Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsäkra spot i sverige?

  • fiskmas

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 10:40

    Det absolut mest vindfattiga stället är Vaccum Beach i Nyköping, där av namnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 20:46

    Men hur är det med vättern då? Det sägs ju att det alltid blåser i Jönköping??? Är det bättre i Jönköping än Stockholm tex. ??

  • cambo

    Medlem
    29 maj, 2004 vid 15:32

    Intressanta synvinklar på detta ämne som vi kan diskutera tills vinden dyker upp igen

    Svar till:


    …. Tror mig vilja påstå att Haby, Ramsvik strax norr om Kungshamn ligger väldigt bra till för att åtminstone anses vara blåsigaste “vettiga surfspotet” på västkusten. I princip alltid lite mer vind än Strömstad. Norge skymmer Strömstad. Söder om Göteborg ligger Danmark i vägen. Väldigt ofta blåser det i Haby och det är kassa vindar i Varbergstrakten.

    //Jonas “CWC”

    [/ QUOTE ]
    Har inte samma uppfattning om Haby, vi har missat många surfdagar här uppe då det varit riktigt fina förhållande nere i Halmstad, Varberg och inte minst Skåne. Senaste exemplet var i söndags då Halmstad bjöd på fina förhållande fram på dagen och vi fick vända när vi kom ut till Haby. Att vi har bättre statistik än Strömstad köper jag men inte att vi skulle ligga före Halland.
    Vad står CWC för Jonas?

    Svar till:


    Norra Bohuslän helt klart!
    Och visst bör det finnas vågor för den som letar. Haby ligger nog bra till i vindstatistiken. Lyssna på sjörapporten, Väderöarna blåser alltid järnet tycker jag!
    /Magnus

    [/ QUOTE ]
    Att de alltid blåser på Väderöarna är en sak, vill man ha vind är nog dom förlorade öarna oslagbart, däremot är det en enorm skillnad på kusten innanför.
    Vi ser inte susen av de vindarna som alltid blåser där ute, så ni som lyssnar på sjörapporten och observationerna för Väderöarna och tror att de gäller exempelvis Haby också, Glöm det! Vi grinar lika mycket som övriga Sverige gör över vindgudarna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 maj, 2004 vid 22:43

    ….Tja!
    Möjligen är det ett psykologiskt fenomen att man upplever sig vara på fel plats. Jag stångar mig inte blodig för att hävda min tro om att Haby bjuder upp till vind oftare än Hallandskusten. Trots allt upplever jag efter många års vindletande att prognoserna vanligtvis är bättre norrut längs kusten. Visst varierar det från gång till annan, och det är som sagt mer på Väderöarna än vid surfspoten. Finns det någon kustobservatör som kan delge information på området skulle det vara intressant att veta vart man ska bo i Sverige för att optimera tiden på vattnet?

    Förövrigt står “CWC” för Carlstad Windsurfing Club. En anrik klubb som bildades 1976 och har arrangerat mycket tävlingar förr om åren. Under 90-talet försvann nästan alla aktiva medlemmar men nu har klubben kommit igång igen. Främst satsar vi på att få igång fler på bräda. Karlstadborna är förunnade att ha tillgång till nya surfprylar för nästan inga pengar alls. Vi får se om det kan locka några nya?
    //Jonas http://www.windsurf.se/cwc

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2004 vid 16:34

    Men hur är det med vättern då? Det sägs ju att det alltid blåser i Jönköping??? Är det bättre i Jönköping än Stockholm tex. ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 04:19

    ett vindkraftverk producerar inte vind utan el..hade det varit ett samband mellan elproduktion och vind sa hade nog ringhals och oskarshamn varit grymma spots…

    dumm fan

  • enkel

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 15:45

    öhh…

    Bäste Anonym, ser du inget samband mellan vind och el, när det gäller vindkraftverk? Då skall jag inte ens ge mig på att försöka förklara det för dig… smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 17:43

    Måste hålla med herr anonym. Det handlar mycket om bidrag och kommunens inställning till vindkraft. Det blåser alltid mer på framsidan.

  • canoya

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 07:05

    De som säger att det alltid blåser i Jönköping är inte vindsurfare!
    Efter att ha bott 10 år i Göteborg och sedan flyttat tillbaka till Jönköping skulle jag säga att det blåser för 6,0 och hårdare minst dubbelt så ofta i Göteborg.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsäkra spot i sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.