Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurf i Stockholm

  • Vindsurf i Stockholm

    Publicerad av curly på 30 juli, 2007 vid 08:45

    Jag började vindsurfa för ett par månader sen och är heeeelt biten och planerar att köpa egen utrustning ganska omgående. Jag undrar däremot hur mycket kan man komma ut och vindsurfa i Stockholm på ett år? Jag är inte så jätteflexibel på dagarna eftersom jag jobbar heltid men vill gärna surfa på helgerna/efter jobbet. Kan man få mycket surfat på helger eller krävs det att man har ett flexibelt jobb för att kunna surfa mkt i Stockholm?

    /Helena

    Oregistrerad svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • vivace282

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 08:50

    Hej.
    Vill du kunna surfa mycket i stockholm så krävs det att du skaffar grejer som klarar att plana “om du nu vill plana” från cirka 4-5 m/s då det är sällan det blåser mycket och att vindarna är jämna och fina.

    /b

  • farbror_j

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 18:56

    Det går alldeles utmärkt att surfa mycket i Stockholmsområdet, dock inte så mycket under sommaren – tyvärr. I år har det nog i huvudsak blivit bomkörningar (i relation till utlovad vind och tänkt skojjighetsgrad). På hösten och senhösten blåser det dock ofta i ganska ofta och har du bara en bra våtdräkt kan du få många dagar på vattnet.

    Välkommen ut i kylan!

    //Jörgen

  • rasmus_w

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 21:32

    Hej!

    Fråga nån formulaseglare om du kan få prova hans (tror alla formulaseglare i stockholm är killar) prylar. Formulaprylar är antagligen lite för tungt och avancerat för din nuvarande kunskapsnivå och fysik, men vill man plana och få mycket tid på vattnet är en formula oslagbar. Möjligen kan de allra största slalom- och freeridebrädorna hävda sig, men bara på halvvind.

    Jag har ett formulasegel på 10 kvadrat (man ingen formulabräda) och jag tycker det är ett väldigt trevligt segel, men jag har å andra sidan inget emot att seglingen blir lite “fysisk” och tvingar mig att underhålla musklerna.

  • curly

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 10:07

    Tack för grymma tips!
    Förhoppningsvis hittar jag utrustning inom ett par veckor, jag ser fram emot en lång höst i det kalla vattnet! Ska även hålla utkick efter formulaseglare, låter verkligen kul att prova.

  • farbror_j

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 18:00

    @Curly 401597 wrote:

    Tack för grymma tips!
    Förhoppningsvis hittar jag utrustning inom ett par veckor, jag ser fram emot en lång höst i det kalla vattnet! Ska även hålla utkick efter formulaseglare, låter verkligen kul att prova.

    Lycka till med testet. Räkna med att det kan vara rejält svårt med formulasegling p.g.a. de knäppa 😉 fotstroppsplaceringarna…

    Beroende på hur tung du är så kan du testa gärna också en bred, platt freeride/freemove på runt 150 liter så får du en lättplanad och snabb bräda för stockholmsförhållanden.

    //Jörgen

  • telecaster

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 20:33

    Hej Curly!

    Surfar du söder eller norr om Stockholm?

    mvh,
    Micke

  • curly

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 16:09

    Hej Telecaster!
    Jag surfar gärna både norr och söder om sthlm! Håller just nu på att kolla egen utrustning och hoppas kunna köpa inom ett par veckor om jag hittar utrustning som känns bra. Men än så länge har jag vart tvungen att hyra och har därför enbart kört i erstaviken i sthlm, och andra ställen i sverige där det går att hyra. Men snart är jag flexibel! 🙂
    Var brukar du köra?
    /Helena

  • farbror_j

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 06:53

    http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=1&windDir=ALL

    Här finns många svar på den frågan!

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 augusti, 2007 vid 09:46

    ijklml,

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurf i Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.