Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

  • jester

    Medlem
    24 november, 2008 vid 14:30

    Lägg till smaylies, ffs! 😀

    Orsaken till att det heter vindsurfing är ju för att surfare tröttnade på o paddla ut brädorna och satte på segel på sina longboards. Och vips så har du vindsurfing.

  • getwet

    Medlem
    24 november, 2008 vid 15:24

    Brädsegling då…:wink:

  • getwet

    Medlem
    24 november, 2008 vid 15:29

    Just det, man SEGLADE ut till vågorna. 😉

  • glader

    Medlem
    26 november, 2008 vid 07:33

    Mer i ämnet:
    http://www.sail-world.com/europe/Kiteboarders-welcome-but-not-wanted-in-Record-Book/51186

    Även om jag är inbiten vindsurfare får jag nog säga att jag håller med författaren i mycket. Kite har ju faktiskt, som han påpekar, redan haft världsrekord i sex år med skillnaden att det var en katamaran som kite:ade den gången. Känns lite som att kitesurfing blev för rebelliskt för de fina segelklubbarna – många ser nog inte med blida ögon på vindsurfare heller.

  • johanc

    Medlem
    28 november, 2008 vid 18:57

    Jaja… Den här diskussionen kommer att hålla på tills Hydroptere visar var skåpet skall stå….

    😉

    JohanC

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2008 vid 03:48

    Eller kitarna, eller vindsurfarna.

  • johanc

    Medlem
    29 november, 2008 vid 22:32

    Nja, det är väl mest så att jag menar att inte så många kan argumentera huruvida Hydroptere är en segelfarkost eller inte.

    Och den har toppat nästan 53 knop…

    JohanC

  • glader

    Medlem
    1 december, 2008 vid 07:09

    http://www.nytimes.com/2008/11/27/sports/othersports/27sailing.html?ref=sports

    Lite klipp:

    Quote:
    …the speed council was paid 7,000 euros to observe and ratify records at the speed challenge, and its representatives never mentioned the policy
    Quote:
    The newly formed International Kite Association said there could be grounds for a lawsuit.

    “Namibia was booked under the condition of going for the outright record,” Markus Schwendtner, secretary of the kite association, said in a telephone interview from Germany. “The competitors can claim loss for their sponsors and look to get their money back.”

    Quote:
    …Vestas Sail Rocket, an insect-looking, air-foil-driven “sailing” craft, has been inching its way this week toward the 50-knot goal in northern Namibia. If it reaches the mark, Sail Rocket will hold the record. But Paul Larsen, the boat’s pilot, said Wednesday that he believed the kiters deserved the current title.

    “All my life I have dreamed of being No. 1, the fastest in my chosen field,” Larsen said in an e-mail message from Namibia. “There is no way I would take it on a technicality. It has to be undisputed. It has to be outright.”

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 december, 2008 vid 07:28

    Vet inte vilken insekt Sail Rocket skulle likna, men den ser ju ut som en frisk blandning av alla möjliga farkosttyper:

    VSR2.jpg

  • mattias-j

    Medlem
    1 december, 2008 vid 20:29

    Bara att limma dit bärplanen på speedbrädorna och sikta på 60 knop :cool2:

    Ska manipulera min gamla sputnik under vintern…:santa:

  • larsd

    Medlem
    7 december, 2008 vid 23:01

    Nu har kitarna rekordet igen …

  • mattias-j

    Medlem
    8 december, 2008 vid 08:04

    Tja, är väl inte mer än rätt. Har man godkänt draksegling tidigare så blir det ju lite “tomtigt” att stoppa det senare.

    Kunde du inte sova Lars, eller kikade du lite på nätet i rökpausen….:cool2:

  • andersbq

    Medlem
    8 december, 2008 vid 17:57

    @Haze 517751 wrote:

    Nä men du svarade inte pà mitt pàstànde eller hur? Ni kör alltsà dà ni “seglar” vindsegling och inte vindsurfing eller?

    I Australien heter vindsurfing “Sailboarding”, men va fan, visst seglar vi!
    Vi paddlar inte, vi (speedare) åker inte på vågor, så om du blir lyckligare så kan du gärna kallade det för Speedsailing för mig. Oavsett så är det semantik, och jag tänker aldrig jämföra in framfart med varken båtar eller kitare, paddlare, roddare, simmare etc. Det roliga är ju att köra med (någorlunda) samma grejor och tävla lite, allt e på skoj!

    (PS jag tror en kitare blir först även över 100 km/h och 60 knop)

  • larsd

    Medlem
    8 december, 2008 vid 17:57

    @Mattias J 520007 wrote:

    Tja, är väl inte mer än rätt. Har man godkänt draksegling tidigare så blir det ju lite “tomtigt” att stoppa det senare.

    Kunde du inte sova Lars, eller kikade du lite på nätet i rökpausen….:cool2:

    Det var när vi tog en cigg …

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.