Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfing-snowboarding

  • vindsurfing-snowboarding

    Publicerad av jakobb på 25 februari, 2009 vid 19:50

    Är lite nyfiken på om det är många vindsurfare som håller på med snowboard också. De är ju trots allt väldigt lika och kicken man får av att hoppa med bräda är ju den samma som med vindsurfing, tycker jag iaf 😛

    Dessutom tycker jag att sporterna kompletterar varandra väldigt bra, eftersom vi snackar olika årstider, och man kan ju ha nytta av vindsurfingskills i snowboarding(lättare att åka på båda hållen osv) och tvärt om.

    nikke svarade 15 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • gustavl

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 21:31

    Jag åker bräda, är faktiskt i Schweiz, Adelboden in this very moment.
    Jag kan nog hålla med lite grann. Dock är det ganska olika. Att hoppa med snowboard och hoppa med windsurfing är i min mening sjukt olika. Dock har switchåkningen förbättrats av någon konstig anleding. Kanske vindsurf…

    GL

  • stefanlindmark

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 21:42

    Snowboard i Åre just nu. Inget hoppande för mig dock.

  • kapten-k

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 22:33

    Tycker det är väldigt stor skillnad. Dessutom hatar jag snö! Provat snowboard en gång, det räckte för mig, skidor är ju grymt mycket lättare.

  • styret

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 07:17

    jag kör en hel del snowboard.
    Bara offpist. känslan i åkningen är rätt surfig men hopp vet jag inte.
    hade ett par magiska dagar förra veckan i hundfjället med puder upp till låren i vissa partier och såg fjällharar springa framför mej mitt i åken. Den känslan tycker jag är lika, den nära upplevelsen av naturen.

    Hade inte min tjej dratt med mej till riksgränsen för tre år sen så hade jag antagligen inte åkt snowboard längre. tyckte park och pist bara var tråkigt. sen fick jag uppleva känslan av berget och vidderna och nu är jag riktigt hookad.

  • benx

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 08:10

    Har kört snowboard i 10 år men har gått tillbaka till skidor igen;) Kan hålla med om att det är viss likhet med snowboard opch vindsurf. Dock tycker jag skidor e något roligare kanske pga av att det går att köra snabbare med skidor en snowboard ( för mej iaf).

  • jakobb

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 09:06
    styret;532528 wrote:
    jag kör en hel del snowboard.
    Bara offpist. känslan i åkningen är rätt surfig men hopp vet jag inte.
    hade ett par magiska dagar förra veckan i hundfjället med puder upp till låren i vissa partier och såg fjällharar springa framför mej mitt i åken. Den känslan tycker jag är lika, den nära upplevelsen av naturen.

    jag var i tandådalen förra veckan faktistk.. så vi kanske stötte på varandra 😛
    superparken var ju helt underbar där…

    åkte du mycket där vid väggen och world cup-backen? där var väl rätt mycket offpist om jag inte minns helt fel

    Quote:
    skidor e något roligare kanske pga av att det går att köra snabbare med skidor en snowboard ( för mej iaf).

    håller fullständigt med. finns ju verkligen inget tråkigare än att åka pistat med bräda och dessutom blir jag rastad av min bror som åker skidor, så det gör det bara ännu tråkigare 😀

  • oaxen

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 09:08

    Skidor – ’68
    Snowboard -’79
    Windsurfing – ’80-95, ’03-
    Isbräda – ’04-

    Håller med om att suget i hoppen är detsamma oavsett om jag står på lagg eller bräda.
    Att speeda med en isbräda är också jäkligt gött när det finns fina isar.

  • kronaldo

    Medlem
    27 februari, 2009 vid 11:05

    Snowboard & Windsurf är en klockren kombination! Kom precis hem från en störtsköön vecka i franska alperna

  • haze

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 18:41

    @Oåxen 532551 wrote:

    Skidor – ’68
    Snowboard -’79
    Windsurfing – ’80-95, ’03-
    Isbräda – ’04-

    Är detta årtalen du började med sakerna så var du sjukt tidigt ute med snowboard 😉 Bland de första i världen skulle jag vilja påstå!

  • oaxen

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 19:42

    @Haze 532984 wrote:

    Är detta årtalen du började med sakerna så var du sjukt tidigt ute med snowboard 😉 Bland de första i världen skulle jag vilja påstå!

    Nja, knappast bland de första. Inte ens i Sverige.
    Snurfern sålde ju bra i USA på 60-talet. Jake Burton (Carpenter) drog igång ’77 och Tom Sims påstod långe att han var ännu tidigare ute. I dåtidens hetaste extremsporttidning Action Now annonserade båda.
    Vi var hyfsat många skejtare som byggde egna brädor i början av 80-talet. 1981, eller om det var ’82, gjorde liftpersonalen i Bydalen stora ögon när jag pratade till mig nyttjande av backarna. För att få åka i liften hade jag gjort mini-miniskidor som jag stoppade ned i ryggan när jag kommit upp till toppen.
    1984 genomfördes första roadtrippen tillsammans med Pelle Jansson* & Co till Stöten.
    Så, jo nog var vi tidigt ute. Första fem sex åren byggde vi alla brädor själva, t o m med riktiga stålkanter som vi rippat från gamla slalomskidor. Första bygget gjorde jag i slöjden och den var klar i december ’79.

    Eftersom du är draksurfare så får jag väl drämma till med min wakeboard-premiär också – ’87.

    * Pelle har startat/drivit alla snowboardrelaterade magasin av vikt i Sverige sedan dess. Från FunSport Snowboard till dagens Transition.

  • haze

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 08:46

    Jag bara funderade då jag var med om kring -84 och körde snowboard. Köpte min första Sims -86 i USA. Och då var det typ 5 pers i dalarna som körde.

    Snurfer och snowboard är ju inte riktigt samma sak. Bräda med snöre körde vi oxå kring -80 men utan stålkanter.

    Wakeboard har jag aldrig kört alls så jag bryr mig inte om det så.

  • oaxen

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 09:29

    Enda skilnaden mellan en Snurfer och Jakes första brädor var att man satte “fast” fötterna med ett par gummistroppar förutom det obligatoriska snöret.

    Men, ska man använda moderna termer kanske Snurfern, och de tidiga snow sorterar under “NoBoarding”.

    Har man kört kite har man väl kört “wakeboard”? ; )

  • rasmus_w

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 09:48

    Nån som provat “wakekite”? Jag har hört att det är ballt.

  • poppo

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 17:13

    Vi började med “jeep-skiing” -09. Nästa år blir det “tow-in-rollerblades” eller kanske “stand-up-sleeping”, vi får se…

    Kolla filmen

  • robin

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 19:10

    @poppo 533087 wrote:

    Vi började med “jeep-skiing” -09. Nästa år blir det “tow-in-rollerblades” eller kanske “stand-up-sleeping”, vi får se…

    Kolla filmen

    Ha vad coolt! Hur man åker nerför i Uppsala:-)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfing-snowboarding

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.