• anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 14:18

    Jo jag var inne på det med fläkten juh, men det verkar som om alla motorer har en inbyggd friktion (med alla magneter å skit) som är större än den kraft som vinden genererar!

  • xavier

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 14:24

    enkel matematik bara…

    gör lite mätningar i de lägre området (10 – 20 km/h) och och extrapolera fram din kalibreringskurva. Sedan räcker det med att testköra en gång i 36km/h för att se att kurvan stämmer. Sedan är dett fritt fram att anta att den även håller för 20m/s (72km/h), eller så kan du enkelt kontrollera genom att låta en polare köra bil medan du meckar med mätaren ut genom fönstret.

    /P

  • newold_surfer

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 23:32

    Problemet var inte kalibreringen, utan att hitta ett lämligt bra lager som har minimalt med friktion. Både fläktar och lagren i hårddiskar, floppys you name it, är ju motorer, som inte är byggda för att snurra utan friktion. Utan de skall ju snurra med hjälp av elström.. ja ni fattar, vi behöver nog inte gå in på hur en motor fungerar 🙂

    Nu är jag inne på om inlines lager kan fungera…

  • ian

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 06:54

    de brukar väl snurra ganska lätt?

    man vill väl ändå inte ha friktion i en mototor (du kör ju inte med bromsarna akriva på bilen).

    Sen ger väl induktionen i sig motstånd, kanske inte i så liten iofs? confused.gif

    jaja, de fläktar jag har sett har iaf snurrat lätt om de inte vart genomdammade.

    Men har du märkt att de snurrar dåligt eller?

  • watertouch

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 07:46

    Det är just induktionen som skapar motståndet. I vanliga fall genererar strömmen ett magnetfält som får fläkten att snurra, nu är det ju vinden som genererar ström genom att röra fläkten genom magnetfältet. Ju större motor, desto större motstånd blir det när det ska induceras.
    Friktionen från lagret är inte särskilt stor, om inte fläkten e trasig.

  • maglu

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 09:08

    När jag använde floppydisk-lagret, använde jag inte motoraxeln, utan överdelen som klämmer fast floppyn (det var en 5 1/4″ floppystation jag hittat). Bara ett lager och en plastbit som var perfekt storlek att limma fast skovlar och magnet på + oerhört enkelt att montera. Borra ett hål i en plåtbit och sen klämma fast spärrbricka så var det klart.

  • olakinberg

    Gäst
    18 maj, 2007 vid 09:27

    Coolt.. mycket coolt.. Sen kan man alltid säga vad som helst för att trycka tillbaka i skorna (eftersom detta är Sverige o man helst inte skall sticka upp för mycket) men det är ju fruktat lyxigt att kunna briljera med att man verkligen snöat in på något o bara har det i blodet.. Keep up the good work !

    Om du skulle kunna briljera lika mycket med att beskriva vad jag gör för fel när jag fortfarande efter ca 19 år (m 6 års total frånvaro av utrustning) inte har hittat “det” som gör att vattenstarten känns naturlig, får du gärna göra ett försök att sätta det vindkänsliga fingret på det..

    Jag har en stor bräda nu fortfarande för jag köpte den i lättvind (gaah) och jag förstår väl att det hade varit lättare med en 115 liters istället för denna 150 litare. Visst har jag vattenstartat många gånger men ändå känns det som att jag saknar viktig teori. Jag fattar bara inte varför ingen beskrivning av manövern tar upp att när man håller upp seglet så börjar brädan åka framåt och man hamnar efter ekipaget och snart lovar skiten upp i vind och man får seglet över sig, om man inte simmar o sprattlar o kompenserar för allt vad tygen håller vilket gör att manlverna knappast känns så energi effektiv så att jag skulle ge mig ut på öppet hav en sinker.

    /Ola
    olakinberg@hotmail.com

  • rasmus_w

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:48

    Det där låter som att du aldrig har stått på typ Haga Park eller nåt annat långgrunt ställe och bara försökt “styra” brädan med riggen. I princip åker brädan framåt om man håller långt ner på masten och bakåt som man håller närmare masttoppen men det är mycket annat som spelar in: Hur du skotar seglet, hur upprätt du håller det och så vidare.

    Det kan också hända att du har klena muskler i axlarna. Jag försökte lära en tjejkompis att vattenstarta och hon blev helt slut i axlarna när hon försökte få upp seglet ur vattnet.

  • bill

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 22:21
  • drakglenn

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 07:22

    Hej Bill

    Obsevara att tråden är några år gammal, när jag byggde min mätare (96-97?) kostade de billigaste strax unde tusenlappen, mätare för 250 spänn är dju bara att åka och handla….:wink:

  • spray

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 07:59

    @Anonym användare 125256 wrote:

    Tjena, tänkte köpa en vindmätare. Dom hade en bra kopia på silva’s mätare hos claes ohlsson förra året men i år har dom inte tagit in den… någon som vet en annan butik som säljer den? Har kollat teknik magasinet och dom har den inte!

    /m

    HEJ

    Vindmätarna finns kvar, PMa mig om du är intresserad.

    Jag jobbar på Clas Ohlsson.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.