Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterdräkt för vintern 2008

  • haze

    Medlem
    11 november, 2008 vid 10:35

    är väl bättre rörlighet i en torrdräkt än en vàtdräkt? I alla fall tycker jag det.

  • bicless

    Medlem
    11 november, 2008 vid 12:04

    Nja, beror ju på vad för dräkt man jämför. Generellt tycker jag neoprentorrisar är lite stelare än våtdräkter. Horisontella dragkedjan är ju oftast rätt stor och stel på torrisar.

  • haze

    Medlem
    11 november, 2008 vid 12:12

    Ocean Rodeo är ingen Neoprentorris. Jag menar de vanliga torrisarna…

  • surfmeister

    Medlem
    11 november, 2008 vid 12:17

    @Svenne 514964 wrote:

    Ett vanligt från Stadium funkar hur bra som helst. Helly Hansen också. 🙂

    Den vanliga skidunderstället från HH i polypropen-fiber?

  • bicless

    Medlem
    11 november, 2008 vid 12:44

    Är den i Polypro? Intressant för polypro används även i flera våtdräktsunderställ, men konstruktionen är lite annorlunda.

    Tror rätt många annars kör med våtdräktsunderställ. Jag kör denna. Använder oftast inte huvan och då har jag huvan runt halsen vilket ger lite extra värme för halsen. Efter några timmars surf riktigt kalla dagar brukar jag fälla upp huvan.

  • spray

    Medlem
    12 november, 2008 vid 00:13

    Fy fanken bicless, såg jäkligt kallt ut för att vara vinterdräkt!

    Fler borde prova Oneil Psycho2 så vill ni inte ha något annat sedan 🙂

  • carl-r

    Medlem
    12 november, 2008 vid 13:05

    @Spray 515167 wrote:

    Fy fanken bicless, såg jäkligt kallt ut för att vara vinterdräkt!

    Fler borde prova Oneil Psycho2 så vill ni inte ha något annat sedan 🙂

    Tyckte du för en vecka eller 2 sedan sa att det var slut med din säsong för att du inte hade nån vinterdräkt?

  • stinger

    Medlem
    16 november, 2008 vid 21:50

    @Bicless 515036 wrote:

    Är den i Polypro? Intressant för polypro används även i flera våtdräktsunderställ, men konstruktionen är lite annorlunda.

    Tror rätt många annars kör med våtdräktsunderställ. Jag kör denna. Använder oftast inte huvan och då har jag huvan runt halsen vilket ger lite extra värme för halsen. Efter några timmars surf riktigt kalla dagar brukar jag fälla upp huvan.

    Hur kommer man i den där? Kryper man in genom ansiktsgluggen eller finns det nån annan öppning?

  • bicless

    Medlem
    16 november, 2008 vid 22:16

    Armhålet på ena sidan är förlängt, finns ett karborrelås där som gör att armhålet blir normalstort igen när man satt på sig dräkten.

    Vill man ha lite utmaning så provar man ansiktsgluggen istället 🙂
    Minns att Neil pryde förut hade en dräkt som man ålade in i genom halsgluggen. Blev nog ingen succe för de tog bort den efter bara 1 eller 2 år.

    Mvh

    Bicless

  • oscar

    Medlem
    17 november, 2008 vid 07:21

    Noop det var GUL

  • george

    Medlem
    17 november, 2008 vid 08:01

    @Bicless 515036 wrote:

    Jag kör denna. Använder oftast inte huvan och då har jag huvan runt halsen vilket ger lite extra värme för halsen. Efter några timmars surf riktigt kalla dagar brukar jag fälla upp huvan.

    Det där understället är riktigt bra!
    Det ger den extravärme som behövs när det är kallt utan att det inkräktar på rörligheten.
    Förra året körde jag med den, utan att frysa, under en Konsumdräkt när polaren körde med torrdräkt.

    Rekommenderas.

  • stinger

    Medlem
    17 november, 2008 vid 08:21

    Tyckte den såg vettig ut på bilden men ville förvissa mig om att det inte var någon öppning i nacken. Blir nog att köpa en sån, Körde i lördags med NP3000 med bara en vanlig rashguard under, frös inget men om nåt strular och man blir liggande i vattnet ett tag är det nog bäst att ha något bättre förstärkningsplagg.

  • storner

    Medlem
    17 november, 2008 vid 13:02
    Oscar;516420 wrote:
    Noop det var GUL

    Bicless har rätt.

    NP hade också en som man ålar sig in i genom halsen. Jag vet, jag har en själv. (heter typ NP 5000 Apex eclipse)

  • bicless

    Medlem
    4 december, 2008 vid 11:59

    @Bicless 514073 wrote:

    Här är en ny dräkt på svenska marknaden. Den har inbyggda heat pad. Man kan aktivera dem när man blir kall så kan man surfa någon timme till.

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=458&category_id=14&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Mvh

    Bicless

    Jag har hunnit prova denna nu (Tiki prodigy)
    Först ock främt fick jag ta en storlek större än normalt då den är jäkligt liten i storlekarna. Första intrycket är att den har ofantligt mycket och tjock neopren. Huvan är supertjock. Man skall åla ner i ett relativt litet hål vid vänstra bröstet, kan säga att det är en brottningsmatch att få på sig dräkten första gången. När man väl har den på sig då drabbades jag nästan av klaustrofobi första 2 minutrarna, extremt inpackad och känns som man måste klippa sig ut. Efter 5-10 minuter började jag vänja mig och sen kändes den som vilken våträkt som helst, dock lite klumpigare än min vanliga 5mm semidry men det är ju en del av konceptet. Inga problem att simma eller röra sig.
    Värmen är extremt bra. Efter några timmar på vattnet frös jag inte ett jota, snarare lite väl varm. Heatpadsen som skall ge värmenboost när man känner sig kall behövde jag aldrig aktivera. Dessutom extremt bra tätningar i handleder och fotleder, har aldrig sett sådana bra tätningar tidigare och då har jag provat lite av varje både i torris och semidry.

    Den är ju i dubbelneopren och det skall vara hållbarare men sämre i blåst. Jag har dock inte hunnit testa den i stark vind men med tanke på hur varm jag blev kan jag omöjligt tänka mig att vinden klarar av att kyla ner en i denna dräkt trots att det är dubbelneopren.

    Plus, Varmare än varmast
    Minus, Tar extra tid att ta på och av.

  • nikke

    Medlem
    5 december, 2008 vid 21:08
    pure;512225 wrote:
    Min nuvarande nielpryde 5000 5/3 våtdräkt från 2005 börjar bli lite sleten.. hade sittsele ett tag för ett år sedan och den har slitit hål i jumskarna på dräkten så det kommer kallt vatten in på det minst gynsammaste stället 🙂

    Vad är det som gäller nu för tiden… vilken är bäst (varmast) ? Ska man ha en såndär med inbyggd huva.. NPX Zealot Semidry 6/5/4 ?

    Det skall ju bli kallt nu i veckan så det är dags att kitta upp sig

    Jag hade samma bekymmer som dig men jag köpte GULS 6/5/4/3mm dry blindstitch winter steamer http://www.gul.com/ProductDetail.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=0&CategoryName=Wetsuits&SubCategoryID=9&SubCategoryName=Delta&SkipSubCategories=False&ProductRange=DE1208

    Har dock inte hunnit prova den än men den verkar som ett bra alternativ, det finns somsagt förmånga märken att välja emellan när det gäller våt/torrdräkter.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterdräkt för vintern 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.