Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurf/surf i Storbrittanien

  • Vindsurf/surf i Storbrittanien

    Publicerad av kate på 17 augusti, 2009 vid 12:19

    Hej

    Är på väg att flytta till Storbrittanien pga jobb. Behöver lite tips om vart surfet är bäst!
    Har varit inne och spotcheckat. Finns sjukt många spots! Men vilka är bra?

    Har fått ett erbjudande om ett jobb nära Gatwick (strax söder om London). Detta innebär spots på sydkusten nära Brighton. Kommer det verkligen in några vågor där?
    Någon som har koll?
    Fördelar är att flygplatsen är nära!

    Andra stället heter Taunton och ligger i Somerset (sydvästra uk).
    Här skall det finnas en hel hög med ställen i närområdet. Är det någon som har surfat här?

    Det blir nog flytt nästa vecka, så jag vore tacksam för erferenheter!
    Vet någon hur det fungerar att köpa bil. Måste jag registrera mig på något sätt?

    Tacksam för svar!

    /Kate

    usel svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 12:28

    Om det är surf så är ju det där asenkelt – om det är detta Taunton som du kikar på. Verkar ligga väldigt bra för surf, tycker jag.

    Allt surf runt London med omnejd verkar inte vara värt mycket. Men runt Cornwall ere annat! Och så det bästa av allt – färjan till Irland…

  • kastfall

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 12:36

    Hove är bra, nära Brighton. bilden är tagen för en månad sen. va där 5 dagar, blåste 4,5 vind 2 dagar. vågorna såg väldigt fina ut.

  • kate

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 12:45

    Hmm…Såg inte helt kasst ut!:-)
    Vilken vindriktnig var det och hur mycket blåste det?

  • kastfall

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 13:25

    d blåste hårt när jag va där, 4,5 segel å 80-85 liters brädor låg på stranden, blåste pålandsvind, syd blir d väl. lite marigt att ta sig ut såg d ut som, vågorna bröt rätt hårt mot stranden. d tog en timme från London, vi passerade Gatwick airport, så jag skulle tänka mig att d e dryga halvtimmen me tåg. Brukar kolla windguru över Hove, å d blåser på bra där. Jag skulle gärna bosätta mig där om d va möjligt.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 14:08

    Själva brighton är väl framförallt känt för att det vid högvatten kan uppstå ett shorebreak som krossar precis allt i sin väg. För några år sen tajmades en världscuptävling med högvatten där, många av superstjärnorna misslyckades helt med att ta sig ut genom breaket och barnen byggde sandslott av all krossad kolfiber.

  • mikaels

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 19:35
    Kate;567549 wrote:
    Detta innebär spots på sydkusten nära Brighton. Kommer det verkligen in några vågor där?

    Ser så ut 😉
    111289.jpg
    Hittade denna vid en snabbgoogling: http://magicseaweed.com/Brighton-Surf-Report/15/

    Jag har varit där på senvinter/vår, och även på sommaren, dock utan att surfa, men vind fanns det så det räckte, och även vågorna såg ut att räcka till…
    Hel dräkt, inget direkt varmvatten 😉

  • speedkenta

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 06:22
    Kate;567549 wrote:
    Hej

    Är på väg att flytta till Storbrittanien pga jobb. Behöver lite tips om vart surfet är bäst!
    Har varit inne och spotcheckat. Finns sjukt många spots! Men vilka är bra?

    Har fått ett erbjudande om ett jobb nära Gatwick (strax söder om London). Detta innebär spots på sydkusten nära Brighton. Kommer det verkligen in några vågor där?
    Någon som har koll?
    Fördelar är att flygplatsen är nära!

    Andra stället heter Taunton och ligger i Somerset (sydvästra uk).
    Här skall det finnas en hel hög med ställen i närområdet. Är det någon som har surfat här?

    Det blir nog flytt nästa vecka, så jag vore tacksam för erferenheter!
    Vet någon hur det fungerar att köpa bil. Måste jag registrera mig på något sätt?

    Tacksam för svar!

    /Kate

    Tänk på att var du än seglar där är du tvungen att visa upp ett försäkringsbrev
    Och att det kostar dagskort m.m

  • nek

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:30

    Halloj!

    Cornwall är ruskigt bra, kan ta många vindriktningar, superfina vågor med sideshore och väldigt naturskönt 🙂 Tre spots som jag kan rekommendera är Gwithian och The Bluff på norrsidan och Marazion på sydsidan. Lätta att ta sig till och schyssta riggytor och några papper för å segla behövde jag inte visa upp 🙂 Gillar du dessutom vanlig surf så rullar det in vågor var och varannan dag…

    En bit att åka från London men är nog det vågsäkraste området i england 🙂

    /Nicke

  • usel

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:13

    West wittering & Hayling Island ca 2h med bil från centrala London brukar kunna leverera bra föhållanden.
    finns web cams etc så att det är lätt att kolla om prognosen håller, sök på weben efter surfklubbar etc.

    men som någon tidigare skrivit, man behöver både special försäkring och medlemskort för att kunna segla på många engelska spots. Många stränder är privat ägda och detta medför en del bekymmer.

    /david

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurf/surf i Storbrittanien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.