Fram för en rättvis, öppen och inbjudande konf! Halleluja!

  • Knatte

    Gäst
    12 april, 2006 vid 09:45

    Jag har aldrig riktigt förstått problemet med inloggningen ?? Man loggar in sig och sedan är man inloggad hela tiden. Jag loggar aldrig någonsin ut. Allt sådant sköter ju kakorna hand om:grin:

    Visst kan anonyma skriva bra inlägg. Men ibland blir det ett jäddra jiddrande, när anonym nr 1, svara anonym 2, som i sin tur surar på anonym 3 mm.

    Alla andra forum som jag hänger på, är det ett krav på att vara inloggad och att ge en liten kort presentaion av sig själv. Det blir seriösare forum, om dessa regler följes- (presentationen kan ju vara frivillig)

    Som anonym kan du väl fortfarande läsa? Vill du skriva, så tycker jag man skall behöva regga sig. Tror väldigt mycket av jiddret kommer att försvinna då.
    Hoppar någon av forumet, för att man inte orkar regga sig, så kan man undra varför man skall vara här då? Man kan ju inte vara så hängiven forumet, om detta skall hindra surfaren.

  • pulver

    Medlem
    12 april, 2006 vid 09:56
    Knatte wrote:
    Jag har aldrig riktigt förstått problemet med inloggningen ?? Man loggar in sig och sedan är man inloggad hela tiden. Jag loggar aldrig någonsin ut. Allt sådant sköter ju kakorna hand om:grin:

    Visst kan anonyma skriva bra inlägg. Men ibland blir det ett jäddra jiddrande, när anonym nr 1, svara anonym 2, som i sin tur surar på anonym 3 mm.

    Alla andra forum som jag hänger på, är det ett krav på att vara inloggad och att ge en liten kort presentaion av sig själv. Det blir seriösare forum, om dessa regler följes- (presentationen kan ju vara frivillig)

    Som anonym kan du väl fortfarande läsa? Vill du skriva, så tycker jag man skall behöva regga sig. Tror väldigt mycket av jiddret kommer att försvinna då.
    Hoppar någon av forumet, för att man inte orkar regga sig, så kan man undra varför man skall vara här då? Man kan ju inte vara så hängiven forumet, om detta skall hindra surfaren.

    Man kan BLI hängiven ett forum om man får börja hänga där ett tag. Alla är vi barn i början eller hur det var.

    Och om du hävdar att det inte någonsion är några problem med inloggningen vaknar jag förmodligen snart upp, nyper mig i kinden och konstaterar att allt bara varit en ond dröm. De tillfälliga lösenorden som fungerar ett kort tag har bara hört hemma i mardrömmen, att bli ofrivilligt utloggad har aldrig existerat i verkligheten. Tack, Knatte, för att du väckte mig och lärde mig hur saker och ting EGENTLIGEN är.

  • irieman

    Medlem
    12 april, 2006 vid 10:11
    adde wrote:
    För det första så är man lika anonym när man registrerat sig som innan. Om man inte vill att folk ska veta vem man är. Man kan regga sig som Sture Allen från Flen om man vill.

    Men att registrera sig är ett sätt att visa att man vill bli tagen på allvar, jag som användare kan inte bedömma en oregistrerad användares “impact factor” eftersom varje inlägg jag läser från en oregistrerad användare måste bedömmas som att det var denna persons första inlägg. Av den anledningen bedömmer JAG att om en oregistrerad person skriver “keppler är bra och billig” eller “JP har dålig kvalité” så tillför det exakt 0 information. Av samma anledning så tror jag att de flesta anstränger sig lite mer att svara på frågor ifrån någon som är registrerad än någon som inte är det.

    Jag kan ta Irieman som exempel som skrev en massa intressanta (och anonyma) inlägg förra våren men jag hade lite svårt att hålla koll på vilka som var hans och vilka som var från nån som hette //Ior, kanske var det samma? Inte vet jag, men jag är glad att han reggade sig så jag slipper sitta och fundera på det nått mera!

    Nu är det några år sen jag regstrerade mig, men jag föreställer mig att det tar max 5 minuter att genomföra.

    Det minsta man kan göra är att skriva under sina inlägg!

    /adde

    Jo, jag skrev en del anonyma inlägg då, jag hade problem att registrera mig, kommer inte ihåg vad det var nu men fick ju till det slut. Nix, det var inte jag som var Ior. Kul att du tyckte var intressanta inlägg, kommer inte riktigt ihåg vad det var då, var säkert en massa frågor om Maui kan jag tänka mig.
    Tycker också det är bra när folk reggar sig för man lär sig efter ett tag vilka som kan mycket om olika saker och det är ju grymt bra vägledning när man ska köpa grejjer, har teknikfrågor, eller GPS-frågor som ju nu är ett aktuellt ämne på speedforumet.
    Dock så kan man ju som sagt vara precis lika anonym även ifall man reggar sig. Så det är lite kluvet det där.

    Fast just nu blir man inte automatinloggad längre har jag märkt + att man blir urloggad ganska snabbt?

    Irie Man

  • fastforward

    Medlem
    12 april, 2006 vid 10:34

    Kan vi inte ha en avdelning där oreggade får ställa frågor men att det i resten av forumet krävs att man är registrerad?

    Personligen brukar jag börja med att läsa på ett forum under ett par veckor innan jag reggar mig för att bedöma kvaliteten och om det passar mig. Då får man samtidigt lite känsla för stilen och de oskrivna regler som gäller på just det forumet. Vad vill jag ha sagt med det? – Jo, att det tar ett tag att förstå sig på ett forum och de människor som huserar där. Det tar ett tag att förstå vilken typ av inlägg som passar under vilken avdelning osv. Därför tycker jag att ett registreringskrav fungerar utmärkt som avdelare mellan de som bara surfar in på sidan en gång och skriver ett lösryckt meddelande i vindsurf konfen om att man har en kitebräda till salu och de som faktiskt tar sig tid att sätta sig in i reglerna och hur forumet fungerar.

  • Knatte

    Gäst
    12 april, 2006 vid 10:38

    Man kan BLI hängiven ett forum om man får börja hänga där ett tag. Alla är vi barn i början eller hur det var.

    Och om du hävdar att det inte någonsion är några problem med inloggningen vaknar jag förmodligen snart upp, nyper mig i kinden och konstaterar att allt bara varit en ond dröm. De tillfälliga lösenorden som fungerar ett kort tag har bara hört hemma i mardrömmen, att bli ofrivilligt utloggad har aldrig existerat i verkligheten. Tack, Knatte, för att du väckte mig och lärde mig hur saker och ting EGENTLIGEN är

    Jag talar bara om hur min verklighet är. Hur dina dator fungerar eller inte fungerar, kan jag inte uttala mig om.

    Ärligt talat, så har jag i stort sett aldrig problem med inloggningen och blir utloggad mm. Ända gången jag blir utloggad, är när det är serverarbete och sidan förändras mm.
    Vilket händer några ggr per år. Jag har mitt lösenord sparat via mail, så det är bara att knappa in igen.
    Så skall jag vara allvarlig, så förstår jag inte riktigt själva problemet. Jag ligger ständigt påloggad på 3 stycken olika datorer, utan problem.

    (Ps. När jag rensar mina kakor, så får jag logga på igen ds.)

    Jag förbjuder väl ingen att hänga på forumet ?? Du kan väl läsa alla inlägg som anonym, i flera år om du vill ? Men jag har synpunkter på att man borde vara reggad, för att skriva.

    Tycker du säger emot dig själv lite..

    Man kan BLI hängiven ett forum om man får börja hänga där ett tag. Alla är vi barn i början eller hur det var.

    Du kan ju fortfarande läsa alla inlägg och bli hängiven ?
    Men jag har varit på detta forumet i snart 7 år och sett och läst så många anonyma inlägg, att jag tror forumet blir bättre utan dessa. Men det är bara min åsikt och andra får självklart ha andra åsikter.:smile:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill du att möjligheten att posta anonymt tas bort?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.