Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing i Madagaskar

  • Vindsurfing i Madagaskar

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 maj, 2005 vid 13:38

    Nån som vet någonting om förhållandena, vilka perioder på året och om det finns nåt surfcenter där ännu?

    Frida

    gson svarade 19 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    3 maj, 2005 vid 22:32

    Jag vet ett ord: Lavanono. Ett vågställe i världsklass.

    Allt annat jag vet är rätt gammalt. Fast kanske ändå av intresse. Jag hittade just en gammal Funsport (2/93) med en artikel om ön i. Sen hittar man en del om man googlar på “windsurf madagaskar”.

    Två ställen verkar super om man gillar vågor: Lavanono och Vohemar. Vohemar (längst i norr) verkar vara ett ställe med Teahupoo-stuk: Hård frånlandsvind och en tjock klockren tub som brakar rakt ner på ett torrt rev. Kan nog göra ont att segla.

    Lavanono vid sydspetsen verkar snällare men ändå en väldigt fin våg. Enligt artikeln “Kraftfull, fri från indelade sektioner och den kändes som den skulle bryta i evighet”. Låter Endless summer-våg i mina öron. Bägge ställena verkar ligga isolerat, lång bilresa dit och ingen tillgång på mat eller vatten.

    Det nämns lite om Vinany bay, ett ställe med lite mindre vågor än Lavanono och Vohemar som också verkar trevligt, men de som skrev artikeln verkar ha varit väldigt inne på vågsegling.

    http://www.madagascar-guide.com/fr/Pages/aventure/surf.html hade lite mer info om man kan franska. Det mesta jag hittade om ön var på franska så jag misstänker att det är ett bra språk att kunna där. Jag orkar inte översätta men det verkar som att de rekommenderar att man tar med egna prylar.

    Artikeln och sajten verkar vara ganska överens om att juni till oktober är bästa tiden att åka.

    Så läste jag lite till. I Fort Dauphin finns visst ett par surfcentra med bra utrustning och som arrangerar resor till Lavanono och andra ställen.

    Jag får känslan av att det kan vara lite tufft och strapatsrikt att åka dit, men blev samtidigt väldigt sugen. Borde lägga av med att vara pank. smile.gif

  • teamrider

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 21:34

    Håll koll på Scott McKercher och Anne-marie Reichmann, de var där ett par veckor förra sommaren. De visade lite av en film de gjort där på en fest. Anne-Marie var inte särskilt imponerad av landet. Tyckte mest det var en missär. Finns en riktigt bra film som heter The Windsurfig Trilogy, Marocko, Cap Verde och Madagaskar…

    Surf´up

    Paddy

  • gson

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 22:14

    Jag har varit på Madagaskar och vågsurfat. I Fort Dauphin fanns iallafall 2000 ett vindsurfcenter.

    Det som du kallar Vinani Bay är antagligen det som heter Ambinanibe och ligger en halvmil öster om F.D
    Har stora tunga tubande vågor som bryter över en sandbotten sned frånlandsvind.

    Det är rejält blåsigt i F.D lite för ofta för att vara intressant för vågsurf.

    Lavanono ligger ungefär vid sydspetsen på Madagaskar.

    Bästa vågsurfet jag hade på Mada var i Androka på SV- kusten.
    Där ligger en fiskeby med ett gigantiskt revpass utanför, tunga revvågor och gott om hajar!

    Madagaskar är väldigt fattigt och att ta sig runt är ett litet helvete! Vägar existerar knappt.

    Människorna ät trevliga och gillar att dricka rom och dansa och leva i nuet.

    Åk inte till Madagaskar på en snabbvisit, det är lite meningslöst tycker jag.
    Åk heller inte till Mada om du är det minsta bekväm av dig.

    Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing i Madagaskar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.